Na 2 jaar van de ijzers af?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Na 2 jaar van de ijzers af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 12:12

Mijn paard is de afgelopen 2 jaar onafgebroken 4-kant beslagen geweest (Wel om de 7 weken nieuwe ijzers Haha!).
De 7 jaar daarvoor nooit. Mijn oude smid zei dat hij nooit aan de ijzers zou hoeven omdat hij super hoeven had. De nieuwe smid was het daar ook mee eens.
Maar toen Pablo een tijd ziek is geweest, veel medicijnen heeft gehad en weinig bereden is geweest kreeg hij wat gevoelige hoeven. Had eens een flinke hoefzweer en liep op het hard een beetje gevoelig. Toen vond de dierenarts het beter om hem op ijzers te zetten.
Dat heb ik dus gedaan.

Maar eigenlijk zou ik hem liever zonder ijzers willen hebben, hij wordt nu weer veel bereden en heeft al lang geen flinke medicijnen gehad.

Mijn smid ziet het liever niet want dan zal Pablo even gevoelige en pijnlijke hoeven hebben. Dat zal best 4 maanden ofzo duren voordat hij fijn op het harde kan lopen.

Maar nu vind ik de hoeven van Pablo er niet super uitzien en ik rij geen wedstrijden dus kalkoenen heb ik niet nodig. Hij komt ieder dag 7 uur op wei en ik hoef niet persee uit te rijden (en Pablo ook niet, die vind het wel aardig maar wordt er niet super vrolijk van ofzo). Ik vind het niet erg om hem een een hele tijd alleen maar in de bak te rijden.

Vanmiddag ga ik toch nog eens overleggen met de smid maar vinden jullie er nou van?

Ik vind het zonde om hem ijzers onder te doen terwijl zonder eigenlijk gezonder is voor de hoef. Maar ik wil ook niet dat hij enorm veel pijn lijdt.
De fjord van mijn moeder staat sinds de winter ook zonder ijzers en dat gaat nu na een half jaar perfect. Ook uitrijden doet geen pijn meer maar de eerste paar maanden liep hij echt wel heel gevoelig.

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 12:23

ik zou het gewoon een keer zonder ijzers proberen.. als hij zere voeten krijgt gewoon in de bak en in de wei zoals je al zei.. gaat het niet over kun je er altijd nog weer ijzers onder doen..
succes..