Hoefschoenen en kootholtes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Hoefschoenen en kootholtes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 15:46

Ik heb een vraag aan diegene die met hoefschoenen rijden. Hoe beschermen jullie de hoefballen en kootholtes tegen het schuren van de schoenen?


Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 17:12

Ik ken iemand met hoefschoenen die er niks tegen doet.
Ze was eerst ook bang dat het zou gaan schuren,maar het paard heeft nergens last van.

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 17:13

Een stukje neopreen aan de achterkant van het schoentje vastmaken ,
dat stukje neopreen klem je dan tussen het schoentje en de kootholte van het paard waardoor deze beschermt is Lachen .

Je moet het wel echt goed vastmaken aan het schoentje , want anders verlies je het onderweg.

En ik kan het weten , heb erg veel getobt met mijn Old Macs in het begin Clown

Schapenvacht is ook fijn , maar dat kan snel vies worden en is niet zo makkelijk als neopreen in onderhoud vind ik Lachen .

Sokjes , stukjes stof , bandje om de kootholte...ik heb vanalles geprobeerd maar de stukjes neopreen aan de achterkant naaien was DE oplossing OK dan! .

Hoop dat je er wat aan hebt ? Lachen

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 18:03

Bij mijn blijft het probleem ook kreeg de tip talkpoeder en intapen maar na een half uur krijgt ze er echt last van en wil ze in haar voeten gaan bijten.

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 19:56

De hoefballen zijn geen enkel probleen, wel de kootholtes.
"s Winters kan ik zonder 'hulp'stukken de schoenen aan doen, want dan is het haar dikker. 's Zomers doe ik er een stukje echte schapenvacht tussen. Ik ben Old Mac gebruiker Lachen

PS Marena: ik ben er nog nooit een verloren Lachen en even uitkloppen en laten drogen en ze zijn klaar voor de volgende rijbeurt.

pmarena

Berichten: 48065
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 20:11

Ik heb wel heel wat stukjes deken e.d. stofjes verloren helaas onderweg..

deed op een gegeven moment zelfs een heel vormpje uit een deken knippen : precies de hele zool van de schoen bedekt , daarop de hoef , en een stuk aan de achterkant uit laten steken waar dan de riempjes e.d. omheen gingen.

Maar helaas : zelfs DAT liep ze er onderweg uit Haha!

Tja je bent een lekker *ganzepas* beweeglijk paardje of je bent het niet Tong uitsteken

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-03 17:42

Sugarmiss schreef:
's Zomers doe ik er een stukje echte schapenvacht tussen. Ik ben Old Mac gebruiker Lachen


Waar koop jij zo'n stukje schaap?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 17:49

Ik hoef dr kootholtes en hoefballen niet te beschermen want de schoenen zijn op maar gemaakt dus ze schuren/schuiven niet. Ze zitten als een huis.
Ik heb btw schoenen van Smit-Rijssen.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

DubbelFun

Berichten: 88630
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 20:43

Odi schreef:
Waar koop jij zo'n stukje schaap?

Ik heb een behoorlijke stuk van Sablou gekregen, daar kan ik voorlopig mee vooruit OK dan!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 17:26

ikzelf heb een paard met hoefschoenen en helaas ook met kootholteproblemen. Ik heb al van alles geprobeerd maar met dit sopweer blijft het problematisch. Schaap schuurt, neopreen gaat los (zelfs als ik het vastnaai). Sokken gaan frummelen en schuren. Tape werkt alleen met droog weer. Ik zit er ernstig aan te denken om toch maar weer aan de ijzers te gaan. Ik vind het een goed concept maar dat gedoe met die kootholtes. Iedere keer weer opbouwen en toch weer wondjes waar dan ook weer mok inkomt.
Ik had voor mezelf al de ideale oplossing bedacht. Hoefijzers met lijm die na 24 uur weer loslaat. Lekkere ritten maken en de volgende dag je paard gewoon weer zonder ijzers. Keep on dreaming Haha!

Niets zo charmant als een paard in her land.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 17:51

Natascha jij bent toch overgestapt op Marquis hoefschoenen, dacht ik ergens gelezen te hebben?

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 21:03

ja dat klopt maar ook daar heb ik een wondjesprobleem mee. Ik zal wel een gek paard hebben denk ik want hoe lang ik ook opbouw ik blijf wondjes houden.

Niets zo charmant als een paard in her land.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-03 10:15

Heb je precies dat opbouw schema van Marquis opgevolgd?

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 11:59

Ik gebruikte sokken in mijn old Macs, maar dat was meer om de hoef vochtig te maken dan tegen wondjes. (in de zomer waren de hoeven veel te droog om te kunnen snijden).

De sokken bleven prima zitten, maar hielden het niet langer vol dan 1 week, dan was de onderkant doorgesleten.
Ik gebruikte trouwens de grootste maat sport-enkelsokjes (die normaal niet boven je schoenen uitkomen) van de wibra.

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 14:30

haha een haf met Hema sokjes Haha!
Ik houd me idd netjes aan het schema van iedere dag 5 minuten langer. In stap gaat dan ook perfect maar met draven krijg ik telkens ellende. Lois heeft ook eens mooie sportsokken aangehad en die idd ook helemaal kapotgelopen. Ik had ze per ongeluk thuis laten slingeren toen mijn vriend ze vond "hoe krijg je je sokken zo kapotgelopen?" vroeg hij me. Helamaal verbaasd toen ik zei dat Lois ze aan had gehad Haha!

Niets zo charmant als een paard in her land.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, YandexBot en 105 bezoekers