Wie heeft er ooit een veulen gekocht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pinopaard

Berichten: 184
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: zoetermeer

Wie heeft er ooit een veulen gekocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-03 15:41

Naar aanleiding van een eerder geplaatste topic van mij, dat ik er aan denk om eventueel een veulen te kopen (arabier), werd me dat afgeraden omdat je niet weet of het zou klikken bij het rijden.

Nou ben ik dus heel benieuwd naar ervaringen van mensen die dus wel een veulen hebben gekocht en ingereden. Klikte t of juist niet? En zijn er nog andere belangrijke dingen waar ik rekening mee moet houden voor ik een veulen koop? Ik zou graag alles willen weten Haha!

Thnx!

"Gelukkig heeft het paard ons onze arrogantie vergeven"
(Richard Maxwell)


Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 15:53

Ik heb mijn paard gekocht als jaarling. Ook een arabier trouwens. Hij stond op de manege waar ik toen reed te koop omdat hij niet geschikt zou zijn als manegepony. Ik heb hem ook zelf ingereden en het klikt goed hoor.
Ik denk dat als je je pony als veulen koopt dat het dan wel klikt met rijden omdat je hem dan al zo lang hebt. Of je moet zijn gangen misschien vreselijk vinden zitten.
Ik zou het je wel aanraden het is echt leuk om je paardje helemaal zelf op te voeden en in te rijden.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 16:47

Ik heb mijn Haflinger gekocht toen hij 5 maanden was en opgehaald toen hij 6 maanden was.
Hij is nu 2.5 dus nog een dik half jaar te gaan.
Onze band is vrij goed moet ik zeggen dus ik ben benieuwd wat t strax gaat worden met rijden!

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 16:52

Saar heb ik vanaf dat ze vijf maanden oud was (is nu zes). Als je vanaf het begin veel met je veulen optrekt krijg je een enorme band met elkaar. Die band helpt je juist met het rijden.

Ik heb Saar zelf ingereden, of liever gezegd ik ben erop gaan zitten en we zijn samen op stap gegaan. Het ging (en gaat nog steeds) allemaal bijna vanzelf. Haha!

strak óf kittig htg-kersje :? _O-

:# Z1+1 :#

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 17:50

Ik heb een haf gekregen toen ik 11 of zo was, en die haf was net 3 maandjes oud.
Ik moet eerlik zeggen dat een veulen voor een kiddo van 11 en dan ook nog een haflinger geen slimme zet is.
Wij hebben ontzettend veel ruzie met elkaar gehad, de opvoeding is er lichtelijk bij ingesprongen.
Nu na 7 jaar gaat het kei goed.. eindelijk, hebben wel 7 jaar oorlog gehad.

Licht er aan hoe consequent ben jij, leeftijd, blabla.. je weet wel..
Denk er goed overna, een veulen opvoeding is niet gemakkelijk !.

gr lara

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 17:51

Saar schreef:
Saar heb ik vanaf dat ze vijf maanden oud was (is nu zes). Als je vanaf het begin veel met je veulen optrekt krijg je een enorme band met elkaar. Die band helpt je juist met het rijden.

Ik heb Saar zelf ingereden, of liever gezegd ik ben erop gaan zitten en we zijn samen op stap gegaan. Het ging (en gaat nog steeds) allemaal bijna vanzelf. Haha!


dit geldt dan ook voor mij.

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 18:31

Sharir heb ik op z'n 1,5 ste gekocht.
dan weet je idd niet of het klikt met rijden, maar weetje, als je hem zelf inrijdt, dan gaat ie helemaal naar jou hand staan.
tis echt aan te raden hoor, je krijgt zo'n band met een paard als je hem van jongst af aan hebt Lovers
alleen je moet wel een paar jaartjes wachten voordat je erop kan, daar moet je wel het geduld voor hebben

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 18:58

Een aanrader, ik heb mijn veulen nu 16 jaar (va 4mnd) een paar voorbeelden:
* van inrijden was nauwelijks sprake, ik stapte op en kon gelijk wegrijden (bij wijze van)
* ik kan op haar rug gaan zitten als ze in de stal/wei ligt
* toen er een fietser voor de trailer overstak (noodstop) viel ze, terwijl mijn andere paard er naast stond, raakte niet in paniek, bleef rustig liggen wachten totdat het andere paard eruit was en ik het schot weg had gehaald
* blijft rustig staan kijken (knippert nog niet met de ogen) als een luchtballon op 50m afstand bij haar landt (terwijl ik er op zit)

Een nadeel heb je wel tijdens het rijden, ze kunnen bijna je gedachten lezen, dus ze weet al wat ik ga doen, voordat ik het gedaan heb, met dressuur kan dat lastig zijn (vooral als je bv een tikje op de achterhand wil geven om het been meer onder te brengen)

Hoefsmid of DA is onmogelijk als ik er niet bij ben. Vertrouwt volledig op mij

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 19:08

Saar schreef:
Saar heb ik vanaf dat ze vijf maanden oud was (is nu zes). Als je vanaf het begin veel met je veulen optrekt krijg je een enorme band met elkaar. Die band helpt je juist met het rijden.

Ik heb Saar zelf ingereden, of liever gezegd ik ben erop gaan zitten en we zijn samen op stap gegaan. Het ging (en gaat nog steeds) allemaal bijna vanzelf. Haha!


En ook ging het bij mij precies hetzelfde.
Ik verzorgde pinky vanaf zijn geboorte, kocht hem op zijn 11 maanden en ondertussen is hij net 4. En kan hij zo goed als alles zonder ook maar 1 probleem Haha!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Shelley

Berichten: 265
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 19:08

Lijkt me echt onzin? Waarom zou het niet klikken met rijden? Je moet altijd even wennen aan een paard met rijden, maar ik denk dat het veel belangrijker is dat het klikt tussen jullie in de omgang. Dat rijden komt vanzelf wel. Mijn paard was drie toen ik haar kocht en ik kende haar al vanaf veulen. Ik heb haar met begeleiding ingereden. En in het begin moest ik erg wennen, maar ze rijdt heerlijk en ik heb er ook nooit aan gedacht dat het niet zou klikken.
Bij ons op stal heeft iedereen een veulen gekocht en onderhand zijn ze allemaal onder zadel. Bij iedereen klikt het goed met rijden, alleen heeft de een meer ervaring dan de ander. Het lijkt me wel slim om zelf rijlessen te nemen totdat je paardje klaar is om ingereden te worden.

Als ik het over zou doen, zou ik weer een jong paard kopen. Je weet dan precies wat er mee gebeurd is en je kan zelf alles aanleren. Maar vergis je niet, want een jong paard africhten is echt niet makkelijk. En het is niet stom om daar hulp bij in te schakelen, als je een 'foutje' maakt kan het heel moeilijk zijn om dat te corrigeren.

Maar dat moet je niet weerhouden. Ik zou het zeker doen als ik jou was!
Succes ermee! Knipoog

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 19:35

Ik heb mijn paard gekocht dat ze drie maanden was
en toen ze 5maanden was kwam ze naar me toe met haar mams
Heb haar zelf afgespeend ze is nu 4 jaar
En kan me geen liever paard bedenken dat zij is
Heb haar nog niet ingereden ga dat eerdaag doen maar denk niet dat ze moeilijk gaat doen
Heb er wel is op gezeten en dat vond ze niet erg denk ook niet dat ik met inrijden problemen ga krijgen

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 19:51

ik heb mijn pony met 11 maanden oud gekocht
maar toen was die keuze heel bewust omdat ik het dier graag zelf wilde opvoeden en beleren zodat ik geen paard met evt. foutjes zou kopen,omdat ik er dan al die tijd zelf bij was geweest.
nu is ze 5 jaar en ik ben dolblij met haar,qua rijden(we mennen)klikt het enorm goed en oke,ze is niet altijd even lief,toch ben ik nog steeds erg blij dat ik toen haar gekocht heb,en ze gaat ook echt niet weg!
als ik andere welshjes zie vind ik ze vaak prachtig,maar geeneen kan tippen aan haar.toen ik haar kocht was het wel:liefde op het eerste gezicht,en ze voldeed aan mijn eisen die ik toen stelde.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 20:09

Ik heb Par gekocht toen ze 2 jaar en 5 maanden was.
Niet echt een veulen dus maar wel met het zogenaamde "risico" dat het met rijden niet zou klikken.

Ik heb er ondertussen 2 keer opgezeten en gestapt en ze is hardstikke braaf.
Ze kent me en vertrouwt me.
Dat is denk wel het grootste voordeel aan het hebben van een veulen of gewoon jong paard.

En natuurlijk kan ze nog lastig gaan doen, maar dat kan een paard van 6 ook nog na een paar weken als de eerste indruk eraf is.
Het is en blijft, of het nou een veulen of een ouder paard is altijd een gok.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 20:17

Ik heb meerdere paarden gekocht als veulen of jaarling. Is me allemaal erg goed bevallen. je kan die jongere dieren erg makkelijk naar je eigen hand zetten.
De enige bemerking die ik heb.... (eigenlijk meer op mezelf..).. Ik rijd makkelijker op de ene hand dan op de andere... Bij het inrijden en het doorrijden in het begin vraag ik dan ook altijd de hulp van een vriendin die dezelfde manier van rijden heeft, maar die de voorkeur juist op de andere hand heeft, waardoor het paardje in ieder geval rechtgericht blijft.
Als ze eenmaal goed onder het zadel zijn is het probleem van mijn voorkeur kant eigenlijk niet meer aanwezig!

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 20:41

Ik heb mijn Haflinger met 7 maanden gekocht. Er zat dus al iets verleden aan vast, want hij was al een keer van eigenaar gewisseld (zou geschopt hebben). Ik heb het twee jaar erg moeilijk met hem gehad en dacht er na 2 weken al over hem te verkopen. Het punt was namelijk dat ik hulp zou krijgen bij het opvoeden en die hulp viel weg. Achteraf gelukkig, want nu gaat het super goed en we zijn sinds april aan het rijden. Ik liep tegen heel veel dingen aan: kuren tot hij gecastreerd werd; toen was hij 1 jaar oud. Voetjes geven wilde hij niet en hij kon me zo ineens voorbij stuiven omdat hij schrok of gewoon lekker gek deed. Nu kan ik er om lachen, maar toen wist ik niet zo goed wat ik er mee aan moest. Toch heb ik instinctief (?) goed gehandeld, want hij is nu heel braaf en luistert heel goed naar mij. Longeren ging eerst heel goed, maar toen hij 2,5 was had hij er geen zin meer in en probeerde over mij heen te lopen. Ik heb t een tijd laten rusten en ben heel vriendelijk doch concequent opnieuw begonnen. Nu gaat hij beter aan de longe. Het zal nooit z'n hobby worden, maar ja.
Het rijden ging bij mij ook vanzelf (oh wat was ik daar onzeker over: zou ik er wel op durven? Haha!) zadel erop was ook de gewoonste zaak van de wereld en dat ik erop klom uiteindelijk ook. Gewoon lekker gek met m doen en grapjes uithalen, vond hij erg leuk! Af en toe eens een emmer laten vallen; het was niet eng als ik het deed, wel als de bijvoorbeeld de wind het deed.
Ik heb nog nooit een paard ingereden, maar zou het ooit weer zo ver komen, dan zou ik weer voor een veulen kiezen, gewoon voor de band die je samen opbouwd. Ik stap liever pas na 3 jaar op zijn rug, dan bij een ouder paard na een week. Maar dat is persoonlijk, denk ik, sommige mensen stappen zo op een vreemd paard.

www.paardenbuitenhouden.nl
Geef je paarden zelf de keus of ze binnen of buiten willen lopen!

Nieuwe website! http://www.ruiterburcht.nl
Equitherapie en paardencoaching.

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 20:43

Niet alleen maar moeilijk, hoor, in die twee jaar. Er waren veel meer leuke momenten! Alleen kreeg ik in die tijd ook nog een jaar Pfeiffer en ik was daarom niet altijd even vrolijk..

www.paardenbuitenhouden.nl
Geef je paarden zelf de keus of ze binnen of buiten willen lopen!

Nieuwe website! http://www.ruiterburcht.nl
Equitherapie en paardencoaching.

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 21:21

Onze pony kreeg ik toen zij een half jaar oud was,ze is nu vijf en we zijn super aan elkaar gehecht. Lovers
Dat valt niet altijd mee,als ik b.v op vakantie ga,weet ik dat ik bij terugkomst een ingevallen pony tref.
Ze staat achter het huis,maar mocht ooit is als gezelschapspony bij een ander op het land staan,dat ging dus niet,mevrouw ging door twee dubbele stroomdraden achter me aan, bang dat ik haar alleen met dat paard achter zou laten!
Als zij een groter soort pony was geweest had ik haar zeker ingereden,want ik vertrouw haar volkomen.Toen ik eens onder een soort van treinviaduct met haar liep[en nooit aan de trein had gedacht die dus wel kwam]en er met heel veel kabaal er een trein boven ons hoofd ging,dacht ik nou die ben ik kwijt[gaat aan de kletter]maar ze bleek zo op mij te vertrouwen dat ze i.p.v van weg te schieten juist heel dicht tegen mij aan ging lopen! Ach gut

Ik zou weer voor een veulen gaan,mocht ik deze pony kwijtraken.

https://www.facebook.com/FotoBiancaS

pinopaard

Berichten: 184
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-03 21:28

Ik word weer helemaal enthousiast *LOL* Bedankt voor de reacties!
Ik vond t ook al zo vreemd klinken ´dat het niet zou klikken met rijden´.
Je bouwt al een heel goede band op met je paard en ik ben verder ook niet echt van plan serieus de sport in te gaan. Maar goed ieder zn mening Knipoog .
Iedereen die nog zn ervaringen wilt vertellen, vertel pliezz..kben erg niewschierig Haha!

"Gelukkig heeft het paard ons onze arrogantie vergeven"
(Richard Maxwell)

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 23:23

Ik zou het niet doen en wel om de volgende reden.
Een paard moet van mij minstens 1.70 m worden wil het als combinatie een beetje net gezicht zijn. Bij een veulen is nog maar zeer de vraag of hij/zij de 1.70 m wel gaat halen.
Daarbij zijn de kosten dusdanig hoog en is het nog maar de vraag of ze die 3 jaar heel doorkomen dat ik liever een 3 jarige koop waar je meteen mee aan de slag kunt.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 23:30

Fitzroy schreef:
Ik zou het niet doen en wel om de volgende reden.
Een paard moet van mij minstens 1.70 m worden wil het als combinatie een beetje net gezicht zijn. Bij een veulen is nog maar zeer de vraag of hij/zij de 1.70 m wel gaat halen.
Daarbij zijn de kosten dusdanig hoog en is het nog maar de vraag of ze die 3 jaar heel doorkomen dat ik liever een 3 jarige koop waar je meteen mee aan de slag kunt.


had het niet beter kunnen zeggen!

Heb ook rondgekeken voor een veulen/jaarling maar nee, als ik iets koop dan een 3 jarige, of een 2 jarige, daar kan je al met meer zekerheid van zeggen of hij wel groot genoeg zal worden!

en de kosten van het opgroeien tot ze 3 zijn, en de vraag of ze wel gezond blijven, nee dan maar iets meer geld uitgeven, en een paard kopen waarvan je zeker weet dat het een goede combi zal zijn, en waarvan je meer zekerheid hebt wbt grootte, en gezondheid(een veulen rontg.keuren is vrij nutteloos, bij een 3 jarige zie je eventuele gebreken wel)

enntuurlijk is een veulen opvoeden hardstikke leuk enzo, maar met een 3 jarige heb je ook je handen nog vol aan de verdere opvoeding hoor!en met inrijden gaan ze nogsteeds naar je eigen hand staan ook al heb je ze als 3 jarige gekocht!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 23:52

Onze eerste zelf gefokte paard was de Fries Mennelt, ik ben nagenoeg bij de geboorte geweest, verder alles zelf gedaan. Zadelmak maken en alles.
En...
Het klikt serieus voor geen meter, ik vind het de grootste rothufter die er rondloopt.
Ik ben 1 van de weinigen, mijn ouders zijn er hardstikke gek mee en hij is op zich ook hardstikke betrouwbaar.
Alleen ik vind het het meest irritante paard wat ik ooit in handen gehad heb... Scheve mond
Laatst bijgewerkt door ibikus op 11-06-03 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 23:52

Ik zou sowieso het liefst een paardje hebben dat nog niet is ingereden en dan zelf inrijden onder begeleiding. Het is iig leuk om als eerste op het paard te hebben gezeten en je weet precies wat er al mee is gebeurd qua rijden en de leeftijd van inrijden (ik begin liever wat later dan te vroeg).

It never eats, it never sleeps, it never stops...

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 22:11

Ik heb mijn Tinker gekocht toen ze 5 maanden oud was. Sinds een maand of 2 heb ik haar onder het zadel en tot nu toe klikt het uitstekend. Mede omdat ze mij zo ontzettend vertrouwd. Ze weet niks beter dan als het vrouwtje aangeeft dat het goed is dat dat dan ook wel zo zou zijn. Natuurlijk begint ze me nu al tijdens het rijden uit te proberen maar zo zoals elk jong paard doet. Wat karakter betreft (en ook rijden) past ze perfect bij mij. Het berustende karakter van de Tinker maar met een goede scheut pit er door. Opgefokt door de wei rennen met d'r staart in de lucht is zeer gewoon voor haar (om vervolgens 5 minuten later weer de rust zelve te zijn).

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Poosje81
Berichten: 21186
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-03 22:35

Baggio heb ik gekocht toen ie 5 weken was en hij kwam toen ie bijna 4 maand oud was
tot nu toe kan ik lezen en schrijven met hem. Haifa is nu 2 en heb ik sinds een week of 6 staan, ze komt bij wijze van uit de wildernis en is niks gewoon. Wat natuurlijk nadelen heeft maar ze wordt door alles zó overbluft dat ze het maar aanneemt als vertrouwd. Nieuwste record in de wei te pakken krijgen vandaag: 30 seconden
Dewi, die ik morgen moet ophalen, staat nu in de groep, is 5 jaar oud en dus écht niet te pakken. Ben benieuwd morgen....
Veulen grootbrengen is iets wat ik erg graag wilde meemaken en ben ook blij dat ik het bij Baggio heb gedaan!

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dito, Katootje7791 en 104 bezoekers