bij steigeren een ei???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48122
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

bij steigeren een ei???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 20:04

Tja... titel is misschien onduidelijk... maar ik hoorde dit weekend op stal dat als een paard steigert je een ei op zijn hoofd kapot moet slaan... (of een zakje water)...

Het schijnt dat als er iets langs het hoofd van een paard loopt na een tik, dat het paard denkt dat het bloed is, daar zo van schrikt en het niet meer doet.....

Wie heeft dit ook gehoord en wat vinden jullie er van???

(ik had het zelf nog niet eerder gehoord... en ik vind het een "rare" methode)....


vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:07

het lijkt me dat je paard dan alleen maar schrikt en ipv steigeren gaat bokken of als een dwaas door de bak gaat rennen.....heb dr trouwens zelf geen ervaring mee Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:09

Is al een heel oude en beproefde methode. Werkt geheid. Je kan ook een steigerend paard met het handvat van je zweep op zn kop slaan of hem achterover trekken. Maar hoe dan ook steigeren is het enige wat ik noooooit van geen enkel paard zal accepteren.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131720
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:13

Ja, ik heb er al vaak van gehoord (van het water, de "ei-truck" ken ik niet Haha! ).
Bij een frequente steigeraar kun je een lauwwarm zakje water tussen zijn oren kapot slaan, dat geeft de indruk alsof hij bloedt.
Of het werkelijk helpt ?
Ik durf het niet te zeggen, maar ik kan me voorstellen dat je in een wanhoopspoging zoiets probeert.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:15

Ik zou niet weten of het werkt, al kan ik de redenering wel volgen en denk ik wel dat het zou kunnen werken, maar ik stel dan wel, serieus bedoeld, de vraag of je dan altijd gaat rijden met een ei of een zakje water op zak voor het geval je paard steigert.

(of eh, paard steigert, ff stilzetten à la matrix, snel afstijgen, eitje gaan halen, er terug opklimmen, en terug op "play" drukken Knipoog )

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:21

Nee ik denk dat je al weet van tevoren dat je op zo een steigeraar gaat zitten............En anders vraag je toch gewoon hulp van een van de charmed ones Haha!

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:24

gijsenkim schreef:
Is al een heel oude en beproefde methode. Werkt geheid. Je kan ook een steigerend paard met het handvat van je zweep op zn kop slaan of hem achterover trekken. Maar hoe dan ook steigeren is het enige wat ik noooooit van geen enkel paard zal accepteren.


Achterover trekken ?Is dat niet gevaarlijk Scheve mond ?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:27

Ja daar moet je ook een handigheid in hebben. SO DONT TRY THIS AT HOME... Maar het werkt wel.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48122
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 20:32

Banjer probeert soms wel eens te steigeren... verzet... onzekerheid... angst... dat weet ik dus niet... (zie ergens op PP voor het verhaal....)... maar ik accepteer het niet als ze steigert of het probeert...

Ik trek haar dan "om"... op een klein rondje en laat haar flink lopen... na 4 rondjes geef ik haar de kans om alsnog te doen wat ik vroeg... en 9 van de 10x doet ze het dan ook braaf.... Lachen

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:40

Hmmm.. mijn lease pony gaat ook altijd direct steigeren als ze ergens geen zin meer in heeft of gewoon geen zin heeft om te wachten (ongeduldig). Zo laatst bijv. toen we naar het strand gingen. Toen hadden we een stop in het midden van de rit. We hadden de paarden vast gemaakt aan de paal daar (speciaal voor paarden) en mevrouw ging flippen joh!! Echt niet normaal. Maare... zou dat eitje denk je helpen??
Ik bedoel, het lijkt mij wel prettig als mevrouw gewoon normaal doet bij wachten, etc.. Wat ze nu doet is gewoon verwend gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:51

Zulke middeltjes werken soms wel.
maar zijn bij maar weinig paarden nodig.
Bij de meeste is het toch een kwestie van naar voren houden.
Willen ze niet op het been naar voren dan geef je ze maar een keer een flinke tik op de komt zodat ze graag naar voren willen.
Een paard kan immers alleen steigeren uit stilstand, dus gas erop Haha!

Citaat:
En anders vraag je toch gewoon hulp van een van de charmed ones

misschien staat er in het magische boek nog wel een makkelijke spreuk
Of je zet hem gewoon ff stil Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:56

runningkawa schreef:
Zulke middeltjes werken soms wel.
maar zijn bij maar weinig paarden nodig.
Bij de meeste is het toch een kwestie van naar voren houden.
Willen ze niet op het been naar voren dan geef je ze maar een keer een flinke tik op de komt zodat ze graag naar voren willen.
Een paard kan immers alleen steigeren uit stilstand, dus gas erop Haha!



Precies, Ik had er een tijdje geleden een (nieuwe merrie die ik nog nooit onder het zadel gezien had) en ze kwam in een lekkere draf iets terug, geef been en het peerd ging steigeren ik schop haar naar voren en ze staat vervolgens helemaal overeind. DAT zijn ei kandidaatjes.........inplaats van naar voren omhoog NIET LEUK

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:12

runningkawa schreef:
Zulke middeltjes werken soms wel.
maar zijn bij maar weinig paarden nodig.
Bij de meeste is het toch een kwestie van naar voren houden.
Willen ze niet op het been naar voren dan geef je ze maar een keer een flinke tik op de komt zodat ze graag naar voren willen.
Een paard kan immers alleen steigeren uit stilstand, dus gas erop Haha!



Dat is het probleem juist. Ze doet het ook als we dus een pauze houden. Dan zit ik er dus niet op en kan ik haat niet voorwaarts houden. Ook loopt ze meestal uitzichzelf al heel goed voorwaarts (mijn pony doet aan snelwandelen Haha! ) dus dat is het probleem niet. Alleen als ze haar zin niet krijgt (bijv. als ze een bepaald weggetje niet in wilt, terwijl ze der al tig keer is geweest) dan gaat ze omhoog. Heel plotseling en vaak heb ik zelfs het idee gehad dat het maar weinig had gescheeld of we waren achterover gevallen (om haar dan naar achter te trekken lijkt me dan vrij riskant ). Meestal weet ze ook nog te presteren om tijdens het steigeren een draai van 180 graden te maken (gewoon omdraaiern duzz).

Daarom vroeg ik mij af of zo'n ei nou echt hielp, want dan probeer ik het maar al te graga uit. Wat ze nu doet is puur verwend gedrag (had ze al voor dat ik haar ging doen) dus ik ben er niet bepaald blij mee. Als ze nou schrik van een ei dan heeft ze gelijk der lesje geleerd.. snapje

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:13

gijsenkim schreef:

Precies, Ik had er een tijdje geleden een (nieuwe merrie die ik nog nooit onder het zadel gezien had) en ze kwam in een lekkere draf iets terug, geef been en het peerd ging steigeren ik schop haar naar voren en ze staat vervolgens helemaal overeind. DAT zijn ei kandidaatjes.........inplaats van naar voren omhoog NIET LEUK


Ohw.. nou de pony waar ik het over heb staat gelijk al recht op der achterbenen.. Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:15

Een paard wat snel wandeld wandeld gewoon snel, maar is niet aan het been.
Als jij been geeft, moet daar meteen reactie naar voren op komen, dan is hij pas voor het been.

Achterover trekken, moet je ook niet doen als je dat nooit gedaan hebt, dat is echt vragen om je dood Lachen

Donja

Berichten: 5593
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:19

Ik heb al wel vaker van deze methode gehoord, maar ik ken niemand die het echt heeft uitgeprobeerd, dus ik kan je ook niet zeggen of het helpt.
Maar als je een paard hebt wat steigert, wat belet je om het uit te proberen....

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:23

runningkawa schreef:
Een paard wat snel wandeld wandeld gewoon snel, maar is niet aan het been.
Als jij been geeft, moet daar meteen reactie naar voren op komen, dan is hij pas voor het been.

Achterover trekken, moet je ook niet doen als je dat nooit gedaan hebt, dat is echt vragen om je dood Lachen


Het paard is ook goed aan het been. Ik bedoelde dat ik haar wel genoeg voorwaards laat lopen.

Verder zou ik ook nooit het paard naar achter durven te trekken, daar heb ik denk ik niet het lef voor omdat ik daar geen ervaring in heb en ik ben veels te bang dat het paard dan omkieperd en op mij valt en ze rug breekt.. neuh, das niks voor mij. Dan zit ik liever op een paard dat aan rodeo doet nadat ik een ei op z'n hoofd heb kapot geslagen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48122
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 21:35

Donja schreef:
Maar als je een paard hebt wat steigert, wat belet je om het uit te proberen....

Haar verleden... Banjer heeft een niet zo leuk verleden....

Nu moet ik wel zeggen dat ze al weken niet meer heeft geprobeerd te steigeren... zeer waarschijnlijk omdat ik zonder zadel en hoofdstel en zonder zweep en/of sporen rijd....

Ik weet nu iig vanuit welke basis ik verder ga werken....

Al deze hulpmiddelen leveren spanning op... Banjer's "verzet" is dus niet alleen verzet, maar ook frustratie, onzekerheid en ik durf zelfs te zeggen een gedeelte angst....

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:43

Hier zijn we dus ook met een driejarige bezig die alleen maar omhoog wil.
Alles geprobeerd om haar voorwaarts te houden, naar voren trappen, en dat was dus omhoog trappen, heel fijn met een paard wat nog weinig balans heeft. Knal tussen de oren, wat resulteerde in een complete rodeo. Op een gegeven moment 1x omgetrokken (ik doe het niet na, daarvoor moet je echt weten wat je moet doen), en daarna nooit meer echt omhoog gekomen, hoogstens nog een huppeltje.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

skatje

Berichten: 1033
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 22:29

Een zakje lauw water werkt meestal!
9 van de 10 paarden staan dan gelijk stil.
Als ze hier niet van leren, tja dan trek ik ze ook om.
Als je er geen ervaring mee hebt zeker niet doen!
Een meisje wat bij mij werkte vroeg of dat geen kwaad kon voor de rug van het paard.
Kan natuurlijk wel als ze verkeerd terechtkomen.
Maar klinkt hard, dan liever maar het paard met spierpijn dan dat ik er onder lig!
Ik doe het natuurlijk niet zomaar hoor!
Alleen als het echt niet anders kan.
Sommige paarden weten gewoon dat ze het uitgevonden hebben.
En als ik ergens een hekel aan heb............juist steigeren!

a dirty mind is a joy forever

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 22:54

Waar moet je in godsnaam dat ei of zakje water laten?
Ik heb dus een paard wat opzich wel aardig kan steigeren, maar ik verzeker je, dan heb je je handen echt niet vrij om een ei te pakken.

Nou ben ik vaak zat bij paarden geroepen omdat die ook zo steigerden, ze hadden mij met mijn paard gezien en misschien kon ik er wat mee.
Tot nog toe waren het echter allemaal paarden die gewoon wat van het ene been op het andere huppelden met de neus in de wolken. Verre van echt steigeren, maar ook dan zie ik het nut van die truuk nog niet zo.
Vaak schop ik ze op een volte en dan zijn de praatjes snel genoeg over. Vrijwel altijd komen ze eerst achter je been dus is het een kwestie van voor zijn.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48122
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 23:05

Sjuimpje schreef:
Waar moet je in godsnaam dat ei of zakje water laten?

dat vroeg ik me dus ook al af... Haha!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 01:39

Ei heb ik nog nooit van gehoord, zakje lauw water (op bloed temperatuur Haha! ) wel, schijnt goed te werken maar niet bij alle paarden.
Het omtrekken heb ik ook ervaring mee maar niet achterover trekken.
Als je dit nog nooit hebt gedaan moet je dat ook niet gaan proberen, het is een goede methode maar kan verschrikkelijk gevaarlijk zijn, je moet daar echt gevoel voor hebben.
Mijn Kevin ging ook altijd omhoog toen hij jong was, bij hem hielp het zakje water niet maar op een bepaald punt kreeg ik zijn zwakke kant in de gaten (qua balans dus) en heb hem met de volgende gang naar de sterren direkt om getrokken, resultaat, nooit meer omhoog gegaan maar nogmaals, je moet echt weten wat je doet bij omtrekken, kan ook heel fout aflopen.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 04:27

gijsenkim schreef:
Ja daar moet je ook een handigheid in hebben. SO DONT TRY THIS AT HOME... Maar het werkt wel.


Party!! En kans hebben dat je paard er een ernstige nekblessure (weet zelfs van gebroken nek!) of rugblessure aan overhoudt?
NEVERRRRRRRRR !!!!!!!!!

Het 'zakje water'-verhaal is me bekend.
Maar mij is geleerd: teugel los, zelf naar voren en BENEN.
Heb dat zelf niet nodig, want ach, wie wil bij Schijnheilig mij Schijnheilig nou steigeruh??? Haha!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 07:13

Er is maar een ding dat werkt bij steigeren, zorgen dat hij niet stil kan staan. En dus zorgen dat hij aan een been is, en naar de hand toe, zal ie nooit meer steigeren. Meestal toch rijtechnisch verhaal, teveel gepluk aan de voorkant enz...enz...

Zorg gewoon dat hij niet stil kan staan, en dus niet kan steigeren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers