Voorjaar / voer nerveus paard ?

Moderators: Neonlight, Just_Sannee, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

pmarena

Voorjaar / voer nerveus paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-03 13:47

Pffft.... die pony van mij heeft weer flink de kriebels zeg Haha!

Ik heb haar nu dik anderhalf jaar , in september gekocht.
Was erg nerveuzig en schrikkerig , maar dat hadden we dacht ik toch heel netjes overwonnen nadat we eenmaal gevonden hadden wat het beste werkte. Toen ik haar met Hackamoortje en met een Torsion (nu Barefoot) boomloos zadel ben gaan rijden , zijn de laatste spanningkjes en angstjes verdwenen.

In de omgang is er vanaf het begin weinig veranderd tussen ons , de laatste maanden doe ik echter niet zo veel met haar vanwege mijn verhuizing. Het ging tot een maand of 2 geleden prima , ik ga elke dag minstens 1 keer naar haar toe , en de laatste tijd staat ze dag en nacht buiten op de wei. Ze krijgt nog een halfje Havens basisbrok , en een kwart muesli. Ze krijgt altijd de snoep-muesli van Subli , en hoewel ik dus weing met haar deed ging dat prima , ze bleef lekker relaxed en constant van karakter.

Een maand of 2 geleden was de muesli bijna op , en heb ik een keer een zak prairy-mix gehaald , dat ging ook goed leek het.
Tevens ben ik toen weer gaan rijden met m'n vorige zadel , omdat m'n Barefoot-zadel nog moest komen en ik m'n Torsion al verkocht had (stom natuurlijk !!) . Er leek weinig aan de hand , tot ze ineens weer in haar oude gewoontes begon te vervallen , en weer heel erg kijkerig werd , snel schrok van de meeste belachelijke dingen , en dan zo van streek was dat ze maar weer bleef dribbelen en drentelen , al wijkend voor alle "enge" dingen links en rechts.

Met m'n boomloze zadel had ze zulke acties ook nog wel eens , maar als ze dan even schrok , voelde ze binnen een paar seconden wel dat ik relaxed was en was alles weer goed en kwam ze gewoon weer tot rust , niks aan de hand.
Nu met m'n "oude" Wintec begon het gelazer weer , en wilde ze na een schrikje ook niet meer ontspannen.
Knappe tegenvaller dus.
Ook is ze ineens weer heel wisselvallig en snel bang , alsof de duivel haar op de hielen zit , echt niet normaal zo paranoide als die pony is ! Boos!

Een rustig drafje valt al niet mee , ze is zo gespannen en loopt over van de nerveuze energie.

Nu ik m'n nieuwe boomloze Barefoot-zadel heb is het al weer een heel stukje minder vanwege het herstelde contact , ze voelt mijn rust dus beter. Maar het overdreven angstige blijft....
dus ik denk dat het dan toch aan de andere muesli ligt.....

Ze is immers nogal gevoelig voor bepaalde soorten voer , geef ik haar bv. een Havens slobber ofzo dan scheit ze de dag erna voor elk grassprietje in haar broek *LOL*

Het meisje van wie ik haar heb gekocht , gaf haar altijd maar een kwart kilo muesli-zonder-haver van Havens , en die reed haar veel meer dan ik.

Afijn , is weer een idioot lang verhaal geworden , maar het komt er dus op neer dat ik haar per direct maar weer van de Prairymix afgehaald heb , en weer de Subli kruiden-muesli ga voeren , want die was er gelukkig weer Lachen

Mijn vraag is dan dus :

hebben jullie ook van die ontzettend voer-gevoelige paarden , of zou het bv. nog aan het voorjaarsgras kunnen liggen ? Ze staat met 4 andere dames op een flinke wei , maar hij is wel kortgegraasd , ze houden 'm makkelijk bij zeg maar.
Het is nu net zo'n kind dat geen kleurstoffen mag , maar zich toch het leplazerus heeft gegeten aan allerlei snoepjes , en daardoor overloopt van de irritante energie Haha!

Komt dit jullie bekend voor ?

Ik hoop dat ze nu weer een beetje tot zichzelf komt nu ze weer op haar oude voertje staat , en anders zal ik haar toch weer flink aan het werk moeten zetten ben ik bang , want nu schaam ik me rot voor dat gehittepit ...

Sorry voor het lange verhaal !

PAARDVRIENDELIJKE ZADELS EN RUITERSPORTARTIKELEN ONLINE SHOP www.fijn-zadel.nl NU GRATIS VERZENDEN VANAF 50 EURO.
Heb je een vraag over een Barefoot-zadel? Kijk eerst even *HIER* Barefoot Nederland - alle nieuwtjes op FACEBOOK
KASSA-koopjes: Slowfeeder hooinetten 20mm, Biothane teugels in allerlei kleuren. *\o/* Klik hier

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie