Eigen paard.... dan pas echt leren rijden!!!???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 19:19

Dat was bij mij ook!
Starlight en ik konnen in het begin niet met elkaar overweg en dat kwam vooral door mijn rijkunsten Haha! Daardoor heb ik echt leren rijden (niet dat ik het nou kan, maar daar gaat het nou niet over)

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 19:50

Ja, hoor, absoluut waar!
Toen ik vier jaar op de manege had gereden en ik een eigen paard mocht, dacht ik ook dat ik wel kon rijden.
Ik zou mijn haflinger wel inrijden. Nou, dat viel zwaar tegen, maar als ik nu vergelijk met een aantal jaren terug heb ik wel ongelofelijk veel bijgeleerd.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 20:06

Iedere keer als ik van instrukteur wissel dan raak ik helemaal in een dip......dan kan ik er niets meer van en dan zou ik het liefst stoppen met rijden. (ben niet zo ontzettend zelfverzekerd hoor) Scheve mond . Maargoed ondertussen ben ik wel handig genoeg om op de meeste paarden wel weg te kunnen rijden, of het dan ook allemaal 100% rijtechnisch in orde is weet ik niet.

Maar het is inderdaad zo dat je door dat soort dingen weer even terug naar af gefloten word en er even aan je verteld word dat je eigenlijk nog helemaal niets weet Scheve mond . Paardrijden is zo een leuke sport omdat het altijd beter kan, je bent nooit uitgeleerd echt nooit

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 22:12

Ja ik vind van wel. Alhoewel je op een verzorgpaard ook nog wel eens redelijk kan leren rijden. Maar van 1 keer per week op de manege leer je niet echt goed rijden. Toen ik Sher kreeg kon ik alle manegepaarden toch wel redelijk rijden. Maar een jong paard is toch heeel wat anders. De afgelopen 10 maanden heb ik zoveel bijgeleerd. En nog steeds als ik iets door heb komt er weer wat nieuws bij. Vooral mijn handen hield ik altijd verkeerd, eerst moest ik ze goed recht houden (had nog wel eens de neiging om mijn polsen te buigen) toen moest ik mijn binnenhand een beetje omhoog houden in een bocht, enz..
Met al die dingen die je leert vind ik het altijd wel fijn als je af en toe te horen krijgt dat je het goed doet, anders voel je je helemaal zo hopeloos..Haha!

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 22:26

Als je met je verzorgpony lestmaak dat volgens mij niet echt verschil met een eigen pony. Maar ik heb heel veel bijgeleerd sinds ik Rocco heb, is zo anders dan op de manege.

Sannuh

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Nijmegen-Lent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 22:27

Jaa het is inderdaad echt een enorm verschil...en et valt niet mee Haha!
Wat me ook opviel...afgelopen donderdag had ik mijn eerste privéles en een van de eerst dingen die ze zei was dat ik mijn knieën moest aansluiten, omdat ik ze een beetje naar buiten draai...nou in die 8 jaar dat ik op een manege rijd heeft niemand ook maar 1 keer opgemerkt dat ik mijn knieën moet aansluiten.

Msisi2000
Berichten: 97
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 22:34

het is waar dat als je je eigen pony krijgt of wanneer je prive les krijgt je merkt dat je op de manege gewoon slechter leert. Dit komt gewoon omdat je op de manege met meerde tegelijk les hebt en ze gewoon nie iedeereen even veel aandacht kunnen geven. Je hoeft je daarom ook echt nie te schamen wanneer je alles fout doet. Ik bedoel: je neemt toch juist les om te leren hoe het wel moet!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 22:57

ik heb op de manege best veel geleerd, vooral in de verzorging (gelukkig mochten wij zelf opzadelen, uitmesten en alles wat er bij komt kijken enzo). ik heb er ook wel geleerd verschillende moeilijkere paarden te rijden en te (blijven Haha!) zitten.
ik heb op de manege wel heeel veel dingen verkeerd aangeleerd Lips are sealed en dat was echt moeilijk om er weer uit te krijgen zeg maar. het ergste was dat ik dus aangeleerd heb om iedere pas been te geven.. in stap dus als het rechter voorbeen naar je toe is rechterbeen, en links linkerbeen. in draf ook gewoon elke pas... nouja hoe erger kun je je paard afstompen natuurlijk Lips are sealed Frusty maargoed, dat heb ik nu eindelijk afgeleerd! met privelessen leer je wel veel meer en veeel sneller!

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 07:19

runningkawa schreef:
Je leert snel bij als je veel verschillende paarden rijd.
niet van die afgestomte manege paarden, maar gewoon van alles wat.

Want rij je alleen maar op je eigen paard, leer je die misschien wel goed aanvoelen, maar het is juist de kunst om dat ook op andere paaren te kunnen.

Is zeker waar Zelf heb ik ook handelspaarden en paarden van particulieren gereden en daar leer je een hoop van

Fitzroy

Berichten: 25131
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 08:31

gijsenkim schreef:
Iedere keer als ik van instrukteur wissel dan raak ik helemaal in een dip......dan kan ik er niets meer van en dan zou ik het liefst stoppen met rijden. (ben niet zo ontzettend zelfverzekerd hoor) Scheve mond . Maargoed ondertussen ben ik wel handig genoeg om op de meeste paarden wel weg te kunnen rijden, of het dan ook allemaal 100% rijtechnisch in orde is weet ik niet.

Maar het is inderdaad zo dat je door dat soort dingen weer even terug naar af gefloten word en er even aan je verteld word dat je eigenlijk nog helemaal niets weet Scheve mond . Paardrijden is zo een leuke sport omdat het altijd beter kan, je bent nooit uitgeleerd echt nooit


Hier sluit ik me bij aan. Ik heb sinds kort ook een andere instructeur en ik zou (bij wijze van spreken) nu nog geen B-proef neer durven te zetten. Dus ik begin weer helemaal opnieuw met hetzelfde paard, dat heeft ook wel wat moet ik zeggen. Schijnheilig

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 09:23

Fitzroy schreef:
Ik heb sinds kort ook een andere instructeur en ik zou (bij wijze van spreken) nu nog geen B-proef neer durven te zetten. Dus ik begin weer helemaal opnieuw met hetzelfde paard, dat heeft ook wel wat moet ik zeggen. Schijnheilig


Frustrerend niet

Fitzroy

Berichten: 25131
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 09:29

Heel frustrerend, vooral als je Z2 reed Lips are sealed Extreme duivel

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 09:32

Mijn eerste eigen paardjes waren paarden die manege-niveau waren.
Daarna kocht ik voor het eerst een 'sportpaard', die al wat had gepresteerd. Ik leerde daar pas écht op rijden.
Ben 't dus met je eens. Knipoog

Linda_k
Berichten: 188
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 11:24

Je leert pas echt goed rijden op een privepaard met priveles.
Op de manege kan je de basis leren maar dan kan je nog niet echt paardrijden.

Ik heb nu les van de eigenaar van het paard dat ik rijd. Ik heb het gevoel dat ik helemaal opnieuw moet leren rijden. Ik kan de basis wel gebruiken om het nu snel te leren(als ik nu voor het eerst op een paard zou stappen dan zou ik het nooit zo snel kunnen leren).

Een manegepaard is niet te vergelijken met een paard waar jij de enige bent die er op rijdt. Het viel me inhet begin tegen, ik moest weer terug naar af. Maar goed, even slikken en accepteren en er voor gaan. Eerst maar eens aan de longeerlijn, zitlessen nemen. Toen stap voor stap goede les en regelmatig les. Dat is mijn tip voor de opnieuw beginnende ruiter: neem regelmatig lessen, liefst meer dan 1 keer per week. Anders heb je de rest van de week weer alle tijd om terug te vallen in oude gewoontes en kan je in je les weer helemaal opnieuw beginnen. En doorzetten inderdaad!

sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 11:28

Ik denk dat je van een eigen paar hele veel kan leren, maar wil je toch verder komen dan manege lessen niveau zal je toch goeie instructie moeten hebben.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 14:04

Ik heb bij mijn oude bijrijdpaard echt vreselijk veel geleerd, vooral dat ik niet echt zoveel geduld had. Ik heb hem uiteindelijk met hulp wel leuk aan het lopen gekregen (alsnog niet eens B niveau), maar ik merk wel dat ik bij hem er achter ben gekomen dat ik helemaal niet zo goed rijd. Op mijn oude manege was ik L2 en een van de beste manege-ruiters, met die Fries kon ik in het begin helemaal niets.
Daarna heb ik een poosje allemaal verschillende bvokt-paarden gereden, die allemaal een andere benadering nodig hadden. Nu heb ik dan priveles op manegepaarden en ik merk dat er toch alweer fouten in waren geslopen.

En dan heb ik nog niet eens een eigen paard gehad Haha!