Veulen of jaarling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Veulen of jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-03 10:43

Ik heb een vraagje. Ik ben van plan om misschien binnenkort een paardje te kopen Pling *LOL* (KWPN dressuur gefokt).
Nu is mijn budget (op dit moment) kleiner dan mijn wensen, en ik wil zowiezo mijn toekomstige paard zelf aanrijden, vandaar dat ik aan een veulen of jaarling zit te denken.

Zit er een groot prijsverschil tussen jaarlingen en veulens?
En wat zijn andere verschillen bijv. bij een jaarling kun je misschien iets meer zeggen wat voor een paard het gaat worden, maar bij veulens kan je de merrie erbij zien etc. etc.

Kortom waar zouden jullie voor kiezen en waarom? Of moet ik gewoon kijken wat ik tegen kom en naar jaarlingen en veulens gaan kijken?


Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 12:58

Nou inprincipe maakt het denk ik niet uit, alleen veulens zetten ze meer te koop.
Ik zou zelf naar alles gaan kijken, maar van een jaarling krijg je ook niet een goed beeld.
Er bestaat een gezegde dat jaarlingen naarlingen zijn, dus dat zegt genoeg!

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 13:04

Jaarlingen zijn goedkoper.
Het verwachtingspatroon is niet (meer) zo groot als voor de nieuwe garde en er moet altijd iets weg om ruimte te maken.
Het is bekend dat jaarlingen en tweejarigen heel slecht in de markt liggen, voor de verkopers dan.
Nog beter is het om te wachten tot het einde van het weide seizoen, dan zakken de prijzen dramatisch.

Maar de Paardenkrant regelmatig inkijken kan geen kwaad

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-03 13:08

Ik wilde al telkens een 'n' typen i.p.v. een 'j' Haha!! Maar zijn ze daarom dan ook nog niet zo duur?

Dat van het einde van het weide seizoen is een goede tip, maar ik weet niet of ik zoveel geduld heb. (gat in m'n hand Schijnheilig

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 16:13

ja idd, wat Sarabande zegt is ook zo, dat valt mij ook wel op.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

juval

Berichten: 13092
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 21:55

wat leuk sprintje! veel succes met de zoektocht, ik ben nu al heel benieuwd waar je mee thuis komt. spannend hoor.
wil je hengst of merrie?, merries zijn meestal wel duurder.
grtz
zusje

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 02:56

Vergeet niet de opfokkosten mee te rekenen + het risico totdat het paard 3 of 4 jaar is. Misschien toch nog even doorsparen en op zoek naar een leuke 3 jarige. Dan zie je tenminste wat je koopt, bij veulens en jaarlingen is het zo moeilijk om in te schatten hoe ze uit gaan groeien.

Als de opfokkosten niet van belang zijn zou ik gewoon naar beiden kijken en dan pas je def beslissing nemen. Je zal zelf ook wel bedacht hebben dat een veulen een jaar langer blijft staan (opfokkosten + later inrijden).

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 07:45

Ik persoonlijk ben op dit moment aan het kijken naar een veulen. Ik vind het prachtig om zo'n dier nu eens helemaal vanaf het begin mee te maken.
Ik ben er nog niet helemaal uit of ik het diertje in de opfok zal doen, of meteen thuis wil hebben.

* To Belg, or not to Belg *

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 08:04

Ik heb vorig jaar Indian op 8 maanden oude leeftijd gekocht, en inmiddels is ze alweer 2. Ik heb er tot nu toe al heel veel plezier van haar gehad Lachen

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-03 11:43

Het paard van mijn zus (juval) heb ik ook van veulen af aan mee gemaakt. En dat heeft inderdaad zo zijn voordelen, en is gewoon ook erg leuk. Het wachten totdat je ermee aan het werk kan vind ik niet erg, want ik vermaak me prima met het (in)rijden van paarden voor de fokker waar ik nu bezig ben !

Dat de opfok ook geld kost daar ben ik me heel erg van bewust, maar dat is geen probleem.

En doorsparen voor een driejarige kan ook, maar ik vraag me toch af of je dan niet duurder uit bent omdat veel mensen een driejarige willen hebben. Zeker bij een leuk type met populaire afstamming. Maar dat blijft een gok, want een veulen of twee jarige kan natuurlijk ook pech hebben en een leuke DA rekening met zich meebrengen, maar je kan wellicht ook mazzel hebben. Ik ga er nu een beetje vanuit dat het evenveel kost uiteindelijk.

Ik ga denk ik gewoon naar jaarlingen en veulens kijken en dan zien we wel wat het gaat worden *LOL* .

Merrie of hengst ben ik eigenlijk ook niet uit... merrietje is makkelijker in de opfok, je kan er misschien ooit een veulentje mee fokken en je hoeft geen castratie te doen. Hengstjes zijn misschien wat stoerder... moeilijk...

Mocht iemand nog een leuk KWPN veulen of jaarling in de aanbieding hebben dan hoor ik het graag!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 20:56

Een veulen met een beetje afstamming kost ook ca. 2500,- en dan nog 2,5 jaar opfok-kosten.
terwijl je een 4jarige paardje met een leuk papier en netjes aangereden koopt rond de 4000,-
dat scheelt 1500,- dus dat is niet zoveel.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 22:07

Anke schreef:
Een veulen met een beetje afstamming kost ook ca. 2500,- en dan nog 2,5 jaar opfok-kosten.
terwijl je een 4jarige paardje met een leuk papier en netjes aangereden koopt rond de 4000,-
dat scheelt 1500,- dus dat is niet zoveel.


Over welk stamboek heb je het

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 22:09

KWPN

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 22:15

Een goed veulen van een beetje afstamming kost wel wat meer en een goede gezonde driejarige gaat dan al snel boven de 6000.
Jouw prijzen zijn niet eens kostprijzen en daar gaan alleen de mindere voor weg.

Kijk eens naar de dekprijzen, DA kosten opfok kosten, aanrij kosten etc etc.
Dan kan je zelf uitrekenen dat je voor dat geld nooit een goed dier KAN kopen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 22:17

haha ja als je nagaat dat bij ons op stal een veulen staat met alleen de dekwaarde van 3500 euro, en ook nog wel een leuk papier heeft.
Voor de kenners Chin Chin x Flemmingh elite x Nimmerdor elite x Joost pref pres.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!

Charaz

Berichten: 24262
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 22:20

Van een jaarling vind ik dat je meer kan zeggen in de zin van hoe het verder uitgroeit zoals de grootte.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 22:26

ik hem mijn paard als veulen gekocht hij koste toen 500 gulden
hij heeft geen papieren maar hij is superlief
ik heb hem s'winters gewoon bij mij opstal gehouden en s'zomers
zette ik hem op de hengsten wei ik heb hem zelf ingereden
en ik heb hem alles zelf geleerd verkeersmak voetje geven
maar ik zou zo weer voor een veulen kiezen
het is gewoon prachtig om hem zelf op te voeden en hem te zien groeien

en ik denk dat jaarlingen en tweejarige slecht op de markt gaan
omdat die paarden al meer weten zoals voetje geven enzo
en ik zou nooit een jaarling kopen omdat ik dan bang ben dat ze het paard iets verkeerds hebben aan geleerd

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 22:28

Ik ga uit van een leuk KWPNveulen, met een leuke afstamming.
Een goede kost hier bij ons in de buurt 6000 gulden (hengstveulen)
er staan prima KWPN-ners te koop tussen de 3500,- en de 5000,- die netjes aangereden zijn en kerngezond.
Ik heb me maanden lang georiënteerd op het gebied van prijzen en kwaliteit. En kon er in de prijsklasse een heleboel vinden.
Lijken me normale prijzen voor een leuk jong paardje met capaciteiten.

Er zijn veel mooie hengsten met een dekgeld rondom de 1000,-

Als je een veulen hebt van een hengst met een hoog dekgeld is het natuurlijk een heel ander verhaal.....

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 22:33

Als je als fokker er van uit gaat dat je veulen 2500 zou kosten en je driejarige 4000 kan je er beter mee ophouden. Ieder fokker heeft wel eens een misser die voor minder wegmoet.
Maar kwaliteit is voor ieder een ander begrip, evenals smaak.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Zippo
Berichten: 1410
Geregistreerd: 30-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 22:36

Ik denk dat je beter een veulen kan kiezen.. dan kan dat veulen van kleins af aan aan jou wennen, zeg maar en dan hebben jullie ook echt een band. Verder zou ik een veulen kiezen omdat je dan veel meer keus hebt.. Ook kan je je veulen dan zelf allemaal dingen die je wilt leren..

~ The greatest thing is just to love and to be loved in return ~~

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 22:53

Sarabande daar ben ik het nou helemaal 100% mee eens.
Want wat heeft fokken dan voor een zin.....
Maar toch zijn er genoeg goede paarden (lees gezond en zonder gebreken die je voor die bedragen kunt kopen.
Natuurlijk geen tweede bonfire of Ferro, die liggen natuurlijk een stuk hoger. Maar fokkers moeten ook verkopen en kunnen niet alle goede paarden houden, dus met wat geluk krijg je voor 4000,- een goed en fijn jong paardje. Die van mij moest 4400,- kosten en ik heb haar voor 4000,- gekocht. Haar afstamming is Animo x Hollywood. Voor mij is ze prima.
Smaak en kwaliteit: ik wil een goed gebouwd paard dat zowel geschikt is voor dressuur als voor springen en verder geen gebreken heeft.

Maar een discussie over prijzen heeft geen zin want overal zijn er goedkoper en ook duurder.
Ik weet genoeg over het prijsonderwero, heb er veel ervaring in.\
Aangezien we zelf ook fokken en daardoor ook enkele verkopen elk jaar.
Mensen willen het liefst alles en dan ook nog voor niets.
Maar goed ik ga geen strijd aan over prijzen.
Ik zeg alleen wat ik gezien heb en ervaren.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 00:43

Ligt er geheel aan waar je er een koopt, wat voor gunaspect er bij de fokker bij zit. Maar een veulen met goed papier, en dat wil je weet ik toevallig. Kost minimaal 2500, alleen helaas is de markt zo slecht voor de paarden, dat de beteren al voor dat geld weg gaan. Tuurlijk de toppers niet, maar de gewone fijne paarden, die goed kunnen lopen met goed papier kosten ong dat.

Ik zou gewoon eens gaan rondkijken, en naar jaarlingen en veulens gaan kijken. Je hebt zat te rijden de eerste paar jaren, dus wat dat betreft maakt het niets uit. Een merrie kan je alleen wel bij de desbetreffende fokker waar je rijdt in de opfok doen, en een hengstje niet. Dus misschien dat je daar nog uit kan kiezen. Maar hij kan ook met Wannabet mee de opfok in natuurlijk.

Pino24
Berichten: 1778
Geregistreerd: 06-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 09:06

Nou tot nu toe vallen de veulen prijzen dit jaar errrrug tegen. De fantasieprijzen die mensen in hun hoofd hebben kunnen ze wel vergeten! Alle markten gaan slecht zo ook de paarden buisiness. Paarden staan gemiddeld veeel langer te koop en de prijzen dalen. Dus mensen die voor hoge fantasieprijzen hun veulens weg willen doen hebben een probleem. In deze tijd doen mensen gewoon geen grote aankpen meer. Voor sprintje dus gunstig.

geen

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 09:30

Dat mensen niks meer kopen is dus niet waar. Er worden nog hoge bedragen uitgegeven, enkel lopen de veulens wat terug. Maar door dat hier nu 100 keer te roepen kom je niet verder. Ik denk dat iedereen best de prijzen op peil houdt, gewoon je jonge dieren bijhouden en aanrijden, en eventueel nu een veulen, toekomstige fokmerrie extra proberen te bemachtigen Knipoog

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-03 09:31

Het duurste jaaling op de enter en twenter veiling in Hellendoorn was 3400 euro.
In De Strengen heeft het over een geslaagde veiling Verward .
In de Paardenkrant geven de organisatoren toe dat het het dieptepunt was in hun bestaan.
Gooi er eens 25 euro tegenaan voor een advertentie in de Paardenkrant Sprintje, krijg je vast heel veel aanbiedingen

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, GoogleAdsense, IndianSu en 32 bezoekers