kopruiter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

kopruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-03 17:04

Heyzzzz

even over de afdelingsdressuur, wat vinden jullie van het kopruiter zijn?

Ik bedoel hiermee dat er aan mij gevraagd wordt of ik kopruiter ben en ik dat ontken, de meesten mij raar aankijken. Ze verwachten namelijk dat ik kopruiter ben, omdat ik de meeste ervaring heb. Als ik dan zeg dat ik wel gevraagd ben voor kopruiter maar liever als 3de rijdt, kijken ze me helemaal raar aan, 'als je gevraagd wordt om kopruiter te zijn dan doe je dat toch? Dat betekend toch dat je de beste bent, dan doe je het moeilijkste werk toch en dat is toch leuk?' Meestal zeg ik dan dat haike als 3de veel beter loopt dan voorop, maar dat vinden ze dan niet belangrijk, kopruiter zijn is 'stoer' en dat geef je niet weg.

Hoe denken jullie over het kopruiter zijn? Naar mijn idee heeft iedereen net zoveel invloed op het resultaat en niet alleen de kopruiter.


Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 17:18

Je leert veel meer als je voorop rijdt, dan moet je je paard tenminste echt rijden en als je erachter zit hoef je meestal niet te sturen, want je paard/pony hobbelt er meestal braaf achteraan.

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 17:54

Ik denk niet dat Haike dat bedoelt, Kais. De afdelingsproeven zijn echt wel zo gemaakt dat de rest ook moet kunnen sturen en bovendien moet je heel erg op afstanden inspelen, waardoor het als 3e rijden vaak nog moeilijker is dan voorop.

Ik snap wel dat het 'stoer' is als je kopruiter bent en ik kan ook niet ontkennen dat ik het niet leuk vond in mijn acht- en viertaltijd maar eigenlijk is kopruiter zijn nog niet zo'n prestatie.
Vertel dat die anderen maar eens, haike Haha!

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 18:06

Fitzroy schreef:
Ik denk niet dat Haike dat bedoelt, Kais. De afdelingsproeven zijn echt wel zo gemaakt dat de rest ook moet kunnen sturen en bovendien moet je heel erg op afstanden inspelen, waardoor het als 3e rijden vaak nog moeilijker is dan voorop.

Ik snap wel dat het 'stoer' is als je kopruiter bent en ik kan ook niet ontkennen dat ik het niet leuk vond in mijn acht- en viertaltijd maar eigenlijk is kopruiter zijn nog niet zo'n prestatie.
Vertel dat die anderen maar eens, haike Haha!


Oeps Tong uitsteken Naja, ik rijd western en de dressuurlessen die ik zag was het *hobbel hobbel* achter elkaar aan. De voorste moest dan sturen en dan ging alles er lekker achteraan Scheve mond

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 20:14

Ja, dat zijn de gewone manegelessen.

Haike heeft het over viertalrijden. Dat zijn mensen met eigen pony's/paarden die zowel individueel dressuren als ook afdelingsdressuur rijden.
Dat is dus geen gehobbel achter elkaar maar oefeningen net zoals die in een gewone dressuurproef voorkomen, maar dan met zijn vieren of achten.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 20:20

Laat ik m'n mond maar weer houden en me beperken tot de onderwerpen waar ik zelf mee te maken heb Tong uitsteken

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 21:20

vind absoluut niet dat je dan beste hoeft te zijn!
ik zit/zat in ene 4-tal met allemaal nieuwelingen die voor het eerst reden..ik rijd al 6 jaar zowat 4-tal
het ligt er helemaal aan hoe die pony's zijn ingesteld!

