Pony op leeftijd...zou je die nog kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 18:41

als ik een leuk paardje voor onderlinge wedstrijdjes doen, maar voornamelijk recreatief, dan zou ik het zeker doen. Na een aantal drukke pony's zou ik het niet erg vinden om een iets rustiger beestje te nemen. Maar bij zo'n paardje vind ik wel dat je er ook aan kunnen voldoen om hem tot het einde te houden.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 18:52

Ja heel af en toe een wedstrijdje hoor, gewoon wanneer er hier een in de buurt zou zijn, niet al te vaak, niet om prijzen , gewoon voor de lol, mocht het beestje dat aankunnen, anders mogen van mij de wedstrijdjes ook wel wegblijven.
Maar het moet eigenlijk zo zijn dat een wedstrijdje ongeveer hetzelfde voor de pony is als zn dagelijkse beweging, geen zware ritten dus

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 19:02

Ik zou 'm zonder twijfel laten staan.
Toen ik op zoek was naar een pony en ik vond vanaf internet de perfecte, heb ik 'm toch laten staan omdat hij (toen) 13 jaar was.
Ik wil persoonlijk een jonge pony(3,4 jaar) dus misschien ligt dat wat anders maar al was ik op zoek naar een pony met ervaring enz dan zou ik er nooit 1 van 19 kopen.
Het kan makkelijk dat hij nu nog een topconditie heeft, maar dat kan ook over een aantal jaartjes helemaal niet meer het geval zijn!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 19:07

Nee maar het is ook niet de bedoeling dat ik hem tot zn 30e uitput ofzo,maar als hij bv een jaartje of 5/6 mee zou kunnen gaan zou ik allang blij zijn.

Jullie meningen lopen echt heel erg uiteen he?!Lang leven Bokt Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 19:10

Jaaa bokt heb je wat aan hoor..............

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 19:14

haha nou echt wel, maar dat is ook wel weer leuk toch, das de sfeer van bokt Knipoog

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 19:15

Een oud paard moet toch ook een kans hebben? ik vind haar er nog heel goed uitzien. Ja een jong paard is natuurlijk fijner maar elk paard word oud. Als ze nog fris is en je lekker buiten kan rijden dan zou ik haar kopen. Behalve als je wedstrijden wilt rijden. Ik zou haar alleen niet meer aanspannen. Volgensmij kan ze ook nog 1 keer veulenen of is ze daar te oud voor Scheve mond Verward Naja ik hoop dt je haar neemt. Greets

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 19:18

SANEX schreef:
Ja heel af en toe een wedstrijdje hoor, gewoon wanneer er hier een in de buurt zou zijn, niet al te vaak, niet om prijzen , gewoon voor de lol, mocht het beestje dat aankunnen, anders mogen van mij de wedstrijdjes ook wel wegblijven.
Maar het moet eigenlijk zo zijn dat een wedstrijdje ongeveer hetzelfde voor de pony is als zn dagelijkse beweging, geen zware ritten dus

Dat kan echt wel hoor
Ik zou m kopen. Volgensmij is ze nog een prima paard maar zoals ik al zei: iedereen wil een jong paard maar elk paard word oud hoor. En zou je hem dan weg doen? als je een paard op ze 8e koopt en dan word hij 13 dan zou jij hem toch ook niet verkopen Boogiegirl? dat vind ik n beetje dom
oude paardjes zijn juist heel lief en trouw en anders gaat ie naar de slacht Verdrietig

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 19:28

djangogirl schreef:
Volgensmij kan ze ook nog 1 keer veulenen of is ze daar te oud voor Scheve mond Verward Naja ik hoop dt je haar neemt. Greets


Ik ga er niet vanuit dat ze dat nog kan , het is namelijk een HIJ Haha!

Ik heb zelf idd zoiets van: als het diertje nog gezond is en zeker weten nog wat jaren gezond mee kan, zonder hem daardoor te belasten, dan maakt leeftijd mij niet uit.

Maar omdat ik zelf in eerste instantie rond een jaar of 13/14 zat te denken dacht ik wel even van : *oei*

Ik hoef niet perse een jong dier, als het beestje maar leuk is en loopt

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 19:32

Als een pony na zoveel jaar hard werken nog goed op de benen is, geeft dat ook aan dat hij gezond is. Iets wat je bij een jonge pony nooit kan weten. Bij een jonge pony waar je net met de training begint, weet je van te voren niet hoe zijn beenwerk is.

Als je zo'n oudere pony maar regelmatig beweging geeft en wat meer tijd neemt voor warming up en cooling down, kan je er vaak nog best intensief mee rijden.
Ik reed mijn pony met die leeftijd 2x per dag. 's Ochtends rustige beweging en 's avonds gewoon trainen.
Van km maken slijten ze niet, wel van onregelmatige piekbelasting.
Van 3x per week een uur rijden, krijgen ze op die leeftijd eerder problemen dan dagelijks een uur rijden.

astridje
Berichten: 5
Geregistreerd: 10-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 20:35

SANEX schreef:
Stel:

Je hebt een hele leuke pony/paard gezien, supergezond, kan nog wat jaartjes mee.
Maar......het diertje is al 19 jaar oud,

Zou je hem/haar dan kopen of laat je hem/haar hoe dan ook staan, ookal is het precies wat je zoekt?

Vanaf welke leeftijd laat jij een paard/pony staan ?
(en dan echt alleen om de leeftijd, niet om gezondheid o.i.d )


het is te zien voor wat je het diertje wil gebruiken.
Wil je er wedstrijden mee gaan rijden?
want , dan zou ik het als ik van u was niet kopen. voor dat je aan het paard gewent bent, is het al te oud om mee te rijden. Maar als je in mijn situatie zit zou ik het wel doen . ik heb eeb veulen van 1 jaar en zou graag een ouder braaf paardje willen waar ik nog enkele jaartjes mee kan rijden en dan als gezelsschapspaardje kan houden voor mij veulen.

ik hoop dat je aan mijn raad iets hebt
groetjes astrid Haha!

astridje
Berichten: 5
Geregistreerd: 10-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 20:35

SANEX schreef:
Stel:

Je hebt een hele leuke pony/paard gezien, supergezond, kan nog wat jaartjes mee.
Maar......het diertje is al 19 jaar oud,

Zou je hem/haar dan kopen of laat je hem/haar hoe dan ook staan, ookal is het precies wat je zoekt?

Vanaf welke leeftijd laat jij een paard/pony staan ?
(en dan echt alleen om de leeftijd, niet om gezondheid o.i.d )


het is te zien voor wat je het diertje wil gebruiken.
Wil je er wedstrijden mee gaan rijden?
want , dan zou ik het als ik van u was niet kopen. voor dat je aan het paard gewent bent, is het al te oud om mee te rijden. Maar als je in mijn situatie zit zou ik het wel doen . ik heb eeb veulen van 1 jaar en zou graag een ouder braaf paardje willen waar ik nog enkele jaartjes mee kan rijden en dan als gezelsschapspaardje kan houden voor mij veulen.

ik hoop dat je aan mijn raad iets hebt
groetjes astrid Haha!

astridje
Berichten: 5
Geregistreerd: 10-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 20:38

SANEX schreef:
Stel:

Je hebt een hele leuke pony/paard gezien, supergezond, kan nog wat jaartjes mee.
Maar......het diertje is al 19 jaar oud,

Zou je hem/haar dan kopen of laat je hem/haar hoe dan ook staan, ookal is het precies wat je zoekt?

Vanaf welke leeftijd laat jij een paard/pony staan ?
(en dan echt alleen om de leeftijd, niet om gezondheid o.i.d )


het is te zien voor wat je het diertje wil gebruiken.
Wil je er wedstrijden mee gaan rijden?
want , dan zou ik het als ik van u was niet kopen. voor dat je aan het paard gewent bent, is het al te oud om mee te rijden. Maar als je in mijn situatie zit zou ik het wel doen . ik heb eeb veulen van 1 jaar en zou graag een ouder braaf paardje willen waar ik nog enkele jaartjes mee kan rijden en dan als gezelsschapspaardje kan houden voor mij veulen.

ik hoop dat je aan mijn raad iets hebt
groetjes astrid Haha!

Ballerin

Berichten: 534
Geregistreerd: 01-01-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 20:52

Op dit moment zou ik geen paard kopen van 19 jaar oud, vroeger wel om op te leren want als het het perfecte paard is kan je daar heel veel van leren, maar nou ben je verder en dat beesje wordt steeds ouder ookal is hij (nog) perfect zou ik hem niet kopen.
maar het ligt er ook aan wat jij ermee wil? dan is/kan het wat anders(zijn)
liefs lotte

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 21:54

astridje schreef:
voor dat je aan het paard gewent bent, is het al te oud om mee te rijden. Maar als je in mijn situatie zit zou ik het wel doen . ik heb eeb veulen van 1 jaar en zou graag een ouder braaf paardje willen waar ik nog enkele jaartjes mee kan rijden en dan als gezelsschapspaardje kan houden voor mij veulen.

ik hoop dat je aan mijn raad iets hebt
groetjes astrid Haha!


Hoe bedoel je dat?Ik weet niet hoe lang jij erover doet, maar ik heb geen 5 jaar nodig om aan een pony te wennen... Verward

Ik wil dus ook graag een wat ouder braaf pony'tje om mee te beginnen, niet in het rijden maar in het mennen, dus lekkere recreatieve ritjes maken en eens een keertje ringsteken ofzo.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 21:56

Het is al een tijdje niet meer zo dat een paard van je houd hoor, Goed een paard heeft wat meer met de ene dan met de andere maar binnen drie keer rijden weet het paard wel waar ie aan toe is hoor............

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 22:00

gijsenkim schreef:
Het is al een tijdje niet meer zo dat een paard van je houd hoor, Goed een paard heeft wat meer met de ene dan met de andere maar binnen drie keer rijden weet het paard wel waar ie aan toe is hoor............


Dat bedoel ik, ik ga hem niet 5 jaar lang elke dag een appeltje brengen in de wei om te kijken of hij na die 5 jaar wel eens een keertje zo lief zou willen zijn om een ritje met me te willen maken Knipoog Tong uitsteken

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 22:07

SANEX schreef:
Ja heel af en toe een wedstrijdje hoor, gewoon wanneer er hier een in de buurt zou zijn, niet al te vaak, niet om prijzen , gewoon voor de lol, mocht het beestje dat aankunnen, anders mogen van mij de wedstrijdjes ook wel wegblijven.
Maar het moet eigenlijk zo zijn dat een wedstrijdje ongeveer hetzelfde voor de pony is als zn dagelijkse beweging, geen zware ritten dus

dat bedoel ik ook, ik rijd er nu ook nog niet meer dan twee per jaar Haha!

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 22:13

Ligt aan het doel van de pony. Wij hebben 2 weken terug een 20jarige manegepony gekocht. Die pony ging met pensioen en wij zochten een pony die ons landje wat kaal op kan eten. Prima oplossing toch?

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 22:59

Waar jij hem voor wilt gebruiken, kan nog best met zo'n pony hoor. Als je gewoon een fijne pony zoekt om lol mee te hebben en verder geen verregaande ambities hebt met die pony, zou die leeftijd mij niet tegenhouden.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 22:59

We hebben onze Fleur toen ze 18+ was gekregen als gezelschapspaard. Ze stond op een manege en was dampig. Nu 6 jaar later wordt er op L-nivo dressuur gereden en springt ze 80 cm. Ook hebben we haar voor een wagen gezet. En al onze andere paarden gaan ziek en dood maar Fleur gaat gewoon door, nooit een dag kreupel geweest.
Als je inderdaad er lekker een ritje mee wilt maken en een enkele keer een wedstrijd lijkt me dan geen probleem. Alleen een volledige marathon is misschien teveel gevraagd. Maar als een pony altijd een goede conditie heeft gehad is hij die ook niet snel kwijt.
Ik zou het doen, vooral omdat je zelf net met mennen begint en dit blijkbaar een ervaren pony is waar je veel plezier mee kunt hebben. En voor de wagen kunnen ze nog lang mee, veel rechtuit en lekker op eigen benen. Al vindt ik wel dat een oudere pony ook een aangepaste prijs moet hebben.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-03 23:01

De prijs is er dan ook naar, niet dat het me daar heel erg om draait, maar ik zou idd niet een oude pony voor een hele bats geld kopen.

Begin al iets vrolijker te worden, krijg goede reacties, whoohoo Haha!

Jokonootje

Berichten: 4854
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 23:08

Gewoon doen als dit "jou" paardje is wat gewoon bij je past en die je een goede "oude" dag kan bieden en beweging naar de conditie kan bieden dan zou ik me de leeftijd niet tegen laten houden...
En ja alle verdere redenen zijn ook al genoemd ...

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 23:10

ik zou het zeker doen!!

een jonge pony kan ook altijd wat krijgen dus daar zou ik het niet voor laten!!

Ik denk dat je er nog jaren plezier van hebt en vooral lekker op de manier waar jij op wilt rijden, lekkere recreatief, nou dan heb je aan zo'n paardje echt een topper!

Ik kan helaas de foto niet zien, ik ben wel benieuwd!

Maar als ik je zo hoor, dan wil je hem toch eigenlijk wel kopen, dus dan zou ik het zeker gewoon doen!!
suc6!

dakhilah

Berichten: 797
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-03 09:05

hoi,
wat leuk!! en nog helemaal naar je zin ook .....DOEN !!!!! zoals ik lees komt ie bij jou niets te kort ,lekker een ritje en af en toe een wedstrijdje ...leuk hoor blijft ie ook lekker soepel en veel aandacht op de koop toe ,wat wil hij nog meer ...ik vind het een SUPER!! goed idee,.....GA ER VOOR!!!!!!
gr,sas.