Ik heb 2 pony's die snel de neiging hebben om dik te worden. Vorige zomer heb ik ze via strookbegrazing op de weide gehad. Dit jaar wil ik het anders proberen: 1 dagdeel op de weide, 1 dagdeel op de paddock.
Maar rekeninghoudend met fructaan, wat is nu het beste: overdag of s'nachts op de weide?
ik zou het juist andersom doen en dan niet vanwege fructaan oid. maar zomers overdag is het flink warm, paarden staat dan wat meer te dutten dan te eten. 's nachts koelt het af en worden de paarden actiever. daardoor eet hij dan meer als overdag. ik zou dus je paard overdag op het land zetten en snachts in paddock, en dat wat oud hooi bv in paddock leggen zodat hij wel wat te knabbellen heeft.
romeorowan
Geplaatst: 02-04-10 14:22
En dan ga ik het nog anders zeggen:'s nachts in het land, dan is het fructaangehalte het veiligst. Nadeel dan weer is dat een nacht al gauw12 uur is.
BenWLOVER
Geplaatst: 02-04-10 14:41
Onze pony is gauw hoefbevangen door het fructaan en eiwitten. Hierdoor zijn wij overgestap op de graaskorf. Ik dacht die van harry horse... maar weet dat niet zeker. Hiermee zijn wij harstikke blij en kan ze dus langer naar buiten i.p.v. 2 uurtjes ofzo en tot nu toe is ze niet dikker geworden, terwijl ze daar grote aanleg voor heeft. Ik denk dat als jij ze 24/7 buiten wil hebben je ook wel zo'n graaskorf kan aanschaffen al heb ik daar geen ervaring mee( met de 24/7 buiten). Bij ons gaan ze na vieren ongeveer weer naar binnen en in de zomer ergens rond zevenen. Ze wordt bijgevoerd met graszaad hooi en pavokoeken en op de wei eet ze ongeveer ja.. ik denk de helft minder dan normaal. Voor ons een idéale uitkomst!
Graaskorf heb ik momenteel al en gebruik ik ook. De ene pony krijgt als ze de weide opgaat een graaskorf aan, de andere niet (heel chagerijnig en als ik halve dagen op de weide doe heeft ze het niet nodig)
Dus s'nachts zijn de fructaan gehaltes beter?
romeorowan
Geplaatst: 06-04-10 13:12
Ja wat betreft het fructaangehalte dat is 's nachts het laagst.