Een paar trailer vraagjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Een paar trailer vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-03 19:06

Het klinkt een beetje onbenullig maar ik heb een paar vraagjes over het vervoeren van je paard, en dan vooral over wat langere afstand.
Ik ben namelijk wel eens weggeweest met de trailer maar dan voora;l korte stukjes.
-Hoe zetten jullie je paard vast, met 1 of 2 touwen?
-Wanneer hang je het hooinet in de trailer en laat je die hangen tijdens het rijden?
en misschien kunnen jullie mij nog meer vertellen, zodat ik niet wat vergeet. bedankt

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 19:08

Paardje vast aan 1 touw. En het hooinet er in hangen voor ze erop gaan. En idd laten hangen tijdens de rit.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 19:26

Paard vast aan 2 touwen.
En het hooinet hang ik altijd gewoon voorin de trailer ook tijdens de reis!
(Voor de bescherming van je paard: Transportbeschemers!!)

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 22:35

Vooral heel voorzichtig rijden. (dat lijkt mij het belangrijkste) Denk eraan: je paard ziet een bocht niet aankomen.

Je moet dus heel vooruitziend zijn. Zo kan je maar beter afremmen als voor jou het licht op groen staat, zodat je niet op het allerlaatste ineens moet remmen als het rood wordt. Als het al rood is, kan je best heel traag rijden. Dan moet je misschien niet stoppen, zodat je gewoon rustig kan verderrijden als het groen wordt. En bij oranje natuurlijk nooit op de rem gaan staan, dat spreekt voor zich.

traag optrekken en indien mogelijk traag afremmen.

En verder nog een fout die al eens wordt gemaakt: vergeet het neuswieltje niet deftig omhoog te draaien voor het vertrek. Wij hebben zo als eens dat wieltje kapot gekregen op en drempel *LOL* .

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 10:48

Een of twee of zelfs drie touwen is helemaal afhankelijk van je paard.
Staat hij lekker stil dan één touw
Kijkt hij veel achterom zou ik twee touwen doen
staat je paard te springen zou ik een korte touw bijzetten op de voorstang.

Beenbescherming is ook weer afhankelijk van je paard voor echt lange reizen is het beter veel stro te gooien en geen beenbescherming dit gaat op den duur zakken of iriteren.

Is je paard onrustig op de wagen dan zou ik zeker iets aan bescherming geven van die stoffen klitteband dingen.

Ga je een langere rit maken en het is warm weer neem een emmer en een jerrycan water mee.
Het kan gebeuren dat je in een lange file beland. De temparatuur in de trailer kan hoog oplopen en het paard is dan blij met wat water.

Toch is het allerbelangrijkste rust zowel voor het inladen tijdens het inladen en met het autorijden.
Wij stoppen na ongeveer 2 uur rijden dan heeft de chauffeur even rust, rijden met een trailer vraagt veel concentratie en het paard kan even stilstaan en bijkomen we geven hem dan wat aandacht, lekkers en met heet weer bieden we water aan.
Het water wordt meestal alleen gebruikt door het paard als mondwater.

Voor een paard is in een trailer staan erg vermoeiend. Geef je paard na uitladen ongeveer een halfuurtje rust voor je gaat rijden.

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-03 20:04

wauw bedankt voor de tips
wbt het rijden en tempo dat doet m'n vader altijd super netjes. Maar de tip om water mee te nemen is inderdaad een goed

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 21:06

Ik gebruik 2 nylon trailerlijnen, die hangen gewoon standaard aan weerskanten in de trailer. Verstelbaar in lengte, in geval van nood zo doorgesneden en geen knopen waar paardebeest aan kan gaan frutten en dus los kan komen.
Deze dingen: Afbeelding

Verder gebruik ik liever een hooizak dan een net, ook weer uit veiligheidsoverweging, een zak blijven ze toch minder snel in vasthaken mocht die onverhoopt op de grond komen en bovendien kan het nylon van een net vreselijk snijden. In de trailer liever kuil of nat hooi, ivm stof.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-03 21:09

susan schreef:
-Hoe zetten jullie je paard vast, met 1 of 2 touwen?
-Wanneer hang je het hooinet in de trailer en laat je die hangen tijdens het rijden?


- Ik zet de paarden altijd met 1 touw vast, wel eentje met veiligheidssluiting, als het echt een zenuwpees is de alle kanten van de trailer wil zien zet ik hem met 2 touwen vast.
-Het hooinet hangen we alleen op als we wat verder rijden, ik hang het dan ruim van te voren op zodat het nog wat uit kan stoffen, tijdens het rijden laat ik hem ook hangen maar wel zo hoog mogelijk zodat ze er niet met hun benen in verstrikt kunnen raken!
[/b]