vlechten met naald en draad

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-01 17:50

Afbeelding

zoals op deze foto ik vind het zo mooi he! Ik vlecht zelf altijd met stiekjes.
In het boek van Tineke Bartels stond bescheven hoe je moest vlechten met naald en draad dus vanmiddag pektouw en zo'n naald gekocht om de hengst te vlechten voor vanavond.
Netjes brede vlechten gemaakt van handbreedte.
Netjes via het boek gedaan alleen toen kwamen we bij het vastzetten euhhhh dat stond er niet echt in en je blijft het touw best goed zien.
heeft iemand tips waar ik goed op moet letten? en hoe krijg ik het zo strak als hier op de foto?
Ik vlecht vrij netjes met gewoon stiek en ook heel erg strak maar het zag er meer uit als een bij elkaar geraapt bosje.
Nou heeft de hengst ook een beetje rotmanen dus binnekort maar op lottie proberen.
Zijn er misschien foto's van hoe je het stap voor stap doet? ze staan wel in het boek maar niet echt stap voor stap.
alvast bedankt!

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 17:58

Daar ben ik ook benieuwd naar. Ik vlecht ook altijd met elastiekjes en zou zo graag met naald en draad kunnen vlechten.
Inderdaad, zoals die vlechten van Tineke Bartels en Anky. Die zijn zo mooi!
(Ik bedoeld de vlechtjes van hun paarden! Cool )

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Suzanne F.

Berichten: 48960
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 18:03

Tja, gewoon goed oefenen he? Ik doe altijd eerst gelijke plukken maken, dan strak vlechten. Dan oprollen en vanaf de achterkant doorsteken naar voren, twee keer terug en dan een knoopje leggen. Zie je niks van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 18:09

Suzanne, maak jij het touwtje dan wel of niet vast aan het uiteinde van het vlechtje Verward Ik doe dat dus wel. Ik vlecht helemaal tot onderaan door, en sla dan het puntje terug en zet het vat met een stiekje, zodat je een klein lusje krijgt. Daar steek ik de naald (en dus het touwtje) doorheen, en dan rol ik het op. Dan steek ik het een paar keer heen en weer vast, een beetje als in een 8je en dan een klein knoopje. Tis een beetje een handigheidje maar het staat wel heel mooi. Gewoon oefenen! Ik gebruik overigens van dat zadelmakersgaren, dat dunne draad op een klosje (kost ong 12,50) en niet het (goedkopere) dikke pektouw op zo'n bolletje, dat vind ik echt rotspul.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 18:17

Zep, dat zadelmakersgaren kan je dat gewoon in de ruitersportwinkel kopen of moet je daarvoor bij een zadelmaker zijn?

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 19:27

Ik maak ook altijd van die knotten als op de foto. Wanneer je een paard hebt waarvan de manen getrokken zijn is het wel heel erg lastig vlechten. Uitgedunde en geknipte manen vlechten het fijnst. Demanen moeten ook ietsje langer zijn dan bij grtokken manen omdat je anders het vlechtje niet goed meer dubbel kan vouwen.
Verder maak ik de manen altijd nat voordat ik ga vlechten, dan pluist het haar niet zo.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 20:35

ja nimmie dat probleem had ik ook.ik wel alles netjes gedaan maar dat vastzetten van de vlechtjes in 'roosjes'lukte niet(bleef niet netjes op de plaats maar zakte uit ) en dat touw als je dat afknipte zag je de stukje nog heel goed zitten.dusse hoe doen jullie dat dan?

soms is het beter om te zwijgen

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 21:20

Op Almelo had Eveline Maril voor mij gevlochten met naald en draad...idd waren zijn manen net de week ervoor getrokken, dat was minder handig.
Toch zat het heel mooi en bleef de hele week in model. Maar jeeeeee...het eruit halen, wat een gepriegel en hopen dat je zijn manen niet naar gort knipt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 21:22

Als de vlechten en weer uit moeten kun je het beste een torn naaldje gebruiken om de draadjes meer door te snijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 21:56

Bit: dat zadelmakersgaren koop je gewoon bij de ruitersportzaak. Kijk eens in de Divoza of Horselover catalogus, dan zie je duidelijk het verschil wat ik bedoel. Bijkomend voordeel is dat je het ook in 3 kleuren kunt kopen (zwart, wit en bruin)

Ik hecht het een of twee keer af net als bij gewoon naaien zegmaar.

Voor het uithalen gebruik ik een heel dun nagelschaartje, dat werkt ook perfect.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-01 07:43

dus jullie rollen het op voordat je het vastnaait (zeg maar)
In het boek stond namelijk dubbelvouwen dan vastzetten en dan een laatste keer vastzetten alleen ik ben dan zoveel pektouw kwijt (bruin zie je goed Boos! )
dat je m'n knotje amper nog ziet!
Metvzadelmakersgaren werkt het dus beter en das ook in zwart dus zie je het in elk geval minder....
Jullie maken het dus vast met een knoopje erin?
en hoevaak steek je ongeveer heen en weer?
best lastig dat er neimand in de buurt si die het kan Haha!

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Suzanne F.

Berichten: 48960
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 07:53

Ik doe dus eerst de manen op gelijke dikte, de dikke plukken trekken en dn gelijk knippen. Ik maak niet het touwtje aan het uiteinde van het vlechtje vast. Ik rol hem eerst op en steek dan vanaf de achterkant er 2 keer doorheen en dan een knoopje.
(Misschien een keer een Boktmeeting-clinic Vlechten?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 09:35

Citaat:
(Misschien een keer een Boktmeeting-clinic Vlechten?)


Haha! Ja dat lijkt me wel wat! Of een stap voor stap video-cursus. Kun je nog wat aan verdienen ook Pling Met korting voor bokkers...
Iemand een camera?

Fitzroy

Berichten: 25045
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 12:42

Bij deze meld ik me aan ....
Ik vind het schitterend om te zien, snap alleen geen hout van wat jullie hier allemaal zeggen.

Ik zou nog een cursus vlechten met naald en draad van Jura krijgen, dus ik hoop dat dat er snel van komt *LOL* *LOL*

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 15:35

Ik vlecht altijd het touwtje mee in het vlechtje vanaf t begin ,dan stiekske eraan en de draad in de naald .vlechtje dubbelvouwen ,doorsteken van achter naar boven nog een keer dubbelvouwen en nog een keer heen en weer steken met de naald dan kun je aan het touwtje wat eruit steekt (het begintouwtje)het knubbeltje maken en dan zie je er niks van .


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, MariskaFally, User3 en 9 bezoekers