Tanden knarsen bij aandacht, waarom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Tanden knarsen bij aandacht, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-03 22:51

Een ruintje, die nieuw is bij mij op stal, knarst met zijn tanden als je vlakbij hem staat en soms ook als je hem aan het aaien bent of wanneer je langs loopt (lip wordt een beetje opgetrokken en door soort van kleine hapbewegingen worden de tanden over elkaar heen geschraapt, bijna geluidloos). Ik moet zeggen dat het er een beetje angstaanjagend uit ziet, net alsof hij van plan is te gaan bijten of dat hij angstig is. Ik ken zijn geschiedenis niet, misschien dat hij een beetje bang is geweest voor mensen en dat zijn vertrouwen nu teruggewonnen moet worden. Ik heb hetzelfde tanden knarsen echter ook al eens bij een jaarling hengstje gezien, die dat soms naar andere paarden, maar ook af en toe naar mensen doet. Wat is dit precies? Angst of juist aandachttrekkerij? Of misschien wel een beetje baldadigheid (neiging om te bijten?) Ik heb het namelijk nog nooit gezien.

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt om hier meer over te vinden, maar kwam alleen op het fenomeen 'tandenknarsen tijdens het rijden', vandaar dat ik het vraag...

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 23:00

Weet dan misschien iemand ook waarom mensen het doen?
Haha! Ik heb haast geen tanden meer over........

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 08:41

1 van mijn vorige pony's deed dat ook, zij deed het altijd als ze het er niet mee eens was. In de stal als je langsliep, of tijdens het rijden knarsen plus in verzet gaan. Was gewoon echt een chagrijnig merrietje, een half-arabier.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 10:38

Bij mabel is het verzet bij moeilijke oefeningen en soms met opzadelen.
Ik heb er verder geen last van ze doet het ook maar af en toe. Meestal als ze een poosje niet zoveel heeft gewerkt.