vraag over kuilvoer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

vraag over kuilvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-03 07:42

Weet iemand hoe lang ik ongeveer doe over 1 grote vierkante baal
kuilvoer met 2 paarden en 2 ponietjes??
Kan iemand een gokje voor me doen. Ik heb namelijk zelf nog
nooit kuil gebruikt maar misschien wil ik overschakelen.

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl


Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 07:48

De hoeveelheid kuilvoer in een grote baal verschilt weleens per jaar. Wij hebben 7 paarden en het ene jaar doen we een week met 1 baal en het andere jaar ongeveer 5 dagen.
Je moet oppassen dat je het hooi niet te lang laat staan, je hebt dan namelijk een grotere kans op schimmel.

Je kunt niet alle honden van de wereld redden, maar wel de wereld van één hond...

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 08:10

je moet een baal binnen een week ophebben nadat je m hebt geopend, dat is het beste.Maar je hebt ook speciale kleine baaltjes, ideaal voor als je niet zoveel diers hebt.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 08:16

Ctal schreef:
je moet een baal binnen een week ophebben nadat je m hebt geopend, dat is het beste.Maar je hebt ook speciale kleine baaltjes, ideaal voor als je niet zoveel diers hebt.


Klopt, die kleine baaltjes zijn er wel, maar ik ben niet kapot van de kwaliteit. De helft van de tijd kan je een halve baal wegmikken, die zijn al beschimmeld als je het pak opent... Ik ga dit jaar met mijn ene paardje over op grote bollen, die deel ik dan met mijn vriendin (zij heeft er meer als 10, dus dan ben ik snel genoeg met opvoeren).

Toos paardloos

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 08:16

Wij hebben grote balen hooi voor 3 paarden en een veulentje die een beetje eraan mee knabbelt.... we doen met 1 baal denk ik 1,5 week.

palousa_boy

Berichten: 10416
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 19:39

nou, vergis je niet in de kwaliteit!!

het verschild erg per jaar, maar soms moeten we hele balen weg gooien omdat ze vol zitten met schimmel. dit ruikt nogal erg onaangenaam.
als ze trouwens lek zijn, moet ze je zo snel mogelijk plakken met duck tape ofzo, anders komen er na een poos allemaal schimmels uit, deze varieren nogal eens van kleur Haha! wit, rood, blau, ik heb vele creaties gezien. k zie er ook nog weleen wat paddenstoelen uit komen, maar dat is bij balen die lang moeten wachten totdat ze gebruikt worden, en een gat in zit ofzo. kijk dus af en toe je balen ook na op beschadigingen, danwel door transport, danwel door aanvreten.

suc6 ermee.

greetz jef

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 19:44

Wij voeren zo'n 10 kilo per dag per paard wanneer ze weinig in de wei staan.
Over het algemeen gebruiken we ruim 5 balen in de maand met zo'n 5-6 paarden op stal.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 23:15

Met vierenhalf paard voerden wij een vierkante baal in twee weken op. Maar in de zomer bederft het mij te snel. Voor de andere seizoenen is het fantastisch. Zeker met zo'n oudere dame ertussen.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

Marja

Berichten: 1692
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 07:36

Ik heb ze een seizoen voor twee paarden gebruikt. Dan haalde ik ze gewoon uit elkaar, zodat ze niet gingen broeien.
Achteraf is het toch te eiwitrijk geweest, waardoor Maestro er gevoelig voor is geworden. Niet alle kuil is eiwitrijker dan hooi, maar let goed op waar het vandaan komt. KWPNers kunnen op dit gebied meer hebben dan barokke paarden is mijn ervaring.

Op dit moment voer ik kleine baaltjes hooi die biologisch geteeld zijn (achter Volendam, is wel een eindje rijden hoor, maar heel mooi hooi).

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking


Donja

Berichten: 5593
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 08:13

In het winterseizoen, met alle paarden op stal (ong. 8 volwassen, 2 jaarlingen, 2 veulens en shets..) doe ik ong. 3 dagen met een vierkante, gote baal (ruim 500 kilo) ik ben daarom dit jaar op zoek naar ronde balen, net zo duur, maar 300 kilo zwaarder...

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cardy, DenB, Eleeke, Kimmie235 en 30 bezoekers