paard heeft het koud?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

delles4

paard heeft het koud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 23:09

heey,

Ik kwam vandaag bij mijn paard en de staleigenaar zij dat hij hem maar een zweetdeken op had gedaan want toen hij smorgens in de stal kwam stond hij te trillen.
Zou hij het koud hebben gehad of is er iets anders aan de hand?
De deuren van de stallen stonden gewoon dicht.

Anoniem

Re: paard heeft het koud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:10

Trillen wekt warmte op, paard was dus gewoon zichzelf aan het warmhouden. Trillen van een paard is niet te vergelijken met trillen van een mens ;)

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:11

je zal iets meer informatie moeten geven.
IS je paard geschoren? zoja hoeveel grams ligt erop? heb je nog iets gedaan de dag van te voren waardoor hij bezweet was? wat denk je zelf?

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 23:13

Nee hij is niet geschoren. maar hij heeft ook geen hele dikke wintervacht. buiten staat hij met 200 grams deken en binnen in de stal heeft hij nooit een deken op.
Nu had de staleigenaar hem dan gewoon een dun zweetdeken opgedaan.
Ik heb zondag voor het laatst gereden, hij was niet erg bezweet en op de weg terug met de trailer heeft hij ook zijn zweetdeken op gehad.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:47

trillen /bibberen: paard produceerd warmte door zijn spieren te laten trillen, zij kunnen dit veel beter dan de mens. dus koud? ja ik denk van wel, gezien het tijde van het jaar.
Voel het onderste gedeelte van zijn oren, is dat koud: dan heeft hij het ook koud.
Heb je zijn temeratuur opgenomen en weet je de normaalwaarden van jouw paard (dus temperatuur je vaker)?
Ook hieraan kun je zien of hij het koud had of niet.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 23:49

delles4 schreef:
Nee hij is niet geschoren. maar hij heeft ook geen hele dikke wintervacht. buiten staat hij met 200 grams deken en binnen in de stal heeft hij nooit een deken op.
Ik heb zondag voor het laatst gereden, hij was niet erg bezweet en op de weg terug met de trailer heeft hij ook zijn zweetdeken op gehad.

Waarom alleen overdags een deken op?
Ok, de stal is warmer dan buiten, maar in de nachten is het wel weer kouder..
Ik zou dus gewoon de deken altijd op gooien..

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 12:56

ik ben net weer bij mijn paardje geweest hij heeft vanacht zijn deken opgehad en ik heb achter zijn oren gevoeld en dat was warm.
Ik weet denk ik al waar het door komt dat hij het zo koud had want ik keek in de waterbak en die was hellemaal bevroren dus het is gewoon zo koud geweest dat het in de stal ook vroor.
Ik hou hem nu in de stal zijn zweetdeken op tot het weer wat warmer word vinden jullie dit een goed idee? of moet hij zijn deken op die hij buiten ook opheeft(200 grams)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:18

ik zou snacht sook gewoon lekker zijn deken oplaten. in de stal staat hij wel uit de wind, maar hij staat wel de hele nacht stil dus heeft geen ruimte om lekker te gaan lopen om warm te worden, wat hij buiten op het land dus wel heeft.

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:26

Is er nu niemand die bedenkt hoeveel hooi dat paard krijgt??

Een paard houd zich warm door ruwvoer te eten (bij de vertering komt energie--> warmte vrij), ik denk dat je paard geen hooi genoeg heeft gehad in de nacht dat hij zo rilde en met genoeg bedoel ik dus dat hij de hele nacht onbeperkt kan blijven kauwen. Een deken is nergens voor nodig, zeker niet als hij een lekkere dichte vacht heeft maar dan moet hij dus wel eten genoeg krijgen.

edit: spelfout

Stekelvarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:34

Inderdaad, gewoon meer hooi geven bij koude nachten. In principe hebben paarden nooit een deken nodig als deze niet geschoren zijn.
Ze houden zichzelf warm. Wanneer je een deken op gaat leggen verstoor je hun natuurlijke aanmaak van lichaamswarmte.
Als het een oudere pony is (20 >) dan kan je een staldeken overwegen. Dan wordt het moeilijker om zichzelf warm te houden, omdat het meer energie kost.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:37

Het ene paard is echt niet het anderepaard, en er zijn paarden die het echt wel koud hebben, ondanks voldoende voedsel.
Ik denk dat je naar de omstandigheden zou horen te kijken, dus het weer, voedsel (hooi) en dat alles dan te samen nemen.
Als het paard het nu weer warm heeft, met een fleece over, zou ik het hierbij laten, hij doet het er goed op.
Wordt het warmer, kan de fleece er weer af, heel eenvoudig, maar kijk altijd naar je dier en de omstandigheden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:39

trillen wekt warmte op oke.
maar zou een paard dat doen als het een goede lichaamtemperatuur heeft?
denk het niet ;) :D
dus als een paard het koud heeft/afkoelt naar een te lage lichaamstemperatuur gaat het trillen om warmte op te wekken.

dus lekker dekentje op,meer hooi geven en dan komt het wel goed. :(:)

blijft het paard nou toch trillen ,dan kan het last van de spieren hebben ( spierbevangen) en moet je er een veearts bij halen om die te laten kijken

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:51

hoi bokkers,
wat ik me nu wel afvraag is het volgende: bij welke temperaturen krijgen paarden het wel koud. Op een gegeven moment houdt het voor zo'n natuurlijke jas ook op, lijkt mij. En dan bedoel ik, onder normale omstandigheden. Dus niet geschoren, genoeg ruwvoer e.d. Bij ons was het vd week min 14 (buitentemperatuur). Op stal vriest het dan ook. Toen twijfelde ik wel even over een deken ...... nodig of niet nodig???

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:55

dat ligt echt aan het paard.
wij hebben op stal een paar veulens van afgelopen jaar dag en nacht buiten lopen en daar zie je het echt niet aan of ze het koud hebben.
zo ook de andere buitenpaarden die dus dag en nacht buiten staan.
wel geven we ze onbeperkt ruwvoer.

het verschilt echt van paard tot paard, heeft ook te maken met gezondheid
en oudere paarden hebben soms( niet altijd,bij ons loopt er een van 21 lekker buiten) ook sneller last van kou.
kijk dus goed naar je paard,is het net zo vrolijk en alart als anders dan heeft het dier het niet koud.
staat het te trillen ,is het sloom,wil het niet goed eten etc..dan kan het het best koud hebben.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:57

Zoals ik al zei, kijk en voel aan je paard, dit is voor ieder dier anders, net als bij mensen.
Weet je normaalwaarden van je paard, temperatuur hem als je twijfeld, dan weet jet het zeker en of voel onder bij zijn oor.
Je kunt niet zo maar zeggen het is -14 (-10 of -20 of -1) dus moet er een deken op.

esthertje_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:10

was het paard niet bereden toen je het deken op deed?
want als je het deken na 1 á 2 uur niet vervangt , word het zweet, of condens op het deken met deze temperaturen natuurlijk ook verschrikkelijk koud!

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:14

femmefatale1 schreef:
delles4 schreef:

Waarom alleen overdags een deken op?
Ok, de stal is warmer dan buiten, maar in de nachten is het wel weer kouder..
Ik zou dus gewoon de deken altijd op gooien..

Ja, maar als je je paard de hele tijd een deken op doet dan groeit zijn vacht ook niet meer, dus moet je de hele tijd met dekens blijven werken en krijgt hij het misschien juist koud.

Mijn pony heeft ook een dun wintervachtje. Ik zou gewoon een deken op doen als het sneeuwt heel hard waait of als je gereden hebt.
In de stal een zweetdeken.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:17

Sonja schreef:
Trillen wekt warmte op, paard was dus gewoon zichzelf aan het warmhouden. Trillen van een paard is niet te vergelijken met trillen van een mens ;)

Een mens trilt toch ook als hij het koud heeft, omdat zo de spieren in werking worden gezet en dat voor warmte zorgt? Dan is het toch eigenlijk precies hetzelfde?

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:56

Ik lees in dit topic dat je paard sloom wordt als hij het koud heeft. Nu heb ik juist het idee dat ze veel onrustiger en wiebeliger zijn door de kou. Mijn merrie was de laatste keer kou rond kerst erg ongedurig, ze had geen deken op en is niet geschoren. Ik heb getemperatuurd en die was lager dan normaal. Dus heeft ze sindsdien een deken op. Nu is het hier erg koud en veel wind. Ze heeft een goede bucas deken van 200 gram maar is toch onrustig en loperig. Ze hebben onbeperkt hooi maar daar nemen ze ook de tijd niet voor. Dus ik heb net even een fleecedekentje eronder gedaan, kijken of het helpt.

Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

pcb

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:00

Mijn veulen van 9 maanden stond voor een paar weken terug ook te trillen in een hoekie..(die van mij wilde niet echt bewegen had ik het idee) ;)
heb haar een waterdichte fleece gevoerde deken opgedaan, en nu is ze lekker warm en heeft ze geen last meer van de kou.
staat dag en nacht buiten met onbeperkt hooi, en iedere dag biks.

Loveskyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:03

Een vrouw vertelde mij eens dat trillen voor een paard is niet erg ze wekken zo warmte op!

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:04

Evelyne80 schreef:
Ik lees in dit topic dat je paard sloom wordt als hij het koud heeft. Nu heb ik juist het idee dat ze veel onrustiger en wiebeliger zijn door de kou. Mijn merrie was de laatste keer kou rond kerst erg ongedurig, ze had geen deken op en is niet geschoren. Ik heb getemperatuurd en die was lager dan normaal. Dus heeft ze sindsdien een deken op. Nu is het hier erg koud en veel wind. Ze heeft een goede bucas deken van 200 gram maar is toch onrustig en loperig. Ze hebben onbeperkt hooi maar daar nemen ze ook de tijd niet voor. Dus ik heb net even een fleecedekentje eronder gedaan, kijken of het helpt.

Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Onze kudde is met deze kou ook veel actiever: de ruinen spelen de hele dag door, met z'n allen nemen ze geregeld een spurt van de ene kant naar het land naar de andere, ze bokken, springen, gooien de benen de lucht in op de raarste momenten maar ze eten ook wel hooi tussendoor (onbeperkt beschikbaar), maar ook weer niet enorm veel, dat heb ik andere winters wel anders gezien. Een stevige zuidwester met regen is voor paarden kouder dan -15 zonder wind hoor.
Ik temperatuur niet als ik niks geks zie, is je thermometer door de kou aan de buitenkant niet wat lager uitgevallen dan normaal?

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:22

hej,

binnen staat hij dus zonder deken en buiten met een 200 grams,

trillen komt meestal niet door de kouw. Dit is mijn verteld door de dierenarts, paarden zitten niet hetzelfde als mensen in elkaar. meestal gaan paarden trillen bij een combinatie van kou, en ziekte of in ieder geval dat die zich niet lekker voelt. als paarden het koud hebben gaan ze hun haren recht overeind zetten. leg je er dan een zweetdeken op. dan kunnen ze dat niet zo makkelijk meer.
dus krijgen ze het koud:P

over die 200 grams voor buiten. dat zou ik persoonlijk niet doen.
omdat ze hun haren dan dus niet omhoog kunnen zetten krijgen ze het alsnog koud.

mijn paard staat binnen ook zonder deken en buiten met een 300 grams. als het echt hard vriest dan gooi ik er een 500 grams op.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:11

Loveskyra schreef:
Een vrouw vertelde mij eens dat trillen voor een paard is niet erg ze wekken zo warmte op!

Als ze trillen hebben ze het koud. Door te trillen proberen ze het weer warmer te krijgen. Maar dat moet ze maar net lukken! Daarbij kost het veel energie. Vooral magere of oudere paarden hebben die energie nodig om op gewicht te blijven en hebben minder over om zich warm te houden.
Als ik mijn pony of paard trillend en met samengeknepen billen en staart strak tegen het lijf geklemd tegen kom, dan ga ik toch echt iets doen zodat ze het warmer krijgen hoor... Als ze niet kunnen eten hebben ze het inderdaad eerder koud, maar als er wel eten is, kunnen ze het ook koud krijgen.

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 18:17

hij heeft genoeg te eten hij krijgt gewoon onbeperkt hooi.
en ik heb hem nu gewoon met het zweetdeken op in de stal gezet.
en ik las dat iemand iets zei over spierbevangenheid maar als het dat is, dan zou hij met deken ook nog wel staan te rillen denk ik ofniet?