[Enduranceruiters] Met welk zadel rijden jullie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

[Enduranceruiters] Met welk zadel rijden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 23:39

Vraag staat in de titel dus. Ik vraag me af met wat voor soort zadel jullie rijden, welk merk en waarom juist dat? En wat zijn de voor en/of nadelen van juist dat zadel?
Ik rij geen endurance, maar ik rij wel vaak lange buitenritten, en ik merk dat zodra ik 4 á 5 uur ga rijden, mijn Wintec 2000 met equi suede teveel begint te schuren en ik niet zo lekker meer zit. Voor deze ritten pas ik mijn rijbroeken ondergoed aan, dus daar ligt t niet aan.
Ik heb zelf een passie voor een Daaleman vzh, of misschien een Australisch Stocksaddle, en een westernzadel lijkt me ook comfortabel. Punt is, ik heb alleen met die Daaleman eens 1,5 uur gereden, de rest korter, dus ik weet niet hoe die zitten tijdens een lange rit.


denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 09:36

Denk dat de Torsion of de Barefoot wel wat voor je is.. zit heerlijk zacht Lachen

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 10:00

Ik zou geen westernzadel zadel nemen. Deze zijn best zwaar en de knop wil nog wel eens in de weg zitten.

Je kan dan eventueel kiezen voor een westernzadel zonder knop.

Kijk eens op deze site ze hebben heel veel keus
http://www.trekkingsaddles-webshop.com/ ... dex_!.html

Zelf vind ik de podium heel erg lekker zitten.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 10:15

Denz, zou je wat meer over de Torsion kunnen vertellen, dat is nog een relatief nieuw zadel, en wat zijn jouw ervaringen? Barefoot zegt me niets, bedoel je een Barebacksaddle, zo'n lap stof met beugels? Dat lijkt me iig ook niets..
Daar zat ik ook aan te denken Cowgirl, aan die hoge knop moest ik behoorlijk wennen, maar er zijn dus ook westernadels zonder knop. Ik zal zo eens rondsnuffelen op die site. Bedankt daarvoor.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 10:19

Gewoon mijn Kieffer. En die was ik nog niet van plan te verruilen.

'Paint' it 'Black'

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 10:28

De barefoot is een kopie van de tosrion, dus praktisch hetzelfde, maar dan een stuk goedkoper.

Pmarena heeft een site erover www.boomloosrijden.tk
De site van de torsion weet ik zo niet uit m'n hoofd.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 11:27

Maya schreef:
Daar zat ik ook aan te denken Cowgirl, aan die hoge knop moest ik behoorlijk wennen, maar er zijn dus ook westernadels zonder knop.


ik heb bij mijn zadel de knop er gewoon af laten halen. je blijft er te gemakkelijk met één of ander kledingstuk achterhaken, vooral op buitenritten echt niet veilig. en in m'n onmiddellijke vriendenkring zijn er met die knop al twee (heel) erge ongelukken gebeurd, mijn instructrice is vorig jaar zelfs zo verongelukt. en dan hoefde die knop voor mij echt niet meer, zoveel koeien hang ik daar namelijk toch niet aan.... Rolleyes

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 11:59

maya, als ik mijn boomloze barefoot heb mag je die wel eens komen testen in Joure. Lachen

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 12:18

Afbeelding Bianca Haring rijdt mijn paarden en zij heeft met Mirage en met hetzelfde zadel meer dan 3500wedstrijdkilometers endurance gereden(o.a. 160 km Hoenderloo en 120 km BiersteinDl.); dan kan je wel nagaan als je er dan nog eens meer dan het dubbele aantal trainingskilometers bij optelt. Het zadel is nooit verder opgevuld en hebben(wel goed onderhoud!!)er nog niets aan behoeven te repareren.
Het is een Daalemanzadel, maar wel een van eigen ontwerp.Ook voor onze hengst,Tariq, hebben we begin dit jaar zo'n zelfde zadel laten maken.
Volgend jaar gaat Bianca weer endurance rijden, maar nog niet frequent, daar Tariq weer een jaartje de show in gaat.

I love my Arabian horses

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 12:38

Mijn zadel is een Hulsebos, dressuurmodel met extra kussens en ringen als aanpassing naar endurancezadel. Op maat gemaakt voor de vorige eigenaar, maar die wilde het verkopen en het bleek perfect op mijn paard te liggen. Veel mensen vinden zadels van Hulsebos te zacht, maar dat is nou juist wat IK zoek voor het rijden van lange afstanden. Ik moet er niet aan denken om urenlang in een hard zadel te zitten. Bij ons VZH-zadel had ik er niet voor niets een gelpad overheen liggen.

Gerritje hier op Bokt heeft ook een Hulsebos endurance op maat laten maken, wellicht kan zij jou nog iets meer vertellen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 17:03

Pellie, ik zal die uitnodiging zeker aannemen. Ik ben op het moment alleen eens aan het rondsnuffelen omdat mijn Wintec nog goed bevalt en ik nog geen geld over heb. Want ik heb wel al een westernzadel gezien wat me wel bevalt, maar wat ook een hele mooie prijs heeft Scheve mond
Paduc, ik heb bij mijn vroegere verzorgpony ook altijd op een Daaleman van 15 jaar oud gereden, en dat was zo'n superzadel. Heb je misschien ook een duidelijkere foto van het zadel, je zegt, een eigen ontwerp, maar hoe is het dan anders?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 19:06

Ik ben niet zozeer een endurance als een afstandsruiter, maar misschien heb je daar ook wat aan.
Mijn zadel is gelijkwaardig aan Dit zadel, wat verkocht word door de Horseman Outfitter

Qua uiterlijk is het als een simpel westernzadel, maar de houding is eigenlijk meer dressuur als western. Je benen zitten meer onder je. Het is lekker diep, wat met mijn jonge paard (en ook in het terrein) absoluut prettig is. Een noodstop of een snoekduik kan ik makkelijk hebben in dit zadel. Het weegt een kilo of 7 geloof ik. De zit is heel zacht - ik kan er een hele dag mee rijden zonder dat het onplezierig word. Als we een keer meeten (voetbal? Lachen ) mag je er gerust een keer opstappen.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 19:54

Ik ben een leek op westerngebied. Maar ik zit zelf het liefst met zo lang mogelijke beugels, ik kan er wel mee lichtrijden, maar ik zit ook veel door. Het zadel wat jij hebt, zoiets heb ik ook gezien, maar dan iets lichter geloof ik, en meer zadeltassen permanent bevestigd.
Ik ben idd ook een afstandsruiter, lange buitenritten vind ik super, vandaar dat ik op zoek ben om een zeer comfortabel zadel, zowel voor Amanda als voor mij te zoeken. Nadeel vind ik van de westernzadels dat ze redelijk zwaar zijn, maar ik ben ook verwend met mijn vederlichte Wintec Haha!
Maar ik wil graag eens op je zadel stappen, zat al te denken wie er in mijn omgeving ook met westernzadel rijdt om lastig te kunnen vallen.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 19:58

Cowgirl schreef:
Ik zou geen westernzadel zadel nemen. Deze zijn best zwaar en de knop wil nog wel eens in de weg zitten.



Ik rijd wel met een westernzadel en dat bevalt prima! Als ik hogere klasses ga rijden, denk ik dat ik wel een speciaal endurance zadel aanschaf, inderdaad vanwege het gewicht.
Nu heb ik wel een relatief licht westernzadel...Van de knop heb ik absoluut geen last, al zou ik hem ook niet missen.

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 09:55

AfbeeldingHet zadel is een tussenvorm van spring/veelzijdigheid en met een wat vlakkere lepel. Het zitgedeelte heeft een soort gel-onderlaag en de stijgbeugelriemen vallen onder het zweetblad. De nogal wat groot uitgevallen singelhoes heeft hij nu om elke vorm van beschdiging door de singel uit te sluiten, daar Tariq volgend jaar weer een jaartje de show in gaat.De foto is misschien niet geheel duidelijk, maar heb op dit moment geen duidelijker foto voorhanden)

I love my Arabian horses

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 15:05

Ik rijd met een Thorowgood MaxaM. Veel zadel voor weinig geld.

The longer, the pony!
Remember it is the speed that kills the horse, not the distance!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 15:13

Wij hadden op Voltrack een Hulsebos liggen, heerlijk zacht, echt een fauteuil (??). Het was alleen wat stroef en dat was niet zo geweldig, later bleek dat het zadel te breed was voor mijn smalle zusje, kreeg ze geheid bekkenproblemen van. Ja, dan verkoop je het zadel dus.
Voor haar hebben we nu een Prestige springzadel en dat is wel erg hoor... daar floep je zo af Tong uitsteken gebeurde haar dus ook 2x in de afgelopen wedstrijd Scheve mond de hengst is namelijk nogal beweeglijk en springt zo opzij, om of wat dan ook. Op de andere paarden hebben we stokoude Kieffer vzh's liggen (München en Aachen AT) en dat hoeft ook nog niet anders, zit echt heerlijk.
Het springzadel is wat licht en dus moet mijn zusje in de hogere klasses lood mee gaan nemen. Wij zijn namelijk allebei niet zo dik en met een licht zadeltje (springzadel is erg licht en de vzh's zijn ook niet uitermate zwaar) red je de 70 of 75 kg dus niet. Dat zien we dan wel weer, daar verzinnen we wel weer wat op. Voorlopig rijden we nog geen CEI wedstrijden en bovendien zit m'n zusje voorlopig nog in het jeugdklassement en daar geldt geen minimum gewicht.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 15:46

Tjody rij ik nu met mn Rossner dressuurzadel maar ben voor de endurance op zoek naar een podium oid.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 15:53

Kijk eens op deze site. www.thbb.be/
misschien dat je hier wat aan heb.
groetjes
Annick

boytjeh
Berichten: 949
Geregistreerd: 19-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 16:06

ik rij met een veelzijdigheids zadel van kiefer heb gelukkig nergens last van Haha! dus kijk op het net of iemand hem met je wil ruilen veel sucses OK dan!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981 en 27 bezoekers