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

laida

Berichten: 1022
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 12:13

Ik vind dat als je voorop rijd ,je niet perse de beste ruiter hoeft te zijn .
De andere plaatsen zijn net zo belangrijk en vaak zijn het op die andere plaatsen veel moeilijker omdat je veel meer op afstanden enzo moet letten.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 12:52

ik rij heel fanatiek viertal!
eerst bij de pony's M en Z toen bij de paarden achteraan in t M viertal, en nu hebben we dit jaar alleen maar een L viertal, en moet ik voorop, omdat mn paard het mooiste toont van de 4 volgens de commandant....maar ik rij veel liever achteraan, die van mij ziet overal spoken, en ik denk steeds dat ik de helft niet zal horen van wat ze voorlezen, maargoed, vorige keer waren we 2e dus was ik helemaal trots en Quentin was ook superbraaf geweest Haha!

ik vind dat de kopruiter belangrijk is, omdat hij goed moet rijden, dus geen fouten mag maken, en een constant tempo moet rijden, wat moeilijker is dan je denkt!de achterste ruiter is ook belangrijk, die moet het viertal 'opsluiten' en de 2 middelste moeten natuurlijk ook heel de proef netjes blijven rijden, al de oefeningen goed uitvoeren en de afstand gelijk houden.

Ik vind het best leuk om voorop te rijden, maar achteraan vind ik denk ik toch fijner!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37231
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-03 13:42

Ik ben jaren lang kopruiter geweest voor onze ponyclub. Ik denk dat het een typische zuidelijke NKB manier van rijden is, ik ben er achter gekomen dat ze dit hier niet kennen.

Kopruiter zijn is niet gemakkelijk, rijdt je als derde hoef je in principe allen voor en achter de pony inde gaten te houden. Als kopruiter bepaal je de snelheid van het 8 of 4 tal. Worden de onderlinge afstanden te groot moet je langzamer worden ze te klein dan moet je sneller. Als kopruiter bepaal je ook het gelid, als je te vroeg of te laat afwend dan staat de groep niet meer mooi opgesteld naar de jury.

Ook wordt van een kopruiter verwacht dat ie zijn paard het best dressuurmatig rijdt.

Ik heb het altijd met veel plezier gedaan tot aan Z toe. Maar dat is een persoonlijke smaaak.

Succes en zie het als een eer.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-03 21:05

karuna schreef:
Kopruiter zijn is niet gemakkelijk, rijdt je als derde hoef je in principe allen voor en achter de pony inde gaten te houden. Als kopruiter bepaal je de snelheid van het 8 of 4 tal. Worden de onderlinge afstanden te groot moet je langzamer worden ze te klein dan moet je sneller. Als kopruiter bepaal je ook het gelid, als je te vroeg of te laat afwend dan staat de groep niet meer mooi opgesteld naar de jury.


Dat het niet gemakkelijk is ben ik mee eens, heb het zelf ook jaren gedaan, met een andere pony want met haike gaat het niet goed zoals je al gelezen hebt. Was kopruiter van een achttal kleintjes, in de L. Vorig jaar ben ik kopruiter geweest van ons viertal in de L, wel met haike maar omdat haike in het midden beter loopt iemand anders voorop laten rijden.

Karuna: het is niet meer op de oude manier met gelid, nu moet iedereen gewoon tegelijk afwenden op de lange zijde, jury staat bij B.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 22:03

ja dat viel me ook al op! het gelid en opstellen enzo is er niet meer bij! t is nu gewoon met ene naar linjks, en dan op de middellijn halthouden....

ook heel jammer vind ik dat de proef zo saai is(zeker die van de L ) en dat het afdelingsdressuur, en parade rijden enzo, eigenlijk een beetje aan het verdwijnen is...

en haike, als jij als 3e fijner vindt om te rijden, moet je gewoon als 3e blijven rijden!

t is dat Quentin het goed doet vooroop, anders was ik ook allang weer achteraan gaan rijden Haha!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 22:34

Ik ben sinds mijn laatste viertaljaar spontaan allergisch geworden voor het woord afdelingsdressuur....Bloos

Ik vond voorop een drama, omdat mijn pony altijd alles zag en constant omhoog wilde, achteraan had ik dat minder en kwam ik tenminste aan rijden toe. (hij maakte trouwens wel altijd veel indruk als ik voorop reed, maar het was een beetje teveel gokken op een goede bui van het beest...Knipoog )
Achteraan ging prima en ik heb ook wel in het midden gereden, maar dat was ook niet zo'n succes. Hij wilde nog weleens uitslaan als er één te dicht opliep en dat is ook weer zo'n gezeur...*LOL*

Maar ik heb me voorgenomen om nooit meer in een viertal/achttal mee te rijden, of het nu voorop, in het midden of achteraan is...Bloos Clown

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-03 22:47

Wat mij opvalt in het hele verhaal zoals Haike het beschrijft, is dat het sommige mensen blijkbaar 'status' geeft om kopruiter te zijn. Maar vergeet niet dat afdelingsdressuur een teamsport is. Met zijn vieren (of zessen, of achten) moet je het zien neer te zetten en dan is de een niet belangrijker dan de ander. In de voetbalwereld is een aanvoerder of keeper ook nergens zonder de rest van het team. Maar dat is mijn mening.

BTW de kopruiter waarmee de proef wordt begonnen blijft niet gedurende de hele proef kopruiter, toch? Nog een argument waarom de andere ruiters net zo belangrijk zijn: op het moment dat JIJ de kopruiter bent, ook al is het maar gedurende drie figuren, dan trek JIJ de kar. Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 09:21

Ik zit in en achttal en ben nummer 7 Lachen
Het moeilijkste vind ik in het achttal op dit moment is, je afstand ten alle tijden goed houden, ik denk eigenlijk niet dat een voorste veel meer doet dan de rest.
Natuurlijk is het "stoer" om voorop te zitten.
Ik zit in een carroucel ook voorop en mensen vinden dat geweldig, maar iedereeen rijdt de proef, zeker in een achttal denk ik dat een middenpositie andere moeilijkheden met zich mee brengt.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 09:54

Statusfreaks zijn onzekere mensen.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 12:39

Ik was ook altijd kopruiter toen ik nog afdelingsdressuur reed. (Ben nu lid van de ex NBVR, dus geen afdelingsdressuur meer en dat mis ik best wel.)
Ik was kopruiter, omdat mijn paard altijd bang is als hij te dicht achter een ander moet.
Natuurlijk zitten er kleine onderdelen in de proef waar ik wel even achteraan zat, maar dat waren alleen de S-en en de halve voltes, dus net te overzien, hoewel ik door zijn angst niet altijd in gelid bleef.
Verder had Jesper verreweg het meeste front en was het verst in africhting, dus dat is ook een mooie binnenkomer.
Bovendien kon ik hem met de uitgestrekte galop op de volte volop wegrijden (gedurfd, zien de jury's graag) en maakte de rest de volte iets kleiner, dus kwamen we gelijk weer uit, omdat ik Jesper ook duidelijk terug kan rijden.
En kunnnen schakelen in het tempo is wel belangrijk, want je moet je tempo steeds aanpassen een de rest.
En nee, ik zie kopruiter zijn niet als status. Als Jesper niet zo'n bangert was, had ik ook gewoon zo nu en dan op een andere plaats gereden,maar dat was nou eenmaal geen optie. Dat hij mooi toont met is mooi meegenomen.
En over het de proef kennen........ Ik heb een keer in een vlaag van verstandsverbijstering meteen na het binnenkomen op X halt gehouden om te groeten, terwijl je dus door moet, bij C wenden, dan bij A weer afwenden en dan halthouden en groeten.
Ik heb toen dus een kettingbotsing veroorzaakt, want iedereen dacht dat ik door zou houden (tja onterecht vertrouwen) dus knalden achterop. Haha!
Die fout maak je maar 1 keer. Bloos Gelukkig was het geen belangrijke wedstrijd. Cool

