Van stalpaard naar weidepaard in de winter. Hoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Van stalpaard naar weidepaard in de winter. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 09:27

Ik heb een andere stal gevonden en nu gaat het organiseren, nadenken en regelen beginnen.
Het eerste 'probleem': hoe van een stalpaard naar een weidepaard in de winter?

De situatie nu: Jim staat volpension. Zomers 24/7 op de wei, in de winter op stal en een paar uur in de paddock als ik hem er in zet of een stalgenootje. Hij staat op de wei met een groep of met een jonge hengst en in de paddock met 1 maatje (ruin, jonge hengst, merrie shet). Hij krijgt 3x per dag een flinke portie hooi. Ik rij hem 3/4 keer per week, longeer 1x en de andere 2 dagen rommelen we wat aan (los, vrijspringen, vrