Een nieuw bijrijdpaard en bijrijdkosten????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 20:34

Ik heb zelf een Fjord waarvoor ik ook een bijrijdster heb. Ik zou het eerlijk gezegd niet in mijn hoofd halen hier geld voor te vragen. Misschien een beetje vreemde vergelijking, maar als ik een groot huis koop wat ik mijn eentje niet schoon kan houden en ik vraag iemand me daarbij te helpen dan zal diegene die dat doet mij echt niet gaan betalen hoor.
Zo zie ik het dus. ik heb een paard waarvoor ik om wat voor reden dan ook iemand bij nodig heb om hem de optimale verzorging te kunnen geven en daar zou ik dan geld voor moeten vragen?!?




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: irene op 2001-07-24 20:36 ]</font>

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 22:59

Hoi, ik woon in de randstad en het is hier niet meer dan normaal om er geld voor te vragen en dan hebben we het echt over achterlijke bedragen he, zo 300 gulden is heel normaal.
Ik heb nu voor de 2e keer een paard en als ik ooit iemand nodig zou hebben omdat ik niet genoeg tijd meer zou hebben ofzo, zou ik er zelf NOOIT geld voor vragen, dan moet je al blij zijn dat iemand je kan helpen en goed voor je paard zorgt. Er wordt veel anders over gedacht, maar ja, dat is ieder z'n eigen recht zeg maar. Je kan hier hoog of laag springen, ik heb zelf ook flink betaald voor bijrijdpaarden. gelukkig heb ik nu weer een eigen paard, dat gezeur......
maar dan vind ik 150 niet zoveel hoor, als je er ook mee mag starten etc....
Succes met je beslissing!

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-01 23:03

Zoals het nu staat gaat het dus niet door, omdat ik het simpelweg niet kan financieren. En ik weet niet of je het goed begrepen hebt, maar ik zou dan 150,- voor moeten betalen + de hoefsmid + de rijvereniging + de alle wedstrijdkosten + gebruik van eigen materiaal. Dat wordt dus behoorlijk wat meer dan die 150 piek alleen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 08:14

Ik zou het niet doen. Vrij veel geld voor wat je er voor terug krijgt. In deze situatie zou ik het alleen doen als het gratis was.
Ik hoop voor je dat je snel wat anders tegen het lijf loopt.
Ik heb het vast gemist maar rij je Sjakila (oid) niet meer?
_________________
<font color="blue" size="2"><i>"Wil je een gesprek onder vier ogen voeren, dan is een Korte Wandeling verstandiger dan met zijn allen te gaan Hossen"</i> -Eeyore </font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Katrien op 2001-07-25 08:16 ]</font>

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-01 10:26

Aanstaande zaterdag gaat ze weer naar de keuring met veulen. De kans is groot dat ze dan wordt verkocht.

Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 08:51

De fjorden die ik verzorg, daar betaal ik ook nix voor, de eigenaresses zijn hartstikke blij dat ik voor hun paarden zorg. De eigenaresse van Winnie heeft mij laatst zelfs een vergoeding gegeven omdat zij op vakantie ging en ik in die periode 5 keer per week naar Winnie ging! En wij zitten dus ook in de randstad, Dordrecht, dus het is echt niet overal in de randstad hoor.

gr. Ziggy

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 09:22

Ik zoek ook een bijrijdster/der. Ik vraag Fl. 300,= bijdrage. Daar kom ik aan, omdat de stallingskosten bij ons op stal FL. 750,= per maand zijn en ik een bijrijder/ster zoek voor 3 dagen in de week. (heb ff 700,= genomen, dat was makkelijker). Ik betaal zelf hoefsmid, dierenartsen, etc. Mijn paard heeft wel Z2-dressuur gelopen, M-springen en L-samengesteld. Dus eeen paard die ook jou veel kan leren. Ik zoek iemand erbij, omdat ik nog 2 paarden heb die ik rijd, en omdat het bij mijn vader's zaak op dit moment hectisch is, moet ik langer werken. Ik vind het niet vreemd dat iemand bij moet betalen, maar wel in redelijkheid naar het kunnen van het paard, de faciliteiten, etc. Bij ons op stal hebben we een 20x40 binnenbak, een 20x60 buitenbak, een stapmolen, een paddock, een longeerring, wieland, wasplaats met warm en koud water, een solarium en een goedkope kantine. Dus dan heb je ook wat voor het geld. Ze mogen met mijn paard gaan lessen en ook wedstrijden rijden (dit wel voor eigen kosten), maar als ze op wedstrijd gaan, kunnen ze met mij meerijden met de vrachtwagen, dus dat scheelt ook weer. Ik vind dat je er best wel wat voor terug krijgt...toch??? Pling

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 09:32

Bij ons in de regio is het heel normaal dat je geld betaald als bijrijder (waarschijnlijk omdat alles hier zo duur is of zo en men het anders niet kan betalen??). Bedragen tot soms vierhonderd gulden (bij luxe accomodatie met twee binnenbakken en zo)! Iedereen vindt dat de normaalste zaak van de wereld. Verward

Toen ik zelf bijrijdster was van Ronja betaalden de eigenaar en ik alles samen, dwz.: hoefsmid, veearts, wormenkuren en biks deelden we. Stalling was bij eigenaar aan huis, dus daar hoefde ik niets voor te betalen.

In principe is het in de paardensport een beetje typisch: je bewijst iemand een dienst door voor zijn paard te zorgen en deze te rijden en dan moet je er nog voor betalen ook. De andere kant: je hebt als bijrijder, als je mazzel hebt, vaak gewoon een "eigen" paard voor minstens de helft van de week. Veel mensen vinden dit erg prettig: niet zoveel kosten en toch mogen en kunnen doen wat je wilt met een paard. Kan geen manege tegenop! Deze mensen willen er best wat voor betalen.

Ik heb nu zelf een bijrijdster voor Kaminka, die van mij niet hoeft te betalen en ook niet hoeft uit te mesten, toch wil zij dit persé wel. Zij vindt niet dat ik de lasten en zij de lusten moet dragen, daar voelt zij zich ongemakkelijk onder. Nu reed ze een tijd bij een manege en daar moest zij ook betalen voor het rijden, is haar redenatie.
Zij betaalt mij 100 gulden per maand en mest ook nog de stal uit. Ze kon maar maximaal 2 dagen per week maar ik ben hier al heel erg blij mee! Verdere kosten zijn allemaal voor mij (425,- stalling, 130,- hoefsmid, 35,- wormenkuur per 3 maanden etc.). In de advertenties die ik had gezet heb ik wel om een flinke bijdrage gevraagd, eigenlijk om bepaalde types uit te sluiten... Je kent ze wel! Kaminka is niet makkelijk en een geschikte bijrijder vind je dan niet zomaar! Mocht mijn bijrijdster eventueel niet meer kunnen betalen, dan hoeft ze dat van mij dus ook niet meer: ik ben veel te blij met haar! Ze mag van mij doen wat ze wil: lessen, wedstrijden, buitenrijden etc. Als ze meer dagen wil rijden vind ik dat ook prima. Kaminka en ik zijn allebei geholpen met deze situatie.

In jouw geval Honeybee, zou ik het niet doen. Een paard van 20 en dan deze faciliteiten, mwah... je moet wel wat beters kunnen vinden denk ik.

Groetjes Mieke

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 09:50

Bij ons is het ook vrij normaal dat je voor een bijrijdpaard btaald. De laatste tijd doe ik dat ook, al vraag ik niet de hoofdprijs. Vroeger vroeg ik niets. Daar ben ik van terug gekomen omdat ik daar slechte ervaring mee heb. Zeggen dat ze komen op de vaste dagen en dan blijkt achteraf dat ze niet geweest zijn, enz. Nu heb ik het idee dat als mensen er voor betalen zij ook de moeite nemen om goed voor mijn paardjes te zorgen, al is het alleen al omdat zij er voor hebben betaald. Af te zeggen als zij een dagje niet kunnen is er nu ook bij.
De prijs die jouw gevraagd wordt vind ik wel heel wat. Misschien dat als je verder zoekt, je een paardje tegen komt waarbij je niet het gevoel heb dat het hemd over je hoofd getrokken word en je zonder nare gevoelens van kan genieten

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 11:39

mensen die het er voor over hebben om je te betalen om je paard te mogen bijrijden kun je ook wel serieus nemen. ALs ik bijrijders vroeg voro mijn paarden, dan zou ik er ook geld voor vragen. De stallen uitmesten hoeft niet bij ons, dat doet de stalhouder al. daar betaal ik onderhoud voor. Op mijn paarden kunnen ze veel leren. ZE mogen er ook les op nemen, en die ga ik uiteraard ook niet voor ze betalen! Niemand heeft ooit voor mij betaald, dus ga ik het ook niet voor anderen doen. Ik moest ook altijd alles zelf doen, en pas toen ik zelf een paard kon kopen ben ik gaan leren rijden.

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 11:48

Ik rijd sinds kort elke Zaterdag een KWPN stermerrie bij genaamd Sivina.
Ik hoef er helemaal niets voor te betalen.Maarjah,
het ligt natuurlijk ook aan de eigenaar hea Knipoog Haha!

Ik vind dat sommige mensen juist blij moeten zijn dat je hun paard bijrijd!

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 11:49

En wat ik ook vind: Als je de kosten voor je paard niet kan opbrengen en daarom een bijrijder vraagt of als je het niet op kan brengen om je paard elke maar dan ook elke dag beweging te geven moet je er ook geen 1 kopen Verward

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 13:17

Daar ben ik het aan de ene kant wel mee eens, maar aan de andere kant gebeuren er wel eens dingen in je leven waardoor dit niet helemaal meer gaat. Daarbij komt dat mijn dochter pas 9 jaar is en ik kan haar de zorg en het rijden niet aan haar alleen over laten. Daarom is het voor jezelf wat makkelijker om die verantwoording te delen met iemand. Als ik naar mijzelf kijk, als het mijn bijrijder haar dag is, dan ben ik er zelf ook bijgeweest.
Daarbij ben ik blij met mijn paardjes en zou ik ze voor geen goud willen missen

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 13:17

Mwah, Sunnylover, je hebt gelijk, maar dat gaat in mijn geval niet helemaal op.

Ik heb Kaminka teruggekocht omdat ze erg slecht terecht was gekomen en omdat ik al een ander paard had en een fulltime baan, is het voor Kaminka beter als ik een bijrijdster voor haar heb. Die twee dagen kan ik dan wat meer aandacht aan Toon schenken, de overige dagen krijgen ze allebei aandacht van mij, maar net iets minder dan ik eigenlijk zou willen. Ben normaal gesproken zo'n drie uur per dag met mijn paard bezig en als je er dan twee hebt.... Maar goed, ze gaan allebei niet meer weg en dan is dit de beste oplossing.

Voor Toon wil ik geen bijrijder, die is helemaal voor mij!

Groetjes Mieke

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 15:53

het kan ook wel eens zozijn dat je minder tijd hebt (gekregen) en dat je daarom een bijrijder/ster zoekt. Het hoeft toch niet altijd te zijn door geldproblemen??? Pling

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 10:50

De bijrijders zouden blij moeten zijn dat ze op mijn paarden mogen rijden! En als ze het voor niets willen, dan is hun blijdschap zo over! Grinnik. Voor niets gaat de zon op! Ik moest ook altijd overal voor betalen, ik heb nog nooit gratis mogen rijden. Waarom een ander dan wel en dan nog wel van mijn portemonee?

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-01 14:20

Citaat:
Op 2001-07-24 15:42, schreef Kitty:
Citaat:
Het is inderdaad zo dat de eigenaar er zelf ook voor moet betalen. Alleen... als dat paard verkocht wordt, krijgt de eigenaar er meer geld voor. Jij als bijrijder ziet hier waarschijnlijk geen cent voor terug, terwijl jij dat paard misschien wel tot de Z-dressuur hebt gereden. Ik vind het logisch dat je zelf wedstrijdkosten betaalt (al is dat ook wel eens voor mij betaald) omdat dat iets is wat je er extra bij doet.

Ik vind dat ze wel geld voor het onderhoud kunnen vragen (bijv. die 150,=) als er ook meteen afgesproken wordt dat je bij verkoop bijvoorbeeld 10% van de winst krijgt. Dus de verkoopprijs min de aanschafprijs en daar een percentage van. Dat zou eerlijk zijn.


Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-01 14:23

Het gaat hier in dit geval om het serieus rijden van een paard en die op wedstrijden uitbrengen. Voor diegenen die alleen maar een beetje rondjes in de bak willen huppelen, kun je net zo goed naar een manege gaan. Ik ben het helemaal met Kitty eens, wat dat betreft, wanneer jij paarden uitbrengt, zorg je voor een goede naam van het paard, de klassering, de waarde gaat omhoog enz. En daar moet je dan ook nog zelf voor gaan betalen? Nou, ik dus niet. Rijvereniging, lessen, wedstrijden en hoefsmid betalen is prima, maar de rest. No way.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 14:43

En als je nou niet van plan bent je paard te verkopen??? dan wordt de eigenaar er toch niet beter van???
Ik ben nl. niet van plan ooit Heldin te verkopen, en beter dan het Z2-dressuur komt ze niet, dat is haar top. Ze is te lang voor de kwart pirouettes, daarbij heeft ze een stijl achterbeen. Dus dat is te moeilijk voor haar. Maar ik kan iemand anders er wel veel op laten leren, en dan doe ik hun toch ook een plezier...groetjes wendy Pling

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-01 15:02

Begrijp me niet verkeerd.. ik heb het niet over het bijrijden om iets te leren.. meer over het opleiden van een paard.. en het verder brengen.
Ik begrijp best wat jij bedoelt, maar daar ging het niet over. Bijdrage in de kosten vind ik prima, maar er zijn grenzen. Als het mij al 350 piek per maand moet gaan kosten in totaliteit (+ ook nog gebruik alle tuigage, dekens enz. van mezelf), voor iets wat de eigenaar helemaal niets kost, omdat ik dat allemaal betaal.. dat vind ik gekkenwerk.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 15:22

Oke dat snap ik wel. Maar ik zoek dus een bijrijdster en ik vraag er ook geld voor. Wat vind je dan van mijn situatie?
Mijn paard is Z2-dressuur geweest, M-springen en L-samengesteld. Je mag hem 3 dagen in de week rijden + de dagen dat ik niet kan en je wedstrijden. Wedstrijden en lessen zijn voor eigen rekening, de rest betaal ik. Met wedstrijden kan je met mij meerijden dus ook geen extra kosten. Ikheb een zadel, hoofdstel, dekens, dekjes, eigenlijk alles voor haar. Dat mag je gewoon allemaal gebruiken. Heb ook haar wedstrijdspullen nog. Ik vraag Fl. 300,= per maand bijdrage, omdat de stalling Fl.750,= is (heb Fl.700,= genomen voor de makkelijkheid). Fl. 300,= is 3/7 van het bedrag, het aantal dagen dat je haar rijdt. Ben benieuwd naar je reactie... Pling

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-01 15:30

De bijdrage vind ik nogal hoog, maar de stallingskosten zijn daar ook veeeel hoger. Hier kost het stallen van een paard ca. 300 piek op een pensionstal. Voor iemand die jouw paard gebruikt om zelf van te leren en er zelf beter van wordt, kan ik de bijdrage me wel voorstellen. Zou het zelf niet doen, maar kan me er wel bij. Maar als je nagaat dat je zelf geen smid, geen reiskosten, geen tuigage etc. hoeft te betalen.. valt het mee. Maar.. 't zou niets voor mij zijn. Ik heb altijd in de paardensport gewerkt op stoeterijen en tuig cq dressuurstallen en werd daar gewoon betaald. snappie?

Ps. Ik hoef niet betaald te worden en wil dus wel bijdragen aan smid, wedstrijden, lessen en vereniging, maar daar blijft het bij.
_________________
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Honeybee op 2001-08-16 15:31 ]</font>

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 15:50

Ik betaal best veel stallingsgeld, maar daar heb ik ook veel voor terug:
-20x40 binnenbak
-20x60 buitenbak
-longeerring
-paddock
-stapmolen
-wasplaats met warm en koud water
-solarium
-weiland, met een apert hengstenweiland (en das errug fijn voor lethal)
-de paarden worden 3 keer per dag gevoerd, daarbij mag je zelf weten hoeveel ze krijgen. Ze staan op Pavo sportbrokken
-2 keer per dag hooi, kuil of nat hooi (zelf kiezen)
-ja mag je paard op stro of zaagsel zetten
-ze worden elke dag opgestrooid en 2 keer per week (maandag en vrijdag) uitgemest. Als je dat wilt worden ze onder het uitmesten voor je in de molen gezet.
Dus daar betaal je voor.
Daarbij betaal je voor stalling hier in de randstad over het algemeen meer, omdat de grond duurder is (en op die grond staat de stal, die de eigenaar huurt of heeft gekocht=hypotheek).
Groetjes wendy Pling

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 15:59

f
Laatst bijgewerkt door janna op 22-03-22 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitty

Berichten: 7699
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 16:38

Daar heb je op zich wel weer gelijk in, maar dan zou je ook kunnen zeggen dat de lessen ook door de eigenaar betaald moeten worden omdat het paard daar ook beter van wordt. Het ligt er aan hoe ver je wilt gaan.

Ik kan me ook best voorstellen dat mensen geld vragen aan een bijrijder, maar ik zou het zelf in elk geval niet betalen. Ik rijd meer dan tien jaar op andermans paarden en ik heb er nog nooit voor hoeven te betalen en ik zal er ook niet snel voor betalen.

Ik zit zo eens te rekenen. 350,= per maand voor drie keer in de week rijden. Zeg maar 12 keer per maand rijden voor 350,=. Dat betekent dus 29,= per keer. Poe, dat vind ik nogal wat. En als je zou willen lessen met dat paard, komen de leskosten er ook nog overheen.