dierenarts of fysio, welke laten komen??

Moderators: Just_Sannee, Neonlight, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

droebel

dierenarts of fysio, welke laten komen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-03 22:07

m'n paard loopt eigenlijk de 2 jaar dat ik hem heb, de ene keer goed, de andere keer supersloom.
hij dan tijdens het longeren of rijden sloom, komt moeilijk los, zeer traag op het been (moet hem schoppen) en maar hangen. na ong. een half uur/40 min. wordt hij wat losser en loopt hij wat meer door. er zijn ook dagen dat hij beter loopt. been--> weg. dierenarts en fysio dachten dat hij gewoon lui was. was verder helemaal soepel. (het is een 5-jarige fries)
m'n vorige instructrice heeft er een paar maanden geleden opgereden en hem echt voorruitgeslagen. van voren strak houden en net zolang drijven en tikken geven tot hij doorliep. het is zeker niet de manier, maar hij liep daarna meestal beter en de paar dagen erna ook.
nu staat hij op een nieuwe stal. had voor de 1e keer les, was niet vooruit te branden. 3 schoppen moeten geven, toen deed hij nog een paar passen stap om vervolgens toch maar in een sukkeldrafje te vallen waarbij je bij elke stap moet drijven om hem vooruit te houden. en maar hangen. instructrice dacht niet aan luiheid, maar dat hij niet begreep dat been--> vooruit betekende.
de volgende les hetzelfde. toen heb ik hem de volgende dag 40 min. laag met pessoa gelongeerd. je zag na een half uur dat z'n rug begon te deinen en z'n staart los erachter hing. deze hield hij eerst tegen z'n kont geknepen.
de volgende dagen liep hij gewoon super! buiten gereden, overgangen stap/draf. gaf been en hij was weg. zelfs vanuit stilstand naar draf, 1 stap stap en toen weg, aan de teugel niet hangen.
instructrice was echt verbaast dat hij zo super kon lopen. zag gewoon z'n rug omhoog komen en grote passen maken, wel met hoofd iets te laag, maar niet hangen. nu is het de laatste 2 weken weer knudde. wil er toch wel naar laten kijken, maar door wie. de fysio of de dierenarts.
zou het kunnen dat hij traag op het been is en sloom omdat er iets in z'n lijf vast zit??

Gast912

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 22:51

Dat zou allemaal heel goed kunnen. Maar ik denk dat je meer behoefte hebt aan een goede instructeur/trice dan een DA of Fysio. Een goede instructrice moet jou kunnen vertellen of het probleem rijtechnisch op te lossen is of dat hier sprake is van een lichamelijk gebrek.
Voor de tijd dat je nog geen goede instructrice hebt zou ik een afspraak maken bij een paarden kliniek met de betreffende DA. Hij kan je vertellen of het zinvol is om een fysio in te schakelen.
Succes

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie