Cursus stallenbouw, (niet) voor beginners.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Cursus stallenbouw, (niet) voor beginners.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 22:37

Even kort wat voorinfo:
In augustus kochten wij een huis met een loods en buitenstallen plus een stukje grond erbij. In november opgeleverd, maar het terrein stond nog vol met spullen, gereedschap, container met afval... Na drie weken eindelijk leeg, behalve nog twee grote puinbergen op het achterterrein. En toen begon onze memorabele winter met sneeuw, sneeuw en o ja, had ik sneeuw al genoemd? Vervelende bijkomstigheid van vriezen is dat je a) niets kunt doen met cement b) niets kunt doen met beton c) niets kunt doen waarbij je bodem open moet. Conclusie: frustrerende tijd voor ons waarin het werk maar langzaam opschoot!

Inmiddels zitten we in maart en is de loods veranderd van zo:
Afbeelding

via muren schoonspuiten, oud vergaan bezetsel eraf, oude voegen uitbikken, schoonschuren, opnieuw voegen, opnieuw bezetten, nieuwe betonvloeren gieten waar nodig en het metselen van stalmuren, naar de volgende geschilderde muren:
Afbeelding

Enfin, de stallen konden erin. Ikke ongeduldig natuurlijk dus Dave moest met de trailer de stallen gaan halen bij Henk van Bedaf vrijdag :+
En kwam terug met voerbakken, waterbakken en dekensteunen want natuurlijk passen frames van bijna 4 meter niet op een paardentrailertje }:0
Dus zaterdag werden ze dan geleverd, maar helaas is onze klusjesman vrij op zaterdag en er kon pas eind van deze week gemonteerd worden door het bedrijf zelf en daar wilde ik niet op wachten.
Dus dan maar vandaag...

Ware het niet dat onze klusjesman thuis zit met een longontsteking.
Maar ik moest en zou die verrekte stallen in elkaar hebben dus we zouden samen wel kijken.
Nou het bleef bij kijken, kan ik je vertellen :P
Dus naar Van Bedaf of ze een montagetekening of voorschrift hadden. Super service van daar: parttime hulp Janus kwam 's middags naar ons toe 'om ons even op gang te helpen'. Arme man, die wist nog niet wat hem te wachten stond met ons :(:)

Stap 1: Men plaatse de metalen kaders tussen de stalmuren.
Tenzij je dus een erg oude loods hebt waar de muren zo scheef van staan dat je kader onder niet tussen de muren past en boven een gat heeft van zo'n 3 cm O:)
Daar was het bij ons 's ochtends dus al fout gegaan hahaha. Maar Janus wist een oplossing: een sleuf in de muur slijpen onderaan waar je metalen kader inkomt.
http://i258.photobucket.com/albums/hh27 ... C00012.jpg

Stap 2: Je gebruikt de lange schroeven om het kader in de muren vast te zetten en de kortere om het kader aan de vloer vast te zetten.
Tenzij je dus eigenlijk met de nr. 12 boor die je (gratis! *D ) van Van Bedaf meekreeg door de gaten van het frame moet kunnen en dat niet kan (oplossing: stug doorboren! Metaal kom je ook ooit door.)
Tenzij ook je vloer zo hol loopt dat er op sommige plekken een opening van wederom 3 cm is tussen bodem en frame. Ook hier wist onze held weer uitkomst: stukje kunststof onder de kritieke punten als steun dat het niet doorbuigt.

Stap 3: Planken erin.
Dat lijkt heel simpel (en is het ook eigenlijk, je begint met de 'vrouwtjeskant', de groef, en schuift gewoon in.)
maar er is een valkuil. Soms, en zeker bij maatwerkstallen als de onze natuurlijk weer, passen de planken niet zo goed. De laatste die erin gaat moet je dan met een tafelcirkelzaag bijsnijden tot de goede breedte.
http://i258.photobucket.com/albums/hh27 ... C00013.jpg
Maar als die laatste erg smal is, moet je alle planken er weer uithalen en de eerste als smalle erin doen. :+ En de een na laatste plank daar moet je de uitstulping vanaf zagen. En o ja, bij ons zat er ergens een stuk verzinksel van binnen waardoor alle planken net 1 mm moesten worden ingekort. Dat kan dus ook.
http://i258.photobucket.com/albums/hh27 ... C00019.jpg
Verder moet je in de laatste plank een gaatje boren om ruimte te maken voor de wandschroef, en daar weer een schroef op om het gaatje te verbergen en de planken extra vast te zetten.

Stap 4:
Deuren monteren.
Eerst het kader vullen. Dat gaat net weer anders dan het frame, want hier vul je de onderkant met een kunststof strip, dan zet je de planken erin en later tik je ze met de hamer op hun plaats.
http://i258.photobucket.com/albums/hh27 ... C00017.jpg

Dan de stop op de rails zetten.

Dan de railsgeleiders aan de deur en deur in de rails hangen.
De railsgeleiders kun je stellen om de deur netjes waterpas te hangen.
http://i258.photobucket.com/albums/hh27 ... C00018.jpg

Stap 5:
Je werk bewonderen!
http://i258.photobucket.com/albums/hh27 ... C00024.jpg
http://i258.photobucket.com/albums/hh27 ... C00025.jpg

Dit hadden we dus nooit nooit nooit alleen gekund :o

Binnenkort zal ik ook wel iets maken van de aanleg van de bak, want daar zijn we ook hard mee bezig.
Nou ja, anderen voor ons :+
http://i258.photobucket.com/albums/hh27 ... C00022.jpg
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 30-03-10 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's ter illustratie. Overigen in link geplaatst.

Anoniem

Re: Cursus stallenbouw, (niet) voor beginners.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:38

Dat gaan vast hele mooie stallen worden :D
Super!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:47

Ofwel Janus is de hele dag gebleven? :))

Maar ziet er erg goed uit, en leuk om te zien wat een werk het was ;)

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 22:48

Wauw, dat is mooi geworden zeg!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 23:57

O wauw, het is echt heel mooi geworden!!! Wanneer komen ze definitief dit paleisje bewonen?

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 00:03

zo, dat ziet er al erg goed uit!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 00:06

Hahahah moet er wel om lachen(mag ik ook eens om iemand anders' leed lachen? haha) maar mens wat wordt dat mooi!!!!!!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 00:17

Wel apart met twee kleuren planken.
Hier hebben ze ons ook op weg geholpen met het plaatsen van 6 stallen. Eerst frame gezet, daarna wanden en hij heeft een gedeelte van het dak geplaatst zodat we dit konden zien en zelf verder konden. Na een paar maanden wat planken te kort en die werden gewoon nagebracht. Goede service en we hebben zelf nog wat aanpassingen laten maken. (oa een uitneembare tussenwand zodat we van 2 boxen 1 grote afveulenbox kunnen maken).
Mooie smalle tralies ook.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 00:26

Urielle , het word echt prachtig !
Heel mooi , kan je die handige kerels misschien ook duursturen naar drenthe :+

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 00:33

Vind die kleuren erg mooi, wat ik alleen minder vind (te oordelen van de foto) is dat je paarden geen contact met elkaar hebben ?? :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 01:22

Wauw mooi hoor!!
Ben benieuwd hoe alles eruit ziet als het in gebruik is ! :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 07:31

Zo dat gaat er keurig uitzien hoor...Heel netjes +:)+. Ben heel benieuwd naar het eindresultaat.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 08:18

Bedankt allemaal, we zijn ook heel erg trots erop!

