Opereren, inslapen of slacht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 17:23

Ik heb ook ooit voor zo'n keuze gestaan, toen mijn paard haar been gebroken had. 1 ding wist ik heel zeker en dat was dat ik mijn paard nooit naar de slacht zou brengen, opereren had bijna geen slaagkans en ik wou mijn paard niet nog meer pijn bezorgen door haar op de trailer of camion te zetten en er mee naar een dierenkliniek te rijden. Ik heb toen besloten om haar te laten inslapen.
Als ik jou zo hoor praten zou ik overwegen van mischien het toch te laten opereren als er vldoende slaagkansen zijn, anders zou ik je paard laten inslapen. Dat klinkt mischien hard maar je moet er aan denken dat als je laat opereren zonder voldoende slaagkans je paard mischien een lange lijdensweg tegemoed gaat en uiteindelijk toch sterft, dan kan hij beter een spuitje krijgen zodat hij vredig kan sterven.

Koester je dromen want als ze sterven word je leven als een vogel zonder vleugels
ik heb een Royal Dance veulen: River Dance


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-03 17:31

Gelukkig lijkt het erop dat ik niet voor de keuze kom te staan. Yorghos gaat langzaam vooruit.
Hoewel hij nog lang niet beter is, gaat het wel de goede kant op. Zie mijn topic:
[VvdD] Yorghos gaat vooruit!

* To Belg, or not to Belg *

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37170
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 18:10

Al is de reactie misschien wat laat, maar ik heb wel wat ervaring helaas met dit probleem, niet met darmen maar wel 1 keer een gescheurde knieschijf bij een 2 jarige en een gedeeltelijke kruislamheid van een 26 jarige pony. Mijn 2 jarige was verzekerd ook bij hippo voor grote ziektekosten en overlijden. Hij was uitgegleden in de wei en bleek 2 dagen later toch behalve een spier ook zijn knieschijf gescheurd te hebben. Een operatie had 10 % kans van slagen na een lange weg van 5 maanden in banden hangen. Of inslapen of slacht. Nou wilde ik dit mijn paardje niet aandoen, een jonge vrolijke beweeglijke pony 5 maanden in banden laten hangen, dus niet liggen of zo, dat had ie absoluut niet aangekund. Slacht begin ik niet aan en na overleg met de dierenarts en hippo hebben we besloten om het te laten inslapen.

Als je aan een dierenarts vraagt om ze eerst een gewone narcose te geven, vechten ze niet en gebeurt het gelukkig erg rustig en vredig. Hippo heeft na afloop vlot en zonder zeuren uitbetaald en ook mijn volgende paardje hebben ze gewoon verzekerd.

Bij mijn oude paardje hadden we geen keus, ook haar hebben we moeten laten inslapen en ook dit keer op een rustige vredige manier met eerst weer een narcose, gewoon op eigen vertrouwd terrein. Dan heb je ook geen stress met transport enzo.

Ik hoop dat Yorghos verder weer opknapt.

Sterkte

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-03 18:18

Als je het kan betalen zou ik voor de operatie gaan.

Mocht dat geen optie zijn, dan laten inslapen.. Je verzekering keert niet uit, dit is dood door ziekte, en daar ben je waarschijnlijk niet voor verzekerd. Alleen voor dood door ongeluk..

Als je laat inslapen (wat geloof ik niet hoeft las ik, gelukkig maar Haha!) dan kan je in ieder geval wat tips geven.

Ik heb het als volgt gedaan bij mijn KWPN-er.

Eerst hebben we haar een spuitje gegeven om rustig te worden.
Toen een infuus waar ze door ging liggen. Ik wilde haar namelijk niet in 1 keer zien neervallen, wat dus gebeurd als ze gelijk DE spuit geven.

Toen ze eenmaal lag hebben we de laatste spuit gegeven. Binnen 10 seconden daarna was ze dood. Rustig en diervriendelijk gegaan allemaal.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, hoogendroog en 12 bezoekers