Wie heeft een afdoende middel tegen DAZEN

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88714
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 16:37

ArwenLune schreef:
Ik ben anders wel eens gestoken dwars door een spijkerbroek heen, dus dat moet wel een gepansterde vliegendeken zijn... (en wat een bult had ik zeg, heel niet mooi...)


Maar die broek lag tegen je huid aan. De deken ligt er net iets boven omdat hij niet voorgevormd is. Natuurlijk is dit niet overal zo, maar ze hebben er duidelijk minder last van met deken.

Normaal loopt het bloed langs de nek/schouders en zitten ze onder de bulten, maar nu niet. Haha!

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 16:58

Ik heb via internet de Fly-over besteld, -de link weet ik effe niet meer.-.maar dat is een tweedelige groene halsdeken die speciaal voor het rijden is gemaakt. Je maakt de delen met klitteband aan het zadel en kopstuk van je hoofdstel vast en blijft perfect liggen, zelfs in galop. Het was in het begin effe puzzelen. Wat ook prettig is is dat het zweet op de deken komt en je de deken kunt afspoelen onder de waterstraal! Hij is zeer snel droog.
Ik ben heel tevreden. De prijs valt mee, voor full betaalde ik 93 euro. als je alle middeltjes en smeerseltjes bij elkaar optelt kom je ook aan dat bedrag...Hij komt in een mooie opbergtas, dus hij hoeft niet rond te slingeren. Tis een optie...

pinopaard

Berichten: 184
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 17:06

ff tussendoor...ik hoor altijd iedereen over tea tree. Waar kan je dat nou allemaal voor gebruiken?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-03 21:44

Sugarmiss schreef:
Gewoon een goeie vliegendeken van Rambo.
http://www.horseware.com/products.asp?A ... oductID=42
met hals.
Vandaag met genoegen staan te kijken hoe het de dazen NIET lukt om een lekker bijtplekje te vinden door de deken heen Clown


Dat zie ik niet zo gebeuren, 7 paarden met vliegendekens waarvan 4 jonge dieren los in de wei.

Ben vandaag wel bij een etos geweest, daar hadden ze alleen Detol. De juffrouw keek me heel vreemd aan bij de rest. Lavendel, alleen in zalf, appelazijn Verward thea tree Verward lemongrass bedoelt u pillen Verward Verward Verward

Morgen maar even naar een meer alternatieve winkel.

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 21:51

ArwenLune schreef:
Ik heb net een nieuwe gehoord, ga ik vandaag maken...

10-15 teentjes knoflook uitpersen in een 1,5 liter fles, 750ml azijn erop, rest aanvullen met appelsap. En dan elke dag een scheutje over het voer.

Ze zweten de knoflook uit, gaan er dus gruwelijk van stinken, maar het schijnt wel te helpen. Ik laat 't nog weten Knipoog

Zoiets heb ik ook gehoord, alleen dan in plaats van aanvullen met appelsap, aanvullen met gewone thee. Help goed tegen vliegen, tegen dazen weet ik niet.

Timbers
Berichten: 1398
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 21:58

Ik heb vandaag ook maar een vliegendeken met hals en kap etc gekocht, volgens mij is dat het enige dat helpt. Ik hoop het in ieder geval want bij ons wordt je ook gek van de muggen vliegen en dazen en mijn paard heeft als een hele striem in z'n hals van het schuren tegen het hek...

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 22:02

Sugarmiss schreef:
Gewoon een goeie vliegendeken van Rambo.
http://www.horseware.com/products.asp?A ... oductID=42
met hals.
Vandaag met genoegen staan te kijken hoe het de dazen NIET lukt om een lekker bijtplekje te vinden door de deken heen Clown


op die foto van het bijhorende vliegenmasker, zie ik een streepje "bloot" paard tussen het masker en de deken
en uit ervaring weet ik dat net dat "blote" plekje vaak door de dazen wordt uitgezocht om mijn pony te prikken Scheve mond

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 22:14

Die link naar die rij/men vliegendekenis: www.fly-over.info
Ik denk erover 1 te bestellen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 23:00

sarabande"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Gewoon een goeie vliegendeken van Rambo.
http://www.horseware.com/products.asp?A ... oductID=42
met hals.
Vandaag met genoegen staan te kijken hoe het de dazen NIET lukt om een lekker bijtplekje te vinden door de deken heen Clown


Dat zie ik niet zo gebeuren, 7 paarden met vliegendekens waarvan 4 jonge dieren los in de wei.
.
[/quote]

Ik vind het wel meevallen. Die dekens kunnen dus echt tegen een stootje. Lanna staat in de wei met haar vliegendeken op...Wizkid gaat best wel tekeer af en toe (springt achter op mama, trekt eraan, bijt erin en zo). En tot nog toe is aan die deken geen schrammetje te bekennen.

En stel dat de deken toch stuk gaat, zo goed mogelijk repareren. In het ergste geval koop ik een nieuwe. Die flessen vliegenspray zijn ook guwelijk duur, dus een deken heb ik er zo weer uit.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 00:17

Die rotbeesten zouden moeten bij wet verboden worden Tong uitsteken. De tip van lavendel vind ik de meest aangename. Zelf hoorde ik dat geranium (of pelargoniums voor de plantenkenners) een geur afgeeft die de vliegen/muggen/teken/en ander gespuis niet aantrekt. Het zou zelfs tegen luizen helpen!

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 10:53

Je kunt de etherische olien idd het beste bij een alternatieve winkel kopen. Die van Chi (merk) zijn heel goed, die zijn namelijk 100% natuur. Het kan namelijk wel een gebeuren dat etherische olien worden aangevuld met synthetische middelen (geurstoffen) Veel succes met je zoektocht.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 12:36

Hoi Sarabande, wij hebben een ruin op stal staan die helemaal panisch wordt van vliegen en dazen, hij kan geen vliegendeken op want hij sloopt alles. Ben in februari begonnen met het voeren van knoflooktabletten (stinkt niet zo erg als poeder) elke dag 25 tabletjes, s'-morgens door het voer. Als ik nu ga rijden spuit ik hem in met vliegenspul (kan even niet op de naam komen, witte fles met geel etiket en rode letters). Dit vliegenspul werkt totdat hij begint te zweten en heeft dan geen nut meer maar dan begint de knoflook te werken want ondanks het veelvuldig zweten (het is een ontzettende druktemaker) heeft hij geen last van dazen, ze vinden heb blijkbaar stinken (ik ruik niets). Ik weet niet wat je nu nog kunt doen tegend de dazen, maar heb dus wel als tip begin volgend jaar op tijd met knoflook voeren, dan werkt het dus. Succes

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-03 13:18

beppies schreef:
Hoi Sarabande, wij hebben een ruin op stal staan die helemaal panisch wordt van vliegen en dazen, hij kan geen vliegendeken op want hij sloopt alles. Ben in februari begonnen met het voeren van knoflooktabletten (stinkt niet zo erg als poeder) elke dag 25 tabletjes, s'-morgens door het voer.


Ja ik had zelfs een pot knoflookpoeder staan, maar heb het niet gevoerd , volgend jaar dus beslist wel .

En ja dat slopen van die vliegendekken in de wei dat zou in mijn kudde ook gebeuren die staan dag en nacht buiten.
Dat is dus geen optie en ook nog gevaarlijk als ze erin verward raken. Maar ik probeer zoveel mogelijk de hier gegeven oplossingen en hoop dat mijn enkel snel getaped wordt dan smeer ik de hele kudde gewoon iedere dag in. Manlief heeft daar weinig zin in dus moeten ze hun heil overdag maar in de schutstal zoeken.

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 11:04

ik heb mijn paard verhuisd van Brabant naar het Gooi, hoofdzakelijk vanwege de dazen en nu kan ik hem iedere dag rijden i.p.v. alleen in het weekend Haha!

Wij reden daar altijd met netten en zetten de paarden overdag op stal en 's nachts buiten, voor de lol rijden deden we 's avonds laat of helemaal niet meer Verdrietig

Zelfs boven de grote rivieren tref je nu dazen aan, ze rukken steeds verder op..... het enig kant en klare middel dat helpt is volgens mij Veerust, maar zodra ze gaan zweten, werkt het niet meer.

Ik voer al vanaf februari een aantal keer per week knoflookdruppels, je valt flauw van de stank en hete helpt geen klap!