bandages, vanaf wanneer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

bandages, vanaf wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-03 21:46

Hey!

Ik vroeg me af, vanaf welke leeftijd mag je je paard bandageren? Want ik werk nu met jonge paarden en ik vroeg me af vanaf wanneer? Hoe reageren ze?

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 22:14

Ik bandageerde mijn twee jarige paard af en toe. Als ze wat druk was of als ik haar liet vrijspringen.
Kon haar geen minuut alleen laten met die dingen om. Moest een keer ff wata pakken, dus haar op stal, ik snel ff wat pakken, binnen halve minuut terug - staat ze daar met beiden bandages half van haar benen gerukt Haha! Ze vond het no problem dat ik ze om deed. Ze vertrouwde me volledig Lovers
Maar echt nodig om te bandageren vind ik het niet bij jonge paarden. ik deed het alleen om d'r pezen te beschermen bij rare sprongen.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 22:16

ik denk dat je bij jonge paarden beter peesbeschermers kunt omdoen dan bandage's.
bandage's verslappen ook de pezen,peesbeschermers zijn gewoon soort harnasje (of was het nou andersom?)

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 22:17

Ja dat vind ik ook. Peesjes zijn beter. Maar aangezien ik daar niet over beschikte gebruikte ik bandages, maar dan wel zo min mogelijk.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 22:31

beautyfull_mickey schreef:
ik denk dat je bij jonge paarden beter peesbeschermers kunt omdoen dan bandage's.
bandage's verslappen ook de pezen,peesbeschermers zijn gewoon soort harnasje (of was het nou andersom?)


Da's echt loelkoek (sorry) Haha! ... Bandages ondersteunen de pezen hetzelfde als een peesbeschermer, maar als je ze verkeerd om doet (te strak of juist te los of te lang aan laat) dan kun je peesproblemen krijgen.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 22:35

imker"]
[quote="beautyfull_mickey schreef:
ik denk dat je bij jonge paarden beter peesbeschermers kunt omdoen dan bandage's.
bandage's verslappen ook de pezen,peesbeschermers zijn gewoon soort harnasje (of was het nou andersom?)


Da's echt loelkoek (sorry) Haha! ... Bandages ondersteunen de pezen hetzelfde als een peesbeschermer, maar als je ze verkeerd om doet (te strak of juist te los of te lang aan laat) dan kun je peesproblemen krijgen.
[/quote]

haha,gaan we gevaarlijk worden Haha! }>
nee maar ik las dit vaker dat de bandage's juist de pezen verslapen en de peesbeschermers gewoon een harnasje waren.
maar ik zou eerder peesbeschermers om doen als het voor dagelijks gebruik is,voor minder dan kun je wel bandage's omdoen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 22:39

Kijk, daar zit dan wel wat in, bandageren moet zorgvuldig gebeuren en kost dus wat meer tijd. Voor dagelijks gebruik doe ik ook gewoon peesbeschermers of 3-in-1 dingen om

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 22:43

ja,ik rij niet vaker dan 2 keer in de week met bandage's,de rest gewoon peesbeschermers,maar ik doe het mischien omdat dat bandageren toch wel eventjes tijd kost Haha!

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-03 15:23

Ja maar eigelijk was mijn vraag niet het verschil tussen peesbeschermers en bandages hé Lachen Maar vanaf wanneer, ik gebruik ze niet, omdat de pony in kwestie zowiezo al een bokzakje is als er iets is dat hem niet aanstaat. Maar als ik er ooit ga omdoen, wanneer dan? En op warme dagen als deze???

sofieenhans
Berichten: 56
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: Zwevegem (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 15:43

badages of peesbeschermers, het maakt niet zoveel uit. Zorg gewoon dat je paard altijd beschermt is aan de benen, wat je er ook mee doet.
Zelfs op warme dagen. Zorg gewoon dat je de benen verfrist na het werken, zodat ze niet oververhit raken.
Zorg ervoor dat het paard reeds op jonge leeftijd gewend raakt aan beenbeschermers.
Een ongeval aan de benen in vlug gebeurd, als ik het maar de voet omslaan in en putje. Het kan gevolgen hebben die je liever niet meemaakt.
dus, beschermen die benen!!

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 16:17

ik heb dan ook een vraagje, jullie praten van dat de benen altijd moeten beschermt worden,enz. maar hoe zit het dan met de manege pony's en paarden?zijn hun benen sterk genoeg dat ze geen nodig hebben? een paard is een paard he ,of dat dat nu een GP-paard Kwijl is of een slachtpaard. Verward of ben ik verkeerd?
greetz dutske Party!!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-03 23:05

ik denk dat wij gewoon wat voorzichtig met ons paard omgaan.
en de manege's er geen geld aan willen\kunnen uitgeven.
maar sommieg manegepaarden hebben wel beenbescherming om hoor Lachen
en wij hebben ons eigen paardje,dat is veel waard en gaan we voorzichtiger mee om dan de manege met de manege paarden.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 05:23

Waarom wil je bandages gebruiken?
Het kan dan een eigen paard zijn, maar zonder bandages kunnen die ook prima lopen hoor.. Dus of dit een reden is van voorichtiger omgaan??

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 12:28

ik rijd net als mijn instructeur,altijd met dressuur zonder peesjes, bandages gebruik ik zowiezo nooit, met springen vind ik het gevaarlijk omdat ze los kunnen gaan ! met springen en crossen heb ik uiteraard wel bescherming om en ook als ik in het bos rijd, maar gewoon simpel dressuurwerk, dan gebruik ik niets, daardoor worden de benen juist sterker!!!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 12:41

crossmonster schreef:
ik rijd net als mijn instructeur,altijd met dressuur zonder peesjes, bandages gebruik ik zowiezo nooit, met springen vind ik het gevaarlijk omdat ze los kunnen gaan ! met springen en crossen heb ik uiteraard wel bescherming om en ook als ik in het bos rijd, maar gewoon simpel dressuurwerk, dan gebruik ik niets,

same here, maar ik denk dat als je je paard bandages om wilt doen dat wel kan hoor als je hem gaat rijden, leeftijd maakt imo niet zoveel uit, ze moeten waarschijnlijk wel even wennen, dus probeer het anders eerst met peesbeschermers die gaan veel sneller en makelijker om. En pas als ze daar aan gwend zijn bandages.

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 14:29

ik rijd eigenlijk altijd met beschermers om de voorbenen... maar ik rijd western en ik vind het gewoon veiliger voor zijn benen.. heb een paar keer zonder gereden.. maar toen heeft hij een keer tegen de binnenkant van zijn been aangetikt.. daar heeft hij nu een schiefel zitten... hij heeft er geen last van, maar toch.. maar ik weet niet echt hoe het zit met dressuur en springen.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 15:47

Ik weet niet vanaf wanneer je een paard kunt bandageren, maar volgens mij zit daar geen leeftijd aan verbonden.
Ik heb wel ergens gelezen dat als je bandages dagelijks gebruikt de pezen slapper kunnen worden, maar dat weet ik dus niet zeker.

Ik vind het trouwens onzin dat je ALTIJD beenbescherming moet gebruiken van iemand hier. Ik rijd zonder beenbescherming, buiten en in de bak, als ik buiten ga rijden met nat weer (uitglijden enzo, heb ik wel beenbescheriming om) en als ik buiten ga springen ook, net als in de bak springen.
Maar gewoon een lekker buitenritje of een uurtje dressuren gebeurd altijd zonder bescherming, ze heeft het niet nodig. Als ze het nou nodig zou hebben gebruik ik ze wel, maar ik ga niet onnodig allemaal bescherming aan haar benen hangen, en vooral niet met dit weer.
Ik vind het dus een beetje onzin om altijd maar bescherming te gerbuiken, dan moeten ze in de wei ook bescherming dragen want daar hebben ze net zo goed kans dat ze zich een keer verstappen of met hun hoef tegen hun been aan komen....
en het is niet zo dat ik er geen geld voor over heb, ik heb alle nodige beenbescherming in de stal liggen, voor als het toch nodig zou zijn!

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 20:35

bedankt voor je uitleg b_m.onze manege is waarschijnlijk weer te gierig.
maja.
greetz dutske