@Kelly_Ann: Ja, Janus is dus tot 18 uur gebleven, arme man :o Nu zitten we nog met twee deuren die erin moeten en wij hebben helaas geen tafelcirkelzaag dus ik ga straks met mijn liefste glimlach en veel mascara naar de houtzagerij om te vragen of ze voor ons de kunststof planken die nodig zijn een beetje willen bijwerken voor een zakcentje *D

@Neonlight: De binnenstallen moeten vandaag afraken als we niet nog meer onvoorziene dingen tegenkomen die we nu nog niet hebben gezien. Dan moeten we de onderdeuren van de hengstenstallen nog 'even' aanpassen want de mannen die bij ons mee hebben gewerkt met metselen hadden die erin gehangen maar die blijken verkeerd: links moet rechts en rechts moet links en ze hangen op zijn kop. Kunnen we gewoon zelf, maar die luiken zijn wel zo ontzettend zwaar dat daar wel een extra mannetje bij moet voor het tillen. Dus dat wordt de mascararoller en de hulpeloze blik weer :+
In principe kunnen we ze dan vanavond of morgenochtend halen, want de rest staat.
Alleen nog geen waterleiding maar zolang maar even cementbakken 95 liter.

@Mindfields Ja hoor, daar mag je best om lachen :)) Achteraf kunnen wij dat ook wel.

@Jackgirl Ik kan de mascararoller in een envelop doen? :P
Nee geintje, ik ben errug tevreden van de service van Henk van Bedaf

@Hackie Daar is expres voor geopteerd.

Ik heb zeven stallen, waarvan er als het goed is vier klaar zijn straks.
De hengst kan dan de ene hengstenbox nemen die al klaar is.
De merrie de grootste stal rechts, zij heeft fikse voernijd en 'weet ik veel wat voor nijd nog meer' en past het beste naast de pony, maar hun stallen, met een lage tussenmuur, moeten nog gebetonneerd en geschilderd.
De schimmel komt in eerste instantie in de tweede grote stal rechts, en wordt zodra de tweede hengstenbox klaar is, naast de hengst gezet. De schimmel is heel gemakkelijk met andere paarden maar heeft bij de vorige eigenaar altijd alleen in een stal gestaan, dus die heeft ook wel behoefte aan rust op zijn tijd. Als het goed gaat tussen die twee, kunnen de weefrekken eruit en kunnen ze wat neuzen.
Mijn zwarte ruin krijgt nu de kleinste box, aan de linkerkant. Als de schimmel doorschuift krijgt hij de grote stal rechts. Mijn zwarte krijgt stress van alle omgevingsfactoren die er zijn (lees: langslopende mensen, vallend blaadje, andere paarden,... }:0 ) en gaat dan de hele dag opgefokt staan luchtzuigen dus die moet zoveel mogelijk rust krijgen om goed te functioneren. Hij kan wel goed overweg met de merrie op de wei dus het weefrek kan er daar uit, maar ik betwijfel of hij er gebruik van gaat maken. Hij is op stal gewoon niet zo gediend van allerlei 'onrust'.
De linkse stal wordt daarna de kraambox voor de pony. Zij kan dan wel wat rust gebruiken. Als de buitenstallen klaar zijn en de band met het veulen is goed bevestigd, dan kan zij naast de merrie, dat is haar vriendin.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:16

VVDD > VSW

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:19

mooi zeg,

eindelijk kun je dan aan de gang en het eindresultaat mag er zijn.

ook mooi met die 2 kleuren planken, prachtig

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:22

Het wordt echt prachtig!

Ik moest wel lachen om je verhaal, Urielle :o en goh, wat ben ik blij met mijn man met gouden handjes!

Sirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:23

Ik zie een bosje bloemen gaan richting Janus Y;( .
Maar.... het resultaat is prachtig!

danienappy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 14:44

wauuw, het is echt super mooi geworden! :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:51

Supermooi? Ik zie een rij isoleercellen naast elkaar. Paarden kunnen geen enkle contact maken met elkaar en elkaar ook niet zien. Dat werkt buitengewoon frustrerend!

Afbeelding

Wat is het verschil dan nog met:

Afbeelding

Je had jezelf én je paarden denk ik meer plezier gedaan met het aanleggen van een paddock paradise

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:23

Ik kan maar niet begrijpen waarom mensen zonodig stallen (isoleercellen) voor hun paarden willen.
En ik begrijp dat al helemaal niet wanneer je je paarden bij huis hebt. Kùn je het allemaal op een manier doen zoals dat het beste is voor het wezen paard, en ben je niet overgeleverd aan stalhouders, ga je nòg je paarden opsluiten en isoleren. :? Schiet mij maar lek hoor.
En wat is er trouwens mooi aan isoleercellen? Helemaal niets.

Als ik jou was, zou ik die tralies, muren en deuren snel weer afbreken en er een mooie loopstal van maken, waar de paarden zelf in en uit kunnen lopen wanneer ze dat willen.
Echt zonde van je tijd, geld en energie dit.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:52

JoviBan schreef:
Ik kan maar niet begrijpen waarom mensen zonodig stallen (isoleercellen) voor hun paarden willen.
En ik begrijp dat al helemaal niet wanneer je je paarden bij huis hebt. Kùn je het allemaal op een manier doen zoals dat het beste is voor het wezen paard, en ben je niet overgeleverd aan stalhouders, ga je nòg je paarden opsluiten en isoleren. :? Schiet mij maar lek hoor.

Als ik jou was, zou ik die tralies, muren en deuren snel weer afbreken en er een mooie loopstal van maken, waar de paarden zelf in en uit kunnen lopen wanneer ze dat willen.

_/-\o_

Waarom, waarom. Je hebt de ruimte, niemand die tegen je zeurt.. knal lekker een loopstal neer, zijn je paarden tenminste ook gelukkig met je nieuwe stulpje.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:54

Urielle schreef:
De merrie de grootste stal rechts, zij heeft fikse voernijd en 'weet ik veel wat voor nijd nog meer'

Mijn zwarte krijgt stress van alle omgevingsfactoren die er zijn (lees: langslopende mensen, vallend blaadje, andere paarden,... }:0 ) en gaat dan de hele dag opgefokt staan luchtzuigen dus die moet zoveel mogelijk rust krijgen om goed te functioneren. Hij kan wel goed overweg met de merrie op de wei dus het weefrek kan er daar uit, maar ik betwijfel of hij er gebruik van gaat maken. Hij is op stal gewoon niet zo gediend van allerlei 'onrust'.

Enige oplossing is je paard bevrijden uit zijn gevangenis. Dit soort 'stalondeugden' zijn een gevolg van het opsluiten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:55

Even lezen voor de reden waarom hiervoor gekozen is? Er loopt een hengst tussen, lijkt me sowieso al een onmogelijkheid voor een paddock paradise.

Ziet er imo prima uit Rivka :j Ik weet dat jouw paarden er geen 24 uur per dag in staan, en de reden waarom is meer dan valide. Niet ieder paard is gebaat bij zoveel vrijheid. Ligt ongetwijfeld aan de manier van opgroeien, maar daar heb je als eigenaar niet altijd invloed op. Een paard dat eenmaal zover van de natuur verwijderd is, kan je maar beter in z'n waarde laten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:34

JoviBan schreef:

Ook wel eens aan gedacht dat ze misschien niet is overgeleverd aan stalhouders, maar wellicht wel aan paardeigenaren?
Dat eerder voorgestelde loopstallen en paddock paradise, als ze die ervan maakt gaat mijn hengst daar direct weg. En deze hengst is niet anti-sociaal opgegroeid, juist verre van dat. Het beest is ook sociaal, maar het is en blijft wel een dekhengst. Op het moment dat die een open verbinding de hele dag heeft komt er bij hem juist wel enorm veel stress en fokt hij zich helemaal op. Kijken ruiken en niets mogen is erger dan gewoon niet weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:41

Neonlight schreef:
Ook wel eens aan gedacht dat ze misschien niet is overgeleverd aan stalhouders, maar wellicht wel aan paardeigenaren?

Ze is dus een pensionstalling begonnen?
In dat geval ben je echt niet overgeleverd aan paardeneigenaren hoor. Je bepaalt altijd zelf nog hoe je het inricht en doet.
Je klanten zijn dan wellicht geen eigenaren van een hengst die in een isoleercel "moet" (?), maar wel eigenaren die hun paard graag buiten en in een kudde hebben lopen.
Kwestie van doelgroep bepalen dus.