Navragen is beter dan afvragen.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 13:02

in de Z heb je niet tegelijk afwenden en dan hh hoor! maar wat Karuna zegt over dat de kopruiter het best dressuurmatig moet rijden vind ik wel ene beetje onzin!
tuurlijk de commandant zet meestal de combinatie voor die de meeste rust uitstraalt en toch heel leuk toont! als je zo iemand als kopruiter hebt...straalt het al beter uit als bv iemand die heel bewegelijk is voorop rijd!
maar het best dressuurmatig?! echt niet....ik heb alle klasses gereden van L tot en met Z
en dit jaar hebben we allemaal jonge ruiters die nog nooit hebben ge 4 tald
en ik ben de enige met ervaring...ze rijden L1 en L2 en ik ben een M ruiter, maar ik rijd niet voorop!

en ik zelf vind belangrijk dat een kopruiter een constant tempo heeft! als je dat hebt..is het de kunst voor de nummer 2.3 en 4 om de afstanden op ponylengte te houden(of 1 meter) je hebt altijd van die idioten er tussen zitten die harder gaan rijden en dan weer zachter!

en idd wat Karin zegt..het is een teamsport.....stel je voor dat iedereen zou ruzie maken om wie er voor mag! pfffff in de Z heb je idd een stuk dat de achterste ruiter voor komt en ook met zijn 2en naast elkaar!

en de proeven zijn idd VRESELIJK SAAI, vorig jaar reed ik in het Z en nu in het L...pffffff wat een verschil!

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-03 13:21

Ik heb in de quadrille als laatste gelopen en dat was aanpoten hoor! De ene keer moet je enorm inhouden, de andere keer loopt je paard de benen uit het lijf om alles bij te houden!
M.i. heeft iedereen een even grote positie, maar wellicht dat de koploper aangeeft wanneer men bv tegelijk af moet wenden?

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 18:05

nou hier een kopruiter.. Knipoog
ik ben dus bewust wel kopruiter geworden, om een paar redenen:
1. ik ben eigenlijk altijd kopruiter geweest(niet arrogant bedoeld verder)en ik vind dat toch eigenlijk wel het leukst.
2. mijn pony is op kop veeeeel rustiger dan in het rijtje
3. mijn partner is de leukste van allemaal Knipoog
4. ik heb de meeste ervaring van iedereen die mee rijd.
5. eigenlijk wilde geloof ik ook niemand anders op kop...

Ik ben zeer tevreden met mijn kopplaats hoor Knipoog , het gaat lekker, mijn pony vind het leuk en ik ook dus ik blijf voorlopig lekker op kop!

Bij mij is het eigenlijk wel zo dat ik een beetje de baas ben van de carrousel. Ik heb de taak op mij gekregen/genomen om te zorgen dat we elke week voldoende ruiters hebben en daarnaast zorg ik mede voor de indeling, brieven die uitgedeelt moeten worden etc. Zaterdag heeft men besloten dat ik "de baas" ben haha...of ik daar blij mee moet zijn...??

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 18:11

Nog even een kleine aanvulling, bij ons is het eigenlijk helemaal niet zo'n status als kopruiter hoor. De meeste willen niet eens op kop omdat ze bang zijn om fouten te maken en dan uitgekaffert te worden. Nou als ik een fout maak dan hebben ze mooi pech en als ze me dan uit gaan kafferen trek ik me daar echt niets van aan, dat vind ik toch zo'n onzin. Tuurlijk is het jammer maar het kan altijd gebeuren toch...
Zaterdag reed er bij ons een ander naast me, op kop dus, was geloof ik de eerste keer voor haar dat ze op kop reed. Ze wilde eerst niet om de boven genoemde reden maar ik heb haar mooi over gehaald en ze deed het hardstikke goed!

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-03 18:27

wist je dat achterop ook moeilijk is? wel vid ik dat de beste plek maja ik moet altijd ergens tussenin voor of achter een lastige pony omdat mijn pony zich meestal wel gedraagt. maja ik vind dat je gwoon als je het voor het kiezen hebt op de voor jou de fijnste plek moet rijden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: noomie1 en 119 bezoekers