3 jarige die naar de keuring moet, wel of niet ..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-03 22:36

owja, harstikke leuk
vind ze zeker leuker dan op stal

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 00:05

Naar buiten gewoon als je de mogelijkheid hebt. Word ze veel vrolijker van en een vrolijk paard toont zich heel wat beter dan een gestresst paard

* hmm Bodien, eerst vind je dat dat paard gewoon op stal kan blijven, dat het niet erg is dat ze een paar uur alleen in de stal moet blijven en dan komt Adriana met de mogelijkheid dat ze een paar uur buiten kan en dan is het opeens super voor dat paard?? Want dat zou dat paard erg leuk vinden. *
Jullie rijden/verzorgen toch voor dezelfde eigenaar? Had je dat niet samen met Adriana kunnen regelen dan? Samen sta je sterker...

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 06:38

Die van mij gaan volgende maand ook naar de keuring.Ze staan op de wei en gaan de ochtend voor de keuring naar binnen (staan nu 24/7 buiten) Dan hebben ze de volgende dag geen buik en zijn ze ook fris.
De merrie staat nu al op haver en dat ga ik nu steeds meer opvoeren ze is vanzichzelf nogal sloom dus mag wel wat meer pit op de keuring

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 08:58

gijsenkim schreef:
naar buiten, naar buiten......



Ja, wat kan ik hieraan toevoegen…. Niets denk ik. Ik vind het maar een raar idee dat je je paard voor een keuring binnen moet houden. Zo denk je alleen aan een predikaat en niet aan het welzijn van je paard.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 10:11

Helemaal niet de juiste aanpak van de eigenaar. Veel stilstaan bevordert de spierontwikkeling allesbehalve. Dat het de benen droger zou maken is ook een fabeltje. Door stilstaan maak je de afvoer uit de benen minder efficiënt waardoor ze op den duur juist makkelijker vochtophoping krijgen. Een paard op de keuring moet happy zijn om zich opperbest te tonen. 's Nachts binnen om z'n grasbuik te controleren, overdag beweging lijkt mij ideaal.
Ik denk niet dat een paard dat zolang binnenstond goed kan presteren in gelijk welke discipline Lachen.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 10:24

Ineke2 schreef:
Naar buiten gewoon als je de mogelijkheid hebt. Word ze veel vrolijker van en een vrolijk paard toont zich heel wat beter dan een gestresst paard

* hmm Bodien, eerst vind je dat dat paard gewoon op stal kan blijven, dat het niet erg is dat ze een paar uur alleen in de stal moet blijven en dan komt Adriana met de mogelijkheid dat ze een paar uur buiten kan en dan is het opeens super voor dat paard?? Want dat zou dat paard erg leuk vinden. *
Jullie rijden/verzorgen toch voor dezelfde eigenaar? Had je dat niet samen met Adriana kunnen regelen dan? Samen sta je sterker...


goed , dat zal ik dat even uitleggen
als ze een paar weekjes op stal moet blijven staan voor de keuring (was de keus van de eigenaar, maar nu niet meer) is dat op zich niet heel erg voor het paard want ze krijgt genoeg beweging, ze staat hoogstens een paar uurtjes alleen. Nu ze wel naar buiten kan is dat natuurlijk veel leuker en beter voor het paard. lekker wat met vriendjes spelen

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 10:48

Wij hebben de merries elke dag van 9 tot half 5 buiten lopen in de wei. Trainen doen we ze niet. De dag voor de keuring lopen ze nog gewoon in de wei en 's avonds worden ze gewassen.

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 11:01

Elke dag goed stappen op het harde, krijgen ze mooie droge benen van. Voorst goed conditietrainen aan de longeerlijn, lekker voorwaartst over de rug. Krijg je een lenig paard van, met droge spieren, geen grasbuik, en wel uithoudingsvermogen. Trainen zo'n dier.

En dan er naar voeren; meer kilos krachtvoer (haver/graan), minder kuilvoer.

Eigenlijk heeft de opbouw naar een merriekeuring een week of 6 nodig...ik zou nu geen snelle veranderingen meer doorvoeren...

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 14:06

Bij ons staat de driejarige merrie (die ook naar die keuring gaat), overdag in het land van half 8 tot 18 uur ofzo. Dan staat ze op een gewoon stuk land met 3 andere paarden. Ze wordt 6 maal per week getraind, dwz longeren/ vrijspringen of rijden. Tijdens het longeren of rijden gebruiken ze cavaletti, met het rijden gebruiken ze een bijzetteugel.

Verder krijgt ze idd meer krachtvoer en haver om wat fitter te worden. Ze komt 2 dagen van te voren op stal staan, maar gaat die 2 dagen wel elke dag 2 uurtjes in de bak. ze wordt dan niet getraind. Op die manier hopen we met een fit en gezond paard een sterpredikaat binnen te kunnen halen.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-03 21:19

Vandaag is ze gelukkig naar buiten geweest.