Man of vrouw als hoefsmid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Comez

Berichten: 93
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Zeist

Man of vrouw als hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-03 09:27

Wat vinden jullie?
Stel je voor je hebt keuze uit 2 hoefsmeden (komt helaas te weinig voor)
Ze zijn allebei even bekwaam in het werk. Voor wie kies je?
En natuurlijk waarom

Nu foto's van Comez in mijn profiel


Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 09:48

Maakt voor mij geen bal uit, als ze hun werk maar goed doen, daar gaat het ten slotte om!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 10:00

Ik heb nu toevallig een vrouw, hiervoor had ik een man. Bij de man moest ik zelf aangeven wanneer ze weer bekapt moest worden, en als ik het dan aangaf duurde het nog eeuwen voordat ze bekapt werd. Bij de vrouw hoef ik niks te regelen, alleen rekeningen betalen Haha! Ze maakt haar eigen afspraken, bekapt Flair dan en hangt de rekening op.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Barb

Berichten: 12081
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 10:02

flair schreef:
Ik heb nu toevallig een vrouw, hiervoor had ik een man. Bij de man moest ik zelf aangeven wanneer ze weer bekapt moest worden, en als ik het dan aangaf duurde het nog eeuwen voordat ze bekapt werd. Bij de vrouw hoef ik niks te regelen, alleen rekeningen betalen Haha! Ze maakt haar eigen afspraken, bekapt Flair dan en hangt de rekening op.


gut geef mij ook zo'n hoefsmid, ben nu al 2 weken aan het wachten op de mijne en hij laat verdorie niks van zich horen Boos! Vraag me af of zoiets normaal is!!!

man of vrouw maakt mij niks uit, als hij/zij maar goed werk afleverd
en me niet weken laat wachten.

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 10:03

Telefoonnr. hebben? Ik weet niet of ze nog paarden aanneemt, maar je kan het altijd proberen.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 11:23

Een man of vrouw zou mij niks uitmaken. Belangrijker vind ik dat een smid zijn of haar werk goed uitvoert en goed is in de omgang met de paarden.
In het geval dat ze beiden even goed zijn, zou ik kiezen voor degene die het eerste tijd heeft om langs te komen.

* To Belg, or not to Belg *

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 11:30

Bij gelijke bekwaamheid kies ik voor een man.
Wat ik tot nu toe gezien heb, hebben mannelijke hoefsmeden meer 'natuurlijk overwicht' en zijn ze doortastender.
De vrouw kon het geklooi prima corrigeren hoor en toen was het ook afgelopen, maar bij de man kwam paard niet eens op het idee...

Bovendien kan een man dit zware beroep beter aan denk ik, dus minder kans op uitval door ziekte.

Nulla tenaci invia est via

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 11:39

ik sluit me aan bij margreet
ik heb wel heel veel respect voor de vrouwen die het doen (zijn eerlijk gezegd ook wel vaak "mannelijke" vrouwen)
maar idd mannen hebben ietsje meer overwicht
ik heb een ontzettend lastig paard, waar een sterke man al moeite mee heeft!hij is niet gemeen maar zit de hele tijd grapjes uit te halen en gaat hangen enzo

bolletje
Berichten: 2120
Geregistreerd: 30-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 11:49

Ik zou voor de vrouw kiezen mijn pony is als de dood voor mannen , tja heb geen keuze er komt een man 1 x in de zes weken hem bekappen. Dat word meestal een heel gevecht , volgens de smid weet mijn pony dat ie sterker is dan de mens .Hij gaat gerust met 5 mannnen die hem vast houden aan de kletter en doet net of ie niet in de gaten heeft dat er iemand hem vast heeft. Haha!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48356
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 12:08

ik heb nu een mannelijke hoefsmid, maar het geslacht maakt me in principe niet uit..... Lachen

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 12:16

Als ze allebei bekwaam zijn in hun vak zou ik de goedkoopste nemen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 12:18

Bij een goed opgevoed paard maakt mannelijk of vrouwelijk niet uit.
Bij Flair maakt het zowiezo niet uit, wie het ook is, ze vind ze toch niet lief Haha! Maar ze zal geen kwaad doen, ze gedraagt zich prima, kijkt er alleen niet zo vrolijk bij

28-09-2007
Nothing compares too you...

MariekeR

Berichten: 1233
Geregistreerd: 09-09-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 12:23

flair schreef:
Bij de vrouw hoef ik niks te regelen, alleen rekeningen betalen Haha! Ze maakt haar eigen afspraken, bekapt Flair dan en hangt de rekening op.


Dat is dus ook Wietzes hoefsmid, ben zeer tevreden! Als we er een keer zijn haalt ze gewoon Wiets zelf uit de bak, beslaat hem en doet de rekening + nieuwe afspraak in de brievenbus. Nooit problemen mee gehad.
Eigenlijk heeft ze het niet zo op haflingers (trauma met eerste paard dat ze moest bekappen), maar voor Wiets maakt ze een uitzondering *LOL*

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 12:28

flair schreef:
Bij een goed opgevoed paard maakt mannelijk of vrouwelijk niet uit.


Wil je hier iets mee suggereren?! Hoop toch van niet.

Niet alles heeft met opvoeding te maken namelijk.
Paard is een beetje kramperig achter en heeft moeite om achterbenen lang omhoog te houden, is geen rottigheid van haar maar een lichamelijk ongemak.
Als een man (met zware stem) roept "kom op joh, nog even!" dan zie je dat ze net even wat meer haar best doet om het vol te houden dan wanneer een vrouw hetzelfde doet, bij een vrouw trekt ze sneller terug.

Nulla tenaci invia est via

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 12:36

zeg ik niks op, vindt ik belachelijk, als ze hun werk goed doen, is het prima.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 12:39

Margreet"]
[quote="flair schreef:
Bij een goed opgevoed paard maakt mannelijk of vrouwelijk niet uit.


Wil je hier iets mee suggereren?! Hoop toch van niet.
[/quote]

Maak ervan wat je zelf wil, een goede hoefsmid ondersteunt het been. Of het nou een man of vrouw is, daar heeft een stem niks mee te maken.

28-09-2007
Nothing compares too you...

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 14:05

ik heb ook een vrouw. maar als het een man was geweest was het ook prima geweest. Wat maakt het nou uit? als het werk maar goed gedaan wordt.

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 14:38

Maakt mij verder niet uit, ben alleen nog nooit een goede vrouwelijke hoefsmid tegengekomen ook al zullen die er ongetwijfeld zijn. Wel is het zo dat mijn merrie dol is op mannen en mannelijke hoefsmeden in haar geval de voorkeur zouden hebben! Voor Toon maakt het niet uit.

In geval van een kramperig paard, waar Margreet het over heeft, heb je inderdaad een beer van een vent nodig om zo'n paard te kunnen ondersteunen, ken nl. zo'n geval van zeer dichtbij. Zo'n paard bekappen of beslaan is topsport voor een smid!

Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 14:39

ik ken zelf alleen mannelijke hoefsmeden. Voor mij maakt het geen ene moer uit. Mits ze maar goed zijn voor het dier. Sommigen beulen de paardjes zo af dat het niet gek is dat het paard gevaarlijk gaat doen. Als een hoefsmid (man of vrouw) ooit het dier onterecht afbeult, beul ik hem/haar af en hoeft ie nooit meer te komen.
Wat ik ook belangrijk vind aan een hoefsmid is dat hij de hoeven ook correct afstelt dus als het ponytje verkeerd loopt dat hij/zij zo kapt,vijlt dat de pony weer fatsoendelijk loopt.

CharazJarig

Berichten: 24280
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 14:57

Margreet schreef:
Bij gelijke bekwaamheid kies ik voor een man.
Wat ik tot nu toe gezien heb, hebben mannelijke hoefsmeden meer 'natuurlijk overwicht' en zijn ze doortastender.
De vrouw kon het geklooi prima corrigeren hoor en toen was het ook afgelopen, maar bij de man kwam paard niet eens op het idee...

Bovendien kan een man dit zware beroep beter aan denk ik, dus minder kans op uitval door ziekte.


mee eens, ik heb nu ook een hele fijne smid en dat is ook een man. En die is nog eens heel gezellig ook, daar weten haflingerfan en ik alles van af, laatst riep hij nog toen er een wit hondje van iemand steeds voor bij rende'n 'van wie is die uitgewassen tampon nou weer Haha!'. Wij allemaal lachen

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 17:27

Mieke schreef:
In geval van een kramperig paard, waar Margreet het over heeft, heb je inderdaad een beer van een vent nodig om zo'n paard te kunnen ondersteunen, ken nl. zo'n geval van zeer dichtbij. Zo'n paard bekappen of beslaan is topsport voor een smid!


Precies! 600 / 4 = 150 kg, laat het de helft zijn omdat de rest op het andere been steunt, dan wens ik je veel succes met ondersteunen... En daar heeft wel/niet opgevoed niks mee te maken, is echt geen rottigheid van het paard. (Je hebt er alleen smeden m/v bij zitten die dat niet inzien en ervoor straffen.)
Een man kan dat echter wel beter houden en bovendien maakt zijn 'aanmoediging' meer indruk, op dit paard in ieder geval wel.
Huidige smid is goud waard! Hij gaat er echt super mee om en je ziet dat ze voor hem echt haar best doet om zo goed mogelijk mee te werken.

Het ging hier om de keuze bij gelijke kwaliteiten, als een vrouw duidelijk beter is dan mag zij het uiteraard doen.

Nulla tenaci invia est via

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 17:41

Het maakt mij ook niet uit, als hij/zij idd het werk maar goed doet. Wel weet ik dat er maar weinig vrouwen zijn die het doen omdat het natuurlijk zwaar werk is. Het lijkt mij ook wel wat, weet alleen niet of het neit een beetje te zwaar is Haha!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 18:12

degene die zijn werk het beste doet,
heel toevallig heb ik zelf een vrouwelijke hoefsmid, en een vrouwelijke dierenarts, haha, maar ze zijn beiden erg goed, en dat is het belangrijkste voor mijn paard.

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 19:03

Mij maakt het op zich ook niet zoveel uit. zolang hij maar netjes wordt beslagen en goed wordt behandeld. ik heb altijd een mannelijke hoefsmit, maar die had vakantie en als inval heb ik een vrouwelijke laten komen. deed het beslaan heel netjes, een beetje te netjes want ze is er 2 uur mee bezig geweest Gaaaap , maar ja. maar dit was maar 1-malig, want ze deed normaal geen Friesen want die waren haar te zwaar.

Hoe beter ik de mens leer kennen,
hoe meer ik m'n hond waardeer!

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 20:23

Wij hadden op de manege vroeger een vrouwelijke hoefsmid die altijd erg lang bezig was en moeilijke paarden iegenlijk niet aan kon.
Ik heb liever een mannelijke smid, omdat mijn paarden nog wel eens kunnen klooien (niet gemeen maar ze zijn wat eenkennig en proberen wat uit.) Een man is dan net even sterker. Maar qua bekwaamheid zal het weinig uitmaken.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kimmej en 122 bezoekers