Ruiterbewijs halen moeilijk???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Littleghoul

Berichten: 1823
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Austerlitz

Ruiterbewijs halen moeilijk???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-03 14:11

Ik wil samen met een paar anderen mijn ruiterbewijs gaan halen.
De aanmeldingsformulieren zijn al onderweg.. ik vraag me alleen af of het moeilijk is?? Verward ??
Ik ben best een luis.. dus ik hoop maar dat ik het allemaal kan.
Iemand die nog tips heeft of weet wat voor soort vragen ze zullen stellen.. Ik moet 18 juli namelijk al examen doen, en boeken zijn nog niet eens binnen.. Help!!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 14:16

maak je niet druk..het is erg makkelijk!
En dat zeg ik die gezakt ben Lachen
praktijk weliswaar..belachelijk..werkelijk waar.
De examinator moest mij niet, Joy was op het oefenexamen in de hindernis gevallen ( met de balk tussen haar benen)
Ze durfde niet meer te springen, met veel tikkn er toch overheen gekomen..en ik moest nog een keer! ze bleef maar bleren"zet haar er nu een korter voor, geef haar nou eens een ram!"
vreselijk mens
op mijn formulier stond "geen controle over het paard"

Yeah right!

Toen mocht ik niet mee met de oefening buiten..moest echter wel nog 25 minuten te paard naar huis Lachen

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 14:33

praktijk is vet makkelijk, zolang je paardje mee werkt. Bij het springen zijn ze wel wat strenger. De theorie is gewoon te doen als je goed leert.. succes!

Littleghoul

Berichten: 1823
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Austerlitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-03 14:49

Ik moet 18 juli al.. en luister.. ik heb nog nooit met Kas gesprongen (en mayo ook niet in die 1,5 jaar)
Dus ik moet binnen een maand leren springen met hem en buiten rijden.. Hoe gaat me dat nou lukken?!?! Verward

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 14:57

mange pony huren ervoor!
als ik nog een keer ga, huur ik ook wel een braaf beestje Lachen

Littleghoul

Berichten: 1823
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Austerlitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-03 15:08

Doen die paarden dat vaker dan?? Want bij ons op de manege is het ook wel eens gedaan, maar denk als je nu met die paarden naar buiten gaat dat het ook wel anders is.
En Mayo moet toch ook met Kas springen, dus leren moet hij het toch voor die tijd..
Oh waar ben ik aan begonnen..
Merilyn gaat me gelukkig helpen.. pff scheelt weer..

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 15:09

ik vond het écht makkelijk.
de theorie waren allemaal van die vragen die je wel weet als je met paarden omgaat en je gezonde verstand gebruikt.
met rijden hoefden wij alleen op een grote wei te rijden. duurden ongv. 2 uur. we moesten wel lang achter elkaar draven en galopperen het was midden in de zomer op een hete middag pfffff. ik zat op een wild vreemde pony en die sprong voor geen meter. toen moest ik ook nog even op een andere pony springen en dat ging beter. ik was toen 13 of 14 geloof ik en reed toen ongv. 2-3 jaar.
we hoefden trouwens geneens van de groep weg te rijden enzo.
's ochtents hadden we dat wel geoefend, moest je van de groep weggalopperen, dan trug komen galopperen en tussen 2 pionnen moest je hem terugnemen in stap, mij lukte dat toen wel, maar er waren er een aantal die niet bij de groep wegkwamen, of die terug keihard door raceden tot ze weer bij de groep waren. maarja iedereen zat op wildvreemde pony's.

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 15:18

Ik heb het aanstaande zondag. Ik heb er veel vertrouwen in, vooral de praktijk. Mijn instructrice zegt ook dat wij het praktijk allemaal makkelijk kunnen halen. Het ligt ook natuurlijk net aan de examinator.

De theorie lijkt me moeilijker, we moeten een heleboel weten over beengebreken enz. en dat vind ik gewoon heel moeilijk, heel veel dingen zijn simpel. in het oefenexamen ook: hoe voorkom je koliek met 3 antwoorden:
1. na het rijden lekker veel ijskoud water geven
2. je paard na het rijden goed uitstappen en in kleine beetjes niet al te koud water geven
3. en nog zo'n onzin antwoord.

Echt heel makkelijk, dat kan iedere gek die een beetje wat van paarden afweet wel bedenken

Littleghoul

Berichten: 1823
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Austerlitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-03 15:21

Ja het verschilt vast ook per manege hoe het examen afgenomen wordt. Ik hoorde dat we twee dagen van tevoren langs moeten komen om de route te leren. Ik vroeg me alleen af, Mayo en ik staan samen met Kas ingeschreven, maar als het zo lang duurt zal dat wel niet gaan dan.
Hoe lang duurt het over het algemeen dan? En in welke volgorde gaat het? En hoe vaak moet je eigenlijk springen?
Pff ik durf niet meer hoor..

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 17:46

Ik ga het is september halen.
Ik hoop dat ik het is 1 keer haal, en ik denk wel dat dat lukt.
Als je een beetje zeker op je pony zit luisterd die pony heus wel naar je!

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 17:49

Littleghoul schreef:
Pff ik durf niet meer hoor..


je hoeft je er echt niet druk om te maken hoor!
springen is 60 cm volgens mij, in iedergeval is het niet zo hoog. wij moesten gewoon een paar keer springen, moesten we in draf aankomen rijden, dan bij een pion in galop gaan en dan over de hindernis. echt, maak je er maar niet druk om. als je ooit een keer in de les al eens heb gesprongen dan lukt je dit ook Knipoog

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 19:23

ik vond het helemaal niet moeilijk vooral de praktik was een makkie.
maarja ik wens je iig veel succes en hoop dat je het haalt.

Littleghoul

Berichten: 1823
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Austerlitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 07:42

*grom* Boos!

Ik las dat we de buitenrit voor zover het kan alles in draf moeten doen.. Ik heb nog nooit met hem buiten in draf gereden, komt omdat hij best voorwaarts wordt dan.

Ik las ook dat we een oxer moeten springen.. hopelijk kan Kas springen.. ik ga volgende week oefenen.
Zie het alleen niet voor me in galop over een hindernis met hem.. hij galopeert al zo maf (met grote passen, waardoor lijkt dat hij heel snel gaat), en dan ook nog springen.. whaa.

En draven zonder beugels moest ook las ik, ik kan echt niet in dat zadel blijven zitten.. dit wordt niks!! Huilen

arabianfrend

Berichten: 514
Geregistreerd: 25-07-02
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 08:07

toen ik van plan was me ruiterbewijs te gaan halen heb ik gekeken waar het afgenomen werd.
dat was bij een fjordenmanege.
die gaven een cursus en daar kwam alles in voor wat je dus ook op het examen moest doen.
zo ook zonder beugels rijden, dat hoefde op het examen niet zo heel lang maar bij haar in de les wel.
maar we leerde er wel enorm van.
de theorie moet je gewoon leren, kijk eens op internet daar staan ook oefenvragen van het ruiterbewijs.
weet alleen niet meer waar ik die ooit gezien heb.
wij moesten toen ook allemaal in de wei gaan rijden, en springen doe ik nooit hou er ook niet van maar moet zeggen dat dit heel erg meeviel.
reed eerst me eigen paardje maar die had zo een topconditie en die haalde altijd van die streken uit dat ik dus heb gevraagd of ik op een fjord van daar mocht.
dat heb ik dus ook gedaan.
wij moesten wel naar buiten, best een groot stuk.
veel al in stap, maar ook stukjes in draf.
men let heel erg duidelijk erop hoe jij met verkeer om gaat.
en wat het belangrijkste is of jij je paard onder controle hebt.
die examinator die ik toen had die liet mensen zakken als ze niet durfde te springen.
ook als ze het paard niet aan konden zakte ze.
bij mij ging alles goed, op een ding na.
vlak voor de neus van de examinator en mijn instructrice ging die fjord met mij aan de kletter op de weg.
dacht sjit gezakt, maar ik moest het beest stoppen hoe dan ook.
heb hem dus keurig in de bossen geparkeerd, en gewacht tot de andere weer bij mij kwamen.
omdat mijn instructrice erbij stond hoorde ze dat de examinator zei dat is heel goed opgelost.
zij zelf dacht die gaat volle galop over de weg naar stal.
hihi hij had niet gerekent op iemand op zijn rug die hem kon stoppen.
maar was wel geslaagd, had wel gelijk heel duidelijk laten zien dat ik de baas over het paard was.
maar zat er toen wel over in hoor, dacht echt ik ben gezakt.

Littleghoul

Berichten: 1823
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Austerlitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 10:57

Tjsa en als je nou bangig aangelegd bent??
Ik krijg me paard miss wel stil, maar heb wel helemaal de bibbers daarna. Dat is het nadeel gewoon.. ik piep altijd al van tevoren.. en ben gewoon wat bangig aangelegd..

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 11:04

SharirBobby schreef:
ik vond het écht makkelijk.
de theorie waren allemaal van die vragen die je wel weet als je met paarden omgaat en je gezonde verstand gebruikt.
met rijden hoefden wij alleen op een grote wei te rijden. duurden ongv. 2 uur.


Dat was het ruiterbewijs oude stijl, zo heb ik het in 1996 ook nog gehaald. Tegenwoordig is het anders, je moet nu (gelukkig) ook de weg op en de theorie is wat uitgebreider.

Over het ruiterbewijsexamen van tegenwoordig kan ik dus niets zinnigs zeggen, omdat ik het dus nog in de oude stijl heb gehaald. Wel moest ik toen ook 60 cm springen, met een D-pony (niet echt een springer). En ik had te lang niet gesprongen, had er dus ook geen vertrouwen in. Maar na twee springlesjes van m'n zusje zat ik ineens een stuk zekerder in het zadel, en het is me zonder problemen gelukt.

Littleghoul

Berichten: 1823
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Austerlitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 11:10

Ja ik zie er nu gewoon toch wel tegenop. Als Kas buiten mag draven gaan die oren erop, en is hij echt heel erg voorwaarts.
Ik weet niet of ik dan nog wel zelfverzekerd kan rijden en in controle kan houden.
Als hij weg schiet en ik blijf niet goed zitten..
Dan sprongetje zal miss wel gaan, Merilyn geeft me maandag les, dus kan ik even oefenen.
Maar ook dat zonder beugels en naar buiten in draf pfff..

arabianfrend

Berichten: 514
Geregistreerd: 25-07-02
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 12:32

waar jij je ruiterbewijs gaat halen hebben ze daar geen makkelijke paardjes die je kan huren voor het examen?
anders zou ik dat doen hoor, dan voel jij je zelf ook een stukkie zekerder

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 13:17

Littleghoul schreef:
Ik moet 18 juli al.. en luister.. ik heb nog nooit met Kas gesprongen (en mayo ook niet in die 1,5 jaar)
Dus ik moet binnen een maand leren springen met hem en buiten rijden.. Hoe gaat me dat nou lukken?!?! Verward


Dat gaat je zeker wel lukken hoor! Het is ons immers ook geleerd. Ik heb mijn ruiterbewijs gedaan op een net beleerde pony, en het ging prima!
Je moet er wel voor zorgen dat je pony het springen leuk blijft vinden, want als hij twijfelt en je krijgt hem er niet meer overheen dan ben je gezakt.
Begin gewoon heel makkelijk in het springen.
Verder kan je gewoon een paar keer met andere paarden naar buiten (als dat mogelijk is tenminste) en dan probeer je het een keer alleen. Bij het ruiterbewijsga je ook in een groepje (meestal per 2 of 3) naar buiten, dus dan is je paardje ook weer wat rustiger.

Succes!

Littleghoul

Berichten: 1823
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Austerlitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 13:30

Thanx voor jullie reacties.. ik zal maar gaan oefenen haha.. wie niet waagt wie niet wint.. zo was het toch? Haha! Haha!

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 13:44

Presies!! Haha!

Ik vond het zelf ook vet makkie,zowel praktijk als theorie.En wat je allemaal tijdens het examen moet doen krijg je ook in een paar ''lessen'',voor het examen.

Met het theorie moet je gewoon het boek goed doorlezzen en de oefenvragen maken,als je die snapt is het echt wel te doen!!

Iig succes!

Littleghoul

Berichten: 1823
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Austerlitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 13:45

Dank je!!

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 13:52

Ook ik heb vorig jaar een poging gedaan, dit was ongeveer wat wij moesten doen:

- Langs 'enge' objecten (terrasje met parasol en fietsenrek, dit alles in de buitenbak opgesteld) heen.
- Naast elkaar opstellen in een rij, één voor één netjes afstijgen, daarna één voor één voetje optillen en daarna één voor één correct weer opstijgen. Dit ging mis bij mij, paardlief vond dat stilstaan maar niets en denderde twee keer zowat over me heen. Bij het opstijgen mocht ik de beugelriemen niet langer maken (ik had een vrij groot paard) en ik ben niet zo lenig, dus dat liep ook in de soep. Resultaat: ik stond stijf van de stress.
- Stukje zonder beugels draven, daarna, nogsteeds in draf, beugels weer opzoeken. Kort daarna aangalopperen.
- Rijden in een volte, een voor een de groep verlaten en een rondje draven / galopperen
- Springen Ging ook mis, ik hield de teugels te strak werd me gezegd
- Tussen twee hindernissen, met twee dekens eroverheen, halthouden en de hindernis aanraken.

Was je hiervoor geslaagd, dan ging je naar buiten. Waar bij ons erg op werd gelet was:
- Rijden als een groep en rekening met elkaar houden. (hier was ze heel erg kritisch op).
- Goed kijken en aangeven wat je gaat doen (hand uitsteken bv.)
Volgens mij was dit grotendeels in stap, maar het kan natuurlijk best zijn dat je een stukje moet draven. Het doel van het ruiterbewijs is immers om te kijken of je je buiten te paard goed kan redden, in welke gang dan ook.

Bij ons duurde het eerste gedeelte misschien zo'n drie kwartier o.i.d. Niet zo lang dus. De rit naar buiten was ook vrij kort, een kwartiertje geloof ik, maar zeker niet langer dan een half uur. Veel succes!

Littleghoul

Berichten: 1823
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Austerlitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 13:57

JoT schreef:
Ook ik heb vorig jaar een poging gedaan, dit was ongeveer wat wij moesten doen:

- Langs 'enge' objecten (terrasje met parasol en fietsenrek, dit alles in de buitenbak opgesteld) heen.
- Naast elkaar opstellen in een rij, één voor één netjes afstijgen, daarna één voor één voetje optillen en daarna één voor één correct weer opstijgen. Dit ging mis bij mij, paardlief vond dat stilstaan maar niets en denderde twee keer zowat over me heen. Bij het opstijgen mocht ik de beugelriemen niet langer maken (ik had een vrij groot paard) en ik ben niet zo lenig, dus dat liep ook in de soep. Resultaat: ik stond stijf van de stress.
- Stukje zonder beugels draven, daarna, nogsteeds in draf, beugels weer opzoeken. Kort daarna aangalopperen.
- Rijden in een volte, een voor een de groep verlaten en een rondje draven / galopperen
- Springen Ging ook mis, ik hield de teugels te strak werd me gezegd
- Tussen twee hindernissen, met twee dekens eroverheen, halthouden en de hindernis aanraken.

Was je hiervoor geslaagd, dan ging je naar buiten. Waar bij ons erg op werd gelet was:
- Rijden als een groep en rekening met elkaar houden. (hier was ze heel erg kritisch op).
- Goed kijken en aangeven wat je gaat doen (hand uitsteken bv.)
Volgens mij was dit grotendeels in stap, maar het kan natuurlijk best zijn dat je een stukje moet draven. Het doel van het ruiterbewijs is immers om te kijken of je je buiten te paard goed kan redden, in welke gang dan ook.

Bij ons duurde het eerste gedeelte misschien zo'n drie kwartier o.i.d. Niet zo lang dus. De rit naar buiten was ook vrij kort, een kwartiertje geloof ik, maar zeker niet langer dan een half uur. Veel succes!


Nou Boos! nu wil ik echt niet meer hoor!
Haha nee ik ben gewoon nogal een mietje, dus ben eigenlijk helemaal niet geschikt hiervoor.. *grom*... maar ja ik zie het wel, vast weggegooid geld dat examen, maar misschien steek ik er nog wat van op.
Ik wil vandie bangheid af!!!

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 14:50

Littleghoul schreef:
Nou Boos! nu wil ik echt niet meer hoor!
Haha nee ik ben gewoon nogal een mietje, dus ben eigenlijk helemaal niet geschikt hiervoor.. *grom*... maar ja ik zie het wel, vast weggegooid geld dat examen, maar misschien steek ik er nog wat van op.
Ik wil vandie bangheid af!!!


Nou, zo erg was het nu ook weer niet hoor. Als ik me niet zo had laten opfokken (lag ook wel een klein beetje aan de examinatrice, die was nou niet bepaald het toppunt van vriendelijkheid) had ik het waarschijnlijk (hopelijk?) wel gehaald. Gewoon een geval van zwaar pech en volgende keer beter. Bij ons op de manege gingen er ook wel wat lessen aan vooraf, springlessen, maar ook een 'dappermaak' les waarbij de paarden bv. langs de instructeur moesten lopen die een open paraplu in z'n handen had, een theorieles en een op de grond praktijkles (tuig, correct voetje optillen enzo, voor manegemiepjes zoals ik dus). Vertrouw je je eigen paard niet genoeg, probeer er dan inderdaad één te huren of ga een weekendje naar bijvoorbeeld stal Reelaer, die ruiterbewijsweekenden organiseren.