Wat is de slachtprijs?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-03 13:23

Ik zou mijn paardje ook het liefste gewoon thuis laten overlijden. In laten slapen dus.
Ik heb wel eens gehoord van iemand een verhaal:
Die vrouw had een mooi paard, dat ziek werd. Maar mevrouw de weet ik veel hoe je dat noemd. Ze noemde zichzelf 'dierenvriend'. Haar motto: Zo min mogelijk dingen veranderen (dus niet horens van koeien afhalen etc). maar ook geen DA erbij halen om het in te laten slapen. Nee haar paard moest zelf dood gaan. Weet je niet HOE ZIELIG! Haar paard, ziek dat ie was, heeft ze gewoon laten leiden. Niets geen DA die hem uit zijn leiden heeft verlost, nee hij moest het zelf doen. Dat vind ik echt sneu...

Slager zal ik denk ik niet zo snel doen. Het ligt eraan. Maar in ieder geval niet als mijn paard in zo'n conditie is dat hij een reis daarheen niet meer aankan. Een tijd terug is het paard van een meisje bij ons op stal naar de slacht gegaan. Atrose in de ribben, ze had pijn, maar ook niet zoerg dat ze niet kon lopen. Ze heeft de laatste maanden genoten van haar weidengang en van het getroetel, en daarna is ze naar de slacht gegaan. Het is wel heel zielig vind ik voor een paard als het naar de slacht wordt gebracht. Maar kan ook wel inkmoen in deze beslissing van eigenaren. Mischien witl iemand dat het overleidenvan zijn paard een nieuw dier. Naar de slacht brengen leverd je ook geld op. Terwijl inslapen juist geld kost.
Zelf zou ik wel 10x nadenken voor dat ik het dier naar de slacht breng!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 14:00

Zannekin schreef:
Ik denk dat we er niet omheen moeten zeveren dat mensen die hun paard laten slachten er gewoon nog wat extra centjes aan willen overhouden.

Wat een belachelijke opmerking *LOL*
Denk je nou echt dat het mij om die paar 100 euro te doen zou zijn?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 14:06

Ja, tuurlijk wel Lachen
Anders heb je niks.
Mochten honden en katten naar de slacht mogen in plaats van euthanasie dan stonden ze aan te schuiven durf ik te wedden.
Het meest diervriendelijke is euthanasie, anders beweren doe je uit onwetendheid of voor het geld.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 14:16

Ik ben èn niet onwetend èn voor die centen hoef ik het ook niet te doen.
Pure onzin dus.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 14:33

Hè gadver, hoe komen jullie er nou toch bij dat een paard dat geslacht wordt na het schot nog leeft, dit is dus weer een indianenverhaal.
Het paard wordt tussen de ogen geschoten met een pin die weer direct terugtrekt maar waardoor bij het paard direct het de dood intreedt.
Er wordt met een pin gewerkt en niet met een kogel vanwege het uitschot..., dit is de uittreedtplaats van een kogel en die is altijd vele malen groter dan het inschot, geeft gewoon een hoop rotzooi.
Ja ik weet het, dit klinkt allemaal nogal cru en dat is het ook maar zulke dingen moeten nu eenmaal soms gebeuren en zijn niet te vermijden.
Zelf heb ik er ook een keer voor gekozen om mijn paard naar de slager te brengen en ik heb er geen rotgevoel aan over gehouden, goede afspraken maken scheelt een boel.
Overigens zijn er uiteraard situaties waarin je het paard die reis wil besparen en voor inslapen op stal kiest, ik denk dan aan veel pijn en spoedgevallen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 14:36

Dan begrijp ik het niet zo goed.
Euthanasie is gewoon diervriendelijker. Wij hadden laatst een engelse op bezoek en die keek vol afschuw als ze hoorde dat hier zowieso nog paarden geslacht worden (in Engeland bestaat dat dus niet en worden ale paarden geeuthanaseerd, slachten is geen optie). Ze kon dat totaal niet begrijpen: "Horses are my friends, why kill and eat them?"

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 14:41

Tess schreef:
Hè gadver, hoe komen jullie er nou toch bij dat een paard dat geslacht wordt na het schot nog leeft, dit is dus weer een indianenverhaal.


Het hart klopt nog, of het paard dan nog iets voelt is een ander zaak.
Het hart moet kloppen tot al het bloed uit de vaten is, anders is het vlees waardeloos. Dat geldt voor elk stuk vlees, uitgezonderd wild, daar zit het bloed nog in en dat geeft ook dat extra pittig smaakje.
Vandaar ook dat bij noodslachting het dier onmiddellijk opgetakeld moet worden aan een achterbeen, of hij kan niet meer naar het slachthuis. Dat heb ik al een keer bij een rund gezien en is niet echt aangenaam moet ik zeggen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 14:54

Horses are my friends,
yeah right om maar in het Engels te blijven.

Ik heb familie die jaagt en je wilt echt niet weten hoe Engelse jagers met hun paarden omgaan...
Die snijden hun paarden trouwens persoonlijk aan stukken om ze aan de jachthonden op te voeren.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 15:02

Sjuimpje"]
Horses are my friends,
[/quote]
Zo zei ze het ja.

[quote="Sjuimpje schreef:
Die snijden hun paarden trouwens persoonlijk aan stukken om ze aan de jachthonden op te voeren.

Nadat ze geuthanaseerd zijn, zullen ze niet veel last van hebben hé. Wij snijden ze aan stukken om zelf op te eten, of dat nu diervriendelijker te noemen is??? Kwestie van wat algemeen aanvaard wordt zeker...
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 08-06-03 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 15:02

Zannekin"]
[quote="Tess schreef:
Hè gadver, hoe komen jullie er nou toch bij dat een paard dat geslacht wordt na het schot nog leeft, dit is dus weer een indianenverhaal.


Het hart klopt nog, of het paard dan nog iets voelt is een ander zaak.
Het hart moet kloppen tot al het bloed uit de vaten is, anders is het vlees waardeloos. Dat geldt voor elk stuk vlees, uitgezonderd wild, daar zit het bloed nog in en dat geeft ook dat extra pittig smaakje.
Vandaar ook dat bij noodslachting het dier onmiddellijk opgetakeld moet worden aan een achterbeen, of hij kan niet meer naar het slachthuis. Dat heb ik al een keer bij een rund gezien en is niet echt aangenaam moet ik zeggen.
[/quote]

Ik geloof er geen barst van dat het hart dan nog klopt, echt niet.
Je schiet het dier recht in zijn hersenen, daar waar alle centra liggen die alle functies regelen, die plek is niet voor niks zo gekozen.
Hoe kom je er bij en kun je dit verhaal staven aan de hand van een duidelijk voorbeeld?
Leegbloeden doen ze sowieso wel als ze direct na het doden opgetakeld worden en een keelsnede krijgen.
Hoe kun je trouwens het doden dmv electrocutie en het leegbloeden dan verklaren, dieren zijn dan ook direct kikdood!

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 15:06

Sjuimpje schreef:
Horses are my friends,
yeah right om maar in het Engels te blijven.

Ik heb familie die jaagt en je wilt echt niet weten hoe Engelse jagers met hun paarden omgaan...
Die snijden hun paarden trouwens persoonlijk aan stukken om ze aan de jachthonden op te voeren.


Hoezo vooroordelen ???? Misselijk
Niet alle mensen in Engeland doen aan de jacht en van dat laatste heb ik nog nooit gehoord!
Ik heb verschillende vrienden in Engeland en Schotland, allen echte dieren-liefhebbers ! Dus ik kan me de reactie van deze mevrouw goed voorstellen
Laatst bijgewerkt door WenS op 08-06-03 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 15:06

Ik moet er niet aan denken. Ik word ziek. Zou het liefst willen sterven in een voor mij vertrouwde omgeving. Mijn bed. Eerst rustig inslapen, sedatief. Dan sterven. Dat is mijn beeld van vredig sterven. En niet naar een witte, steriele omgeving met vreemde geuren waar ik stress van krijg omdat ik het niet ken en het niet begrijp. En dan een pin of kogel krijgen in de hoop dat het in een keer raak is. Want helaas ken ik ook de andere kant.

Mijn paarden krijgen als het nodig is, in hun eigen omgeving een spuitje. Dan kan de hele wereld op zijn kop gaan staan maar zo gaat het gebeuren en niet anders.

En hoe verboden het ook is: als wij ooit ons eigen boerderijtje zouden mogen hebben en een van onze paarden gaat ons verlaten dan wordt hij lekker in ons eigen landje begraven.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 15:08

Sjuimpje schreef:
Horses are my friends,
yeah right om maar in het Engels te blijven.

Ik heb familie die jaagt en je wilt echt niet weten hoe Engelse jagers met hun paarden omgaan...
Die snijden hun paarden trouwens persoonlijk aan stukken om ze aan de jachthonden op te voeren.


100% WAAR!!! ABsoluut. Zo gaat het. Op deze manier houden ze, volgens de jagers, de honden alert. En als we het over honden hebben, dan zullen we het maar niet hebben over hoe daar met de jachthonden wordt omgegaan. Niet meer goed genoeg? Of snel genoeg? Hier heb je de kogel 'man's best friend'. Man's best friend suddenly is not man's best friend anymore. Verdrietig

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 15:16

Geuthanaseerd?
Ze schieten ze zelf af.
Ik zie geen verschil tussen de kogel of een pin?
Met een kogel heb je alleen meer troep.

Ik zeg niet dat alle Engelse zo zijn, maar wel veel. Als je het netjes doet heb ik nog niet eens zoveel problemen mee, maar ik heb verhalen gehoord dat het niet zo netjes gebeurde.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 15:19

Ik heb het destijds in een documentaire gezien. Ik kan toch heel wat hebben maar stond wel boven de pot halverwege te kotsen.

Ik vind: wat een ieder doet moet hij toch zelf weten? Respecteer elkaars keuzes. Als de een zijn paard naar de slager brengt dan doet ie dat. Degene die ze laten inslapen laten ze inslapen. We zijn allen vrij om onze eigen keuzes te maken.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 15:36

Het gaat erom dat mensen moeten weten wat er met hun paarden gebeurt: nadenken, verantwoordelijkheid nemen, en zichzelf niet sussen dat ze wel OK handelen en dat het paard er niks van merkt.
Als ze alles goed weten, no problem.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 15:41

Dat ben ik met je eens. Ik vind persoonlijk ook niet dat slachten diervriendelijk is. Maar goed, dat is mijn mening. In de overtuiging van een ander is het misschien wel andersom. Maar ik begrijp je punt

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 16:21

Wennepen schreef:
weet je wat er gebeurt als een paard wordt ingeslapen?dan krijgt ie spierverslappers waardoor hij omvalt en niks meer kan. weet je hoelang dat duurt voordat het door dat hele grote lichaam door is?paardje laat zn ontlasting lopen en dergelijke en heeft totaal geen waardigheid meer. slachten is een zwaar beladen woord. paardje krijgt tegenwoordig gewoon een kogel endan is ie vrij. tuurlijk blijft het verschrikkelijk maar op het laatste moment vind ik het de beste keus. het is egoistisch om te denken dat hij vredig inslaapt.

verder moet je gewoon een goede, schone en gerespecteerde slager hebben die alles goed schoon maakt. paard moet geen idee hebben waar die is voor dat ie gaat...


En of ik dat weet,ik weet niet wat die dierenarts van jou heeft gedaan.
Maar heb het een paar keer gezien hoe het gaat en het ging in elk geval sneller dan jij hier beschrijft.
En zonder dat ie zijn ontlasting liet lopen.
In elk geval is dit mijn keuze en dat vindt ik persoonlijk 100x beter dan dat je ze op de trailer zet,en dat je zo'n dier naar de slacht rijd waar het doods angsten uitstaat.
Als ik het over mijn eigen dood voor het zeggen had koos ik ook voor het spuitje,ik doe het liever in mijn broek door de spierverslappers dan dat ik in mijn broek schijt van de angst Haha!

Paard moet geen idee hebben waar die is voor dat ie gaat.

Nou nergens om hoor je kunt het zo schoon maken als je wilt maar een dier wat bij het slachthuis komdt ruikt de dood zowiezo,hoe schoon het ook is.
Ik kwam een keer tijdens een buitenrit een mega groot stuk zeil tegen gewoon bij een boerderij,mijn paard wou er eigenlijk niet langs liep echt te kl.o.ten van heb ik jou daar.
Achteraf bleek dus dat daar een dood paard onder lag,en nee die lag daar niet al een paar dagen,dus hoe denk je dat mijn paard dat wist????????
Hij is in elk geval niet helderziende of zo
Ze voelen en ruiken meer dan jij denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 17:04

Als je paard in een situatie is waarin het niet meer vervoerd kan worden, van de pijn. Dan vind ik euthanasie ook de beste oplossing. Zoals ik al eerder zei: Per paard verschillend!

ALs je veel buren hebt, ga je je paard niet op de oprijlaan afmaken. Dat kan gewoon niet.

Maar bij een paard wat gewoon vervoerd kan worden, vind ik de slager nog steeds de beste optie. Het blijft een dier en geen mens. En ik wil ze daar gewoon naar behandelen. Wat ik ook al eerder zei: Volgens mij is euthaniseren meer voor de psyche van de mens, dan voor het dier. Want al voelt hij angst, dat is in enkele minuten voorbij. Paarden denken heel anders dan mensen.

Mensen moeten gewoon doen wat ze zelf willen, voor iedereen is de keuze moeilijk. Maar om nou te zeggen dat je nog even fijn een paar honderd euro eraan wil verdienen?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 17:37

Pipo schreef:
Mensen moeten gewoon doen wat ze zelf willen, voor iedereen is de keuze moeilijk. Maar om nou te zeggen dat je nog even fijn een paar honderd euro eraan wil verdienen?


Ik heb mensen huilend hun doodziek paard weten bezoeken. Als je begint te praten over euthanasie plots . Jamaar mag hij niet naar het slachthuis, hebben we er nog iets aan...
Gebeurde herhaaldelijk, dan pas zie je dollartekentjes Cool .
Moeten jullie maar allemaal die paar 100 dollar wegschenken aan een goed doel *LOL* .
en een paar keer meegaan naar het slachthuis want ik denk niet dat er veel mee mensen daar al geweest zijn
Een hond zou je ook niet slachten en een paard is voor mij niet minder waard, vandaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 17:51

Ik ben meegeweest Zannekin, en leuk vond ik het niet! Maar ik vond het ook verschrikkelijk als er eentje door een spuitje afgemaakt werd! En ik vind nog steeds dat we het altijd netjes gedaan hebben. Op de stal waar ik nu loop, worden ze meestal door euthanasie afgemaakt. We hebben gewoon meer mogelijkheden hier. Zonder dat de buurt er last van heeft zal ik maar zeggen.

Ik vind dat je het per situatie moet bekijken. Trouwens de meeste paarden die wij hebben laten afmaken, zaten vol met medicijnen, dus daar krijg je geen cent voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 18:30

We hebben het hier trouwens over dat het zo zielig is om te slachten. Wat ik veel zieliger vind, is paarden die doorgereden worden als ze hko hebben of weet ik veel wat. Paarden die superslecht gereden worden. Die hebben jaren lang angst ed. Dus die paar minuten dat je paard een angstmoment heeft bij de slager, voor het niet wetende overigens, vind ik wat overdreven.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 18:34

Wennepen schreef:
weet je wat er gebeurt als een paard wordt ingeslapen?dan krijgt ie spierverslappers waardoor hij omvalt en niks meer kan. weet je hoelang dat duurt voordat het door dat hele grote lichaam door is?paardje laat zn ontlasting lopen en dergelijke en heeft totaal geen waardigheid meer. slachten is een zwaar beladen woord. paardje krijgt tegenwoordig gewoon een kogel endan is ie vrij. tuurlijk blijft het verschrikkelijk maar op het laatste moment vind ik het de beste keus. het is egoistisch om te denken dat hij vredig inslaapt.

verder moet je gewoon een goede, schone en gerespecteerde slager hebben die alles goed schoon maakt. paard moet geen idee hebben waar die is voor dat ie gaat...


Niet iedere dierenarts maakt de paarden op dezelfde manier af!!! Bij een goede krijgen ze eerst een narcose, dezelfde als bij een castratie of een operatie. Daarna krijgen ze pas de definitieve spuit, maar daar maken ze dan dus niets van mee. Zo is het gegaan bij mijn oude pony, hij is met zijn hoofd op mijn schoot vredig ingeslapen Verdrietig .

Sommige maloten die zich dierenarts noemen spuiten direct het definitieve spul, dan kun je ze 1000X beter naar de slacht brengen! Dit is niet gaaf, gaat langzaam én doet ongelooflijk veel pijn (het spul brand al als je het gewoon op je huid krijgt, laat staan als je in gespoten krijgt!)

Ik denk persoonlijk dat het heel erg afhangt van de situatie en het paard of je kiest voor slacht of euthenasie. Het slachten is gewoon praktischer, je hoeft geen kadaver op je erf te hebben etc. En bij een goede slager inderdaad echt geen drama. Het paard zal tijdens dat laatste ritje heus door hebben dat er iets niet ok is, maar hij weet echt niet wat er gaat gebeuren.

Als een dier ook maar enigzinds niet meer vervoerd kan worden, of als de eigenaar het gewoon een naar idee vindt om z'n paard te slachten dan zou ik kiezen voor euthenasie.

Kortom ieder zijn eigen keuze voor ieder paard apart, maar altijd bij een goede dierenarts of slager!!!

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 21:08

Ik geloof er geen barst van dat het hart dan nog klopt, echt niet.
Je schiet het dier recht in zijn hersenen, daar waar alle centra liggen die alle functies regelen, die plek is niet voor niks zo gekozen.

Precies, deze plek is precies zo gekozen dat het hart nog klopt.


Hoe kun je trouwens het doden dmv electrocutie en het leegbloeden dan verklaren, dieren zijn dan ook direct kikdood![/quote]

Door de electrocutie zijn ze niet dood maar verdoofd.

In Nederland mogen bij de dieren de keel niet worden doorgesneden zonder verdoving, de verdoving vind plaat dmv electrocutie of door zo'n pin.
Om het nog wat leguberder te maken het schijnt zelfs dat religieuze slagers ontheffing hebben voor deze regel en dat zij de dieren gewoon zo de keel doorsnijden. (maar een paard komt daar waarschijnlijk niet terecht)

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 21:29

En toch wil er het mijne van weten, ik ga proberen er achter te komen hoe slachten nu PRECIES in zijn werk gaat!