Hooinet welke mazen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elke87

Hooinet welke mazen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 21:53

Hallo,

Ik wil voor mijn paard een hooinet kopen, maar ik twijfel over de grootte van de mazen. Ik wil dat mijn paard onbeperkt hooi tot zn beschikking heeft en 10 kg hooi per dag eet. En welke grootte net heb ik nodig wil ik er ongeveer 10 kg hooi in kunnen doen. (of een hele baal)

Graag wil ik hier reacties van mensen die ervaring hebben en die weten hoeveel hun paard per dag eet en welke grootte van mazen zij gebruiken.

Alvast heel erg bedankt.

(ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar niet precies kunnen vinden wat ik zoek)

Maysie

Re: Hooinet welke mazen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:20

Als je een hele baal erin zou willen doen kan je mischien kijken voor een hooinet voor 2 paarden. Dat zijn hele grote namelijk . Mazen zijn gemiddel.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:22

ik zou gaan voor een hooi zak!
heb onlangs nog een pony uit een net moeten snijden omdat hij er met zijn voorbeen in verward was geraakt!

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 22:22

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 22:23

Hij kan in die hooinetten bijna niet verstrikt raken, omdat de mazen zeer klein zijn. Vanaf 3 cm. Een zak heeft ie zo leeg. Het gaat er juist om dat hij het hooi langzaam tot zich neemt.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:35

ongeluk zit in een klein hoekje....

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 22:36

Ja maar met een hooizak is het hele doel weg, dan kan ik het beter op de grond voeren.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:37

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 22:38

Ik weet van hooinet.nl, maar via de duitse site is het veel goedkoper.

Maar mijn vraag is of mensen ervaring hebben met de grootte van mazen en hoeveel een paard dan eet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:39

mag ik vragen waarom je 't niet gewoon op de grond voert? dat is namelijk beter voor je paard :)

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 22:41

Ik wil het hooinet redelijk laag ophangen. Ik ben me ervan bewust dat het beter is om hem van de grond te laten eten, maar dan eet hij zijn hooi zeer snel op. Ik wil juist dat mijn paard het hooi langzaam eet en zo meer over de dag verdeeld eet.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:48

Een kennis van me heeft er 1 met mazen van 4,5 cm. Hiermee eten ze heel rustig, maar raken ook niet gefrustreerd omdat ze geen hooi te pakken kunnen krijgen :P met mazen van 3 cm werden ze heel ongeduldig.
Met het 'gewoon op de grond' voeren, schraapt die van mij trouwens 2x met haar been door het hooi en trekt het door de hele stal heen, waarna ze het niet meer op eet.
Bij elke manier van voeren zijn er voor- en nadelen :)

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 22:51

Ik wil hem sowieso via een hooinet laten eten. Hij staat 24 uur per dag buiten en dit lijkt mij een goede oplossing om hem niet te snel zijn hooi op te laten eten.

Maar ik ben echt opzoek naar cijfers. Iemand die kan zeggen: mijn paarden eten zoveel kg in zoveel uur met die mazen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:54

nouja het lijkt me hoe kleiner de mazen hoe langer 't duurt. Maar ik heb echt een hekel aan 't volstoppen van zo'n hooinetten duurt zo ellendig lang, althans de hooinetten die ik had dan. Daar ik na 2 dagen mee gestopt ben :')

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 22:58

Ja ik snap dat hoe kleiner de mazen hoe langer het duurt. Maar haalt hij het dan nog om 10 kg binnen te krijgen..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:07

Elke87 schreef:
Ik wil hem sowieso via een hooinet laten eten. Hij staat 24 uur per dag buiten en dit lijkt mij een goede oplossing om hem niet te snel zijn hooi op te laten eten.

Maar ik ben echt opzoek naar cijfers. Iemand die kan zeggen: mijn paarden eten zoveel kg in zoveel uur met die mazen.

Hoelang een paard over 1kg hooi doet hangt van de structuur van het hooi af, van de stokmaat (shet heeft kleinere mond dan kwpn) en handigheid van het paard.
Als er ook gras is zal de hoeveelheid gegeten hooi varieren. Is hooi echter het enige voer, dan zal je in het begin hebben dat een paard alles opeet. Dat kan je stoppen door zoveel te verstrekken dat er altijd hooi overblijft. Als dat kwartje eenmaal valt wordt er minder gegeten. Je moet dan wel opzoek naar hooi dat vrij arm is en of meer rijden, anders wordt je paard te dik in de periode voordat hij doorheeft dat er altijd voedsel is.
kriebel schreef:
Een kennis van me heeft er 1 met mazen van 4,5 cm. Hiermee eten ze heel rustig, maar raken ook niet gefrustreerd omdat ze geen hooi te pakken kunnen krijgen :P met mazen van 3 cm werden ze heel ongeduldig.

Ik heb 4x4 en 3x3 aangeschaft tijdje terug. 4x4 geen probleem, 3x3 vondt hij eerst te moeilijk (was 6x6 gewend). Daar heb ik toen een paar dagen plukjes hooi door de mazen geduwt van binnen naar buiten, zodat hij beginnetjes had om het hooi uit het net te peuteren. Nu na een tijdje geen hooinet weer 3x3 en 2x plukjes maken weet hij het weer. 4x4 net is nu dus werkeloos.
Elke87 schreef:
Ja ik snap dat hoe kleiner de mazen hoe langer het duurt. Maar haalt hij het dan nog om 10 kg binnen te krijgen..

Als ik heel optimistisch ben denk ik dat mijn pony 1 uur over 1 kg doet (denk minder) dan gaat paard makkelijk door 10kg heen in een nacht. 20kg zou een uitdaging zijn, maar 10 gaat echt wel lukken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 08:27

Als je voldoende kilo's voert, dan laten ze resten liggen. Hoe snel je paard eet en hoe snel hij genoeg heeft verschilt van dier tot dier. Hoe snel hij uit een net kan eten ook.
Ik zou het gewoon uitproberen.
6 bij 6 is te groot, dat gaat te makkelijk, ik zou ook gaan voor 5 bij 5 of 4 bij 4, daar kunnen de meeste paarden wel mee omgaan. een net is makkelijk om door te eten dan een rooster omdat het net flexibel om het hooi heen valt en ze dus makkelijker een hapje vast kunnen grijpen. Daardoor zullen ze ook iets sneller kunnen eten.
Voer anders eerst die 10 kilo verdeeld over de dag in een net, en kijk hoe snel je paard zijn portie op heeft. Dan staat hij nooit super lang zonder eten in vergelijking met dat hij alles in 1 keer krijgt en te makkelijk alles ook in 1 keer (of 2x ;) ) opeet.

Merk je dat het nog te snel gaat, kun je overgaan op nog iets kleinere maas, of toch meerdere keren per dag voeren of op andere manier de toegang tot hooi te verspreiden of tijdrovender te maken.

Een klein hooinet met kleine maas is dan betaalbaarder dan die grote netten met kleine maas. Bij de paardendrogist kun je voor een paar euro al een net met 4 a 5 cm maas krijgen en er zijn nog meer plekken waar ze normaal formaat hooinetten met kleine maas verkopen. Ik kan 5 kg hooi kwijt in een normaal net met kleine maas. hier hebben ze voor de nacht meestal voldoende aan.

Er zijn manieren van bevestigen waardoor je geen last hebt van de touwtjes om het net op te hangen. Door de kleine maas kunnen paarden zonder ijzers niet makkelijk verstrikt raken in de mazen van het net. Met grote maas kan dat makkelijker.

Ik gebruik nu al 3 jaar de netten met kleine maas, bij 4 paarden zonder ijzers (of 1 korte periode in de zomer met) en heb nog geen 1 keer problemen gehad met verstrikt raken. Ze hangen aan schrikdraadoogjes, dus wanneer ze er wel in zouden komen, dan knappen die af.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 09:16

Dankje. Ik zat zelf aan mazen van 3 cm of 4,5 cm te denken. Helaas heb ik niet de mogelijkheid bovenstaande allemaal uit te testen aangezien ik zeer binnenkort voor een jaar wegga.

Voor de pensionhouder is het natuurlijk veel makkelijker als hij maar 1 keer per dag hooi hoeft bij te voeren, vandaar ook deze oplossing eigenlijk :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 09:54

Ik heb netten van 3, van 4,5 en van 6. Die van 3 zijn ze idd het langst mee bezig, maar dat is ook afhankelijk van de grofheid van je hooi. Soms heb ik heel fijn 'kalverhooi' en dat pakken ze in de 3x3 netten nog heel soepel er uit. In de 6x6 komt het er met grote plukken uit. Met het grovere hooi in de 3x3 hebben ze het een stukje moeilijker :D

Overigens heb ik mijn nieuwste netten niet meer bij Heunetz gekauft :D want in 3x3 kosten die nog aardig wat.
Ik heb nu aanhangernetten gekocht. Die zijn qua koort iets dunner (3,5 ipv 4/5 mm) maar die kostten me voor netten van 220x150 maar 24 euro (ex verzending).

Of ze net zo lang meegaan als de dikkere soort is dus nog even afwachten.

Aanvulling:
@TS: hou wel in de gaten dat een groot hooinet zéker met kleine mazen van zichzelf al vrij zwaar is en dus snel zal gaan doorhangen, met een hele baal hooi er in dus nog eerder. Je zult er dan boven iets van een buis moeten hebben om het net goed 'vrij van de grond' te laten hangen.
Zijn 2 kleinere netten geen oplossing?? Zeker als je die wat uit elkaar hangt nog beter voor de beweging ook :D
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 06-01-10 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:03

Ik heb er eentje van 4x4 dit om de tijd te verlengen dat ze aan het eten ziijn.

Als ik het op de grond gooi is het binnen een half uurtje op. In het hooinet zijn ze er 1,5 uur mee bezig.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 10:19

Okej thnx DubbelDun. Dat is zeker een idee om 2 netten aan te schaffen.

Ik wil sowieso wel een net van heunetz, aangezien ik een jaar weg ben en dus wel kwalitatief een goed net wil. :) Maar misschien wel iets voor als ik terug ben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:53

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:02

Heb ook hooinetten gekocht bij die Duitse site. Ben er erg tevreden over. Was zomaar in huis en je wordt goed op de hoogte gehouden. Ik heb met 5 en 4 cm mazen gekocht. Die van 5 cm liggen werkeloos in het hok. Vind die mazen namelijk toch te groot.

Hang altijd die van 7 kilo en 4 mazen op voor twee paarden. Die doen er met zijn tweetjes ongeveer 4 uur over voordat het op is. Vind het ideaal. Ze knoeien veel minder.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 13:48

Okej dankje. Dan wordt het dus idd toch of die van 3 cm of die van 4.5 cm :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 20:07

Ik heb zelf 2 netten met een maas van 4,5 cm. Ik denk dat als het kleiner is dat de pony's geen geduld hebben om te eten. Dat zag ik in het begin ook met deze netten, ze snapte het niet echt. Nu gaat het prima. Ik heb er een van 90 cm bij 1 meter en een van 90 bij 1,5 meter. Daar kan ongeveer driekwart baal in.