Weide bemesten? gevoelig voor suikers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Weide bemesten? gevoelig voor suikers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 10:42

Mijn paard is erg gevoelig voor suikers. Ze staat nu op een kale wei. Er staat weinig gras nog en krijgt nu gewoon onbeperkt hooi bijgevoerd. Zelf vind ik dit niet heel verkeerd omdat ze dus weinig gras binnen krijgt.
Nu willen mijn weidegenootjes graag het land laten bemesten zodat er meer gras is komende zomer en we dus de kosten van hooi niet meer (zo hoog) hebben.

Wat is verstandig? En wat voor bemesting? Evt houd ik haar apart in de paddock met hooi, maar dan staat ze alleen...

Mijn weidegenootje had het over gewoon bemesten met mest van de mesthoop (dus paardenmest) maar hoe zit dat met wormbesmetting? Zij beweerde dat dat juist goed was, maar ik heb hier mijn twijfels over :S

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 11:23

nou,als een mesthoop lang genoeg ligt gaan de wormen wel dood door de temperatuur binnenin.
alleen de buitenste laag daar gaan ze niet dood in omdat die temperatuur te laag is.

mooiste is als je een bodemonderzoek laat doen en aan de hand daarvan krijg je dan een bemestingsadvies.
dat is toch het beste,want dan weet je welke meststoffen er nodig zijn.
voor een paardenwei is dat totaal anders dan voor een koeienwei omdat paarden minder eiwit nodig hebben

er zijn wel een aantal sites waar wel goed info op staat over het bemesten van paardenweides
http://www.pavo.nl/voeding/graslandbehe ... weide.html
http://www.lannoo-martens.com/_downloads/grasland.pdf

en bokt topics:
[VSW] land bemesten
[VSW] Hoe weide bemesten en inzaaien?
[VSW] ontwormbeleid bij land bemesten met eigen mest.

BKS

Re: Weide bemesten? gevoelig voor suikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 11:26

Op www.paardnatuurlijk.nl staat een hele toelichting over de bemesting van de weide en de suikers in het gras.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 12:13

de mesthoop ligt vast al lang, maar de verste mest is natuurlijk van de dag zelf zegmaar...

Ik zal de linkjes eens bestuderen. Maar waar zouden jullie voor kiezen? Bemesten? of gewoon kaal laten en lekker hooi blijven voeren?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 12:26

bodemonderzoek.
dan weet je het toch het beste :P
kosten zitten tussen de 50-100 euro.
maar dan heb je ook voor een aantal jaar een goed inzicht

http://blgg.agroxpertus.nl/
er zijn wel meer die het doen,maar deze is toch het bekenste.
als je zomaar gaat bemesten kun je de verhoudingen scheef trekken in de grond.

en ook bij niet bemesten kun je dat natuurlijk krijgen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:05

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:16

ikenindi schreef:
de mesthoop ligt vast al lang, maar de verste mest is natuurlijk van de dag zelf zegmaar...

Ik zal de linkjes eens bestuderen. Maar waar zouden jullie voor kiezen? Bemesten? of gewoon kaal laten en lekker hooi blijven voeren?

ik zou kiezen voor kaal laten worden en hooi bijvoeren...
Mijn paard is ook gevoelig voor suikers(hij heeft IR)en loopt op een heel kaal land,onbemest en er staat geen spriet op
Samen met een shet...de ideale cominatie...ze krijgen wel z'on 6x hooi per dag,steeds kleine porties.
En 2x daags voer met gekookt lijnzaad tegen evt. zand.

Bontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:23

Wij hebben onze wei bemest met rundveemest,en geen kunstmest,hier doen ze het goed op,en het gras groeit niet enorm snel maar wel goed genoeg. :o

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 13:25

Ik heb juist pas begrepen datje door bemesten juist minder fructaan in het gras krijgt doordat het sneller groeit.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 14:31

ja, door gestrest gras krijg je idd meer fructaan, maar als ze er niet van (kunnen) eten maakt dat niet zoveel uit. wat ik al zei: ze krijgen sowieso onbeperkt hooi.