sporen=hoort bij uitrusting???!!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 23:30

Ik vind eigenlijk dat je zonder sporen moet rijden, zolang dat niet nodig is ongeacht het niveau.
Het is mijns inziens toch juist alleen maar goed dat een paard geen sporen nodig heeft als hij op je kuit al zo goed reageert. Dat bewijst toch juist hoe licht je paard getraind is.
Daarom vind ik het een belachelijke zaak dat het vanaf bepaalde wedstrijdniveau's verplicht is.
Dit geldt ook voor het rijden met een stang.

Ik snap best dat sommige het paard zodanig moeten verfijnen dat ze er soms gewoon niet omheen kunnen, maar ik zou zeggen zolang het zonder goed gaat, ze dus niet gebruiken.
Maar je wordt door zo'n wedstrijdreglement gedwongen ermee te rijden.
Groetjes van Patricia

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 00:42

geen sporen, rij alleen maar recreatief, voor het aandrijven heb ik gelukkig (nog) geen sporen nodig

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 07:57

Citaat:
Op 2001-07-23 21:51, schreef aglaranna:
Fieke, hebben je sporen dan grote of kleine 'tandjes'?


Wat bedoel je met tandjes? De tandjes aan de sporen met wieltjes? Je moet niet denken dat ik al in de z zit hoor!

Op Mylord: Ik heb er geen tandjes aanzitten, gewoon iets langere spoortjes zonder knopje.

Op Marco: Af en toe die van hier boven beschreven, meestal knopspoortjes.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: fieke op 2001-07-24 08:01 ]</font>

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 10:00

Ik rijd met kleine ponyknopspoortejs de allerkleinste die er maar zijn en ook alleen maar op wedstrijden thuis rijd ik zonder sporen (altijd)soms rijd ik met zweep soms zonder wissel het gewoon af.
Ik rijd alleen met sproren omdat het vanaf de M1 verplicht is maar ik hang ze wel zo laag dat ik 'm niet kan raken rijd ik toch nog zonder sporen *LOL*
Ik hoop (denk het wel) dat ik ooit het Z nog wel haal op deze manier
Bij de paarden mag je trouwens vanaf de B al met wieltjes rijden mocht je dat willen

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 10:24

Ik rij met sporen en niet met zweep. Hij is gewoon geen zweep gewend. En ik rij alleen met sporen om hem als hij echt niet luister naar mijn kuithulp, maar dat is dan meer met buiging als aandrijven, een keer met mijn spoortje te friemelen. En als hij vervelend is dus een beetje als vervanging van de zweep.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 10:44

Ik rij met helemaal NIETS!! Ik ben het met je eens en vind het ook onzin dat sporen bij de uitrusting horen. Toen ik nog (alweer lang geleden Pling ) echt fanatiek dressuurles kreeg zei mijn instructrice altijd, ik heb meer bewondering van mensen die iets gedaan krijgen zonder zweep en sporen dan met. Ik ben het deels met haar eens, sommige mensen rijden met sporen en zweep terwijl het niet eens nodig is. Maar als een ruiter echt merkt dat het paard er beter van gaat lopen (zoals ik hier lees) dan vind ik het geen probleem. Mits je er maar goed mee omgaat! Ik vind het dus ook belachelijk dat in de M sporen verplicht zijn. Als je paard net zo goed loopt, wat is dan het probleem? Nou ja, ik zal het nooit begrijpen denk ik. Bij mijn paard rij ik in ieder geval met niets, omdat die alleen maar minder gaat lopen als ik een hulpmiddel gebruik.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 12:48

bij queen heb ik gewoon sporen nodig om hem af en toe bij eles te houden en iets te verfijnen..... maar vind het eg belachelijk vanaf M1 met sporen.... terwijl ik thuis heel vaak zonder sporen rijdt en dan iook gewoon de M1 oefeningen kan doen
ach ja ik zal het wel nooit begrijpen

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 13:13

Vanaf M zijn sporen verplicht en ook in de Z mag je nog met ieniemieniespoortjes rijden. Vanaf de B mag je gewoon met grof wieltje rijden hoor. Party!!
Vanaf de M horen sporen dus bij je uitusting.
Ik rijd Imatador meestal met grof wiel en Maril met gewone spoor, afgewisseld met af en toe grof wiel. Imatador is panisch voor de zweep, daar hoef je echt niet mee aan te komen..

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 18:20

Ik ging onlangs een paardje proberen en het ongelooflijk zacht in de mond, zeg maar dat die aan de teugel liep voor ik het gevraagd had, maar om er iets wat stelling uit te krijgen kon ik mezelf wel in de knoop leggen. Hij reageerde absoluuuuuuut niet op beenhulpen.
Ik zei dat tegen de eigenaar en die zei dat ze gewoon was met sporen te rijden! Dat vind ik wel jammer voor zo'n paard. Het wil niets anders meer voelen dan de sporen omdat het erdoor is afgebot. Gaaaap

De vorige eigenaaresse van mijn Rocky reed in het begin ook met sporen op hem en zo af en toe eens, maar rocky is er absoluut niet ongevoelig door geworden. Hij is zelfs zeer goed aan het been en ik heb zelf nog nooit een spoor gedragen.

Als je er echt goed mee weet om te gaan, kan een spoor helpen, dat is wat ze bedoelen met 'je moet de sporen verdienen', maar ik denk dat er veel mensen zijn die beter zonder zouden rijden. Je moet ook nog gewone beenhulpen kunnen geven aan je paard, anders is het zinloos.

De uitspraak die Aglaranna in de winkel gehoord heeft is wat mij betreft: ONZIN!!! Extreme duivel

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-01 18:35

Hey Jessica, mooi gezegd Knipoog

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 18:46

Een kennis die ik ken, rijdt har paard met zo ongeveer de langste sporen die er zijn, en de drijft dus niet mer de kuit maar met de sporen. Ik rij op dat paard meestal zonder sporen, omdat ik vind dat ik er nog niet zo goed mee overweg kan (rij al wel lang, maar kan mijn benen niet zo goed stil houden), maar dan reageert ie nergens op. Ik kan het wel voor elkaar krijgen, maar dat heeft helemaal geen zin, omdat zij hem toch weer met die sporen rijdt. Verder rijdt ze ook met een dressuurzweep. En ze moest laatst in haar 5de b proefje sporen lenen omdat ze die van haar vergeten had, dat waren sporen met wiel. Die wil ze nu dus ook gaan kopen, "omdat ie daar zo fijn op loopt" Extreme duivel
Moet ze binnenkort met mesjes gaan rijden ofzo Verward
En ik heb er al wat van gezegd, het probleem is dat zij altijd alles beter weet Schijnheilig

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-01 18:54

Amaai Nonnie, aangename kennis heb je daar pfff.
En kan je niet nog is proberen haar toch op ten minste zachtere sporen te krijgen?


Groetjes en succes,


AGlaranna

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 19:07

Ja, ik doe mijn best en dat lbijf ik ook doen, absoluut, en helemaal als je weet dat het paard amper 4 jaar is. Maar ja, dan moet ze er wat voor doen, en daar heeft ze niet zoveel zin in Extreme duivel Ze wil dat alles vanzelf gaat, en ook ineens goed gaat Verward , maar dat kan natuurlijk niet met een jong paard. Maar goed, ik ga het zeker weer eens proberen, maar moet het wel "tactisch"brengen, haha, echt onder het motto van: hier het je 2 schilmesjes, misschien dat ie daarop loopt?" Cool

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 19:09

Hé, Nonnie, die mesjes zijn nog niet zo'n slecht iedee, maar zou ze niet direct op kettingzagen overschakelen? Dan rijdt ie toch zo lekker zacht hé? Knipoog

Dat zijn dus mensen die beter hun paard zouden op de rug dragen dan dat hun paard hun draagt!!! En dat voor een B-proefje! Verdrietig treurig eigenlijk!
Femke

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 19:23

Het is echt treurig ja, en wat komt er na die kettingzaag eigenlijk? Ach ja, ik doe wat ik kan doen }>

En het erge is ook nog, haar eerste concours had ze 154 punten, wel veesl te soepel gerekend. De laatste keer (was dus haar 5de concours) had ze 147 en 137(!!) punten. Het heeft dus niet echt geholpen die wieltjes Schijnheilig Misschien toch maar volgende keer met een kloofbijltje proberen Haha!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 19:28

Volgens mij zal ze alleen nog maar achteruit gaan. Haar paard zal dat ook niet meer pikken na een tijdje, toch? Bestaat er dan zoiets als een 'paardenvakbond' Verward . Zou eigenlijk moeten hé!

Mmm... een kloofbijltje zou ze ook wel zien zitten, maar dat weegt wel zwaar na een tijdje, aan je voeten Knipoog . Een paar scheermesjes zou practischer zijn, wat het gewicht betreft Knipoog . brrr... Scheve mond\

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 19:47

misschien leert ze door dat kloofbijltje juist wel haar hakken uit te drukken Haha!

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 21:15

Ik ken een meisje en die zegt dat ze heel goed en lang rijd en die ging op een pony rijden. Het was de eerste keer op die pony en ze droeg gelijk als sporen en had een zweep. Ze wist nog helemaal niet hoe die pony was maarja. Ze kreeg hem niet eens in galop en ze zat maar te schoppen terwijl ik diezelfde pony zonder al die dingen gewoon netjes aandrijven in galop kreeg. Ik vind dat echt zo stom. En ik ken een ander meisje dat voor haar eerste keer ging springen en dan ook nog op een vreemde pony. In de dressuurlessen mocht ze nog geen sporen aan, waarschijnlijk omdat ze haar benen niet stil kan houden en van de instructeur mocht ze dus wel met sporen rijden. Ze kreeg die pony niet eens over een hindernisje terwijl die heel goed kan springen(ze zat wel een beetje in z'n mond te rukken).

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 21:23

agla ik denk dat ik dan niet zo goed zie, want bij Western hebben ze volgens mij van die kanonnen van sporen hè .
De reden dat je vanaf M met spoor moet rijden is dat je jezelf dan wat beter in de hand hebt en wat beter onafhankelijk kunt zitten zodat je je hulpen wat gedoceerder kunt brengen.Vanaf dan heeft iedereen dezelfde hulp. (geen zweep meer )

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-01 22:40

Nonnie, laat haar misschien zelf is voelen hoe sporen voelen, ik heb in een manege een paar keer een zweep moeten gebruiken op een paard aldaar van die instructrice en dan heb ik ook mezelf eerst een paar keer geslaan om te zien hoe hard ik kon slaan Lachen
Eerst op jezelf uittesten zeg ik maar Verward

groetjes!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 23:06

hèhè Aglaranna!! Dat heb jij mij nooit gezegd...
Moet echt wel een goede instructrice geweest zijn Haha! .
Je moet inderdaad ingelicht zijn, voor je zo'n hulpmiddelen gebruikt en ik ben er zeker van dat jij weet waarover je het hebt Clown

Nonnie:inderdaad, misschien moeten wij dat ok eens proberen Knipoog
Zou dat meisje dan zogenaamde 'dressuurbenen' krijgen? "leer rijden met kloofbijltje" Clown

Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 23:22

Ben het niet met die stelling eens. Ik reed altijd zonder sporen. Pas op advies van Meertje ben ik op Meis met kleine spoortjes gaan rijden omdat ik niet echt sterk in mijn drijfkracht van mijn benen ben. Dus vandaar, Meis reageert wel beter. Maar als je geen sporen nodig hebt waarom zou je ze dan hebben...

Baileysdream

Berichten: 1360
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:59

Ik rij mijn paard met sporen,
aangezien mijn paard een oud manege paard is,
en ik een jaar zonder sporen heb geprobeert en daardoor je de hele tijd moest schoppen zonder er iets gebeurt en met zweep gebeurt er ook niks.
alleen bok.
moet ik wel mijn paardje met sporen rijden,
vroeger is ie bereden dooor beginners met spoortjes echt poedersuiker,
en nu zit ik er dus mee op gescheept.
en dan zeggen mensen
ja naar de slager moet je m doen,
dat doe ik dus echt niet
rij ik liever toch met sporen dan slager
tochh?!

Anoniem

Re: sporen=hoort bij uitrusting???!!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:01

een paard schop je niet in beweging hoor! En sporen zijn niet bedoeld om mee te trappen! Ik heb nog nooit met sporen gereden! Hoe slecht aan het been een paard ook was. naar de slacht doen moet je zeker niet doen verkoop je paard liever aan iemand die hem wel waardeerd en niet schopt

luviwantje

Berichten: 30
Geregistreerd: 04-01-08
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:43

Ik vind sporen niet bij een paardenuitrusting horen.
Het kan wel als hulpmiddel gebruikt worden natuurlijk.
Ikzelf gebruik het echt nooit. Ik vind het onnodig, mijn paard reageert goed op beenhulpen
en op mijn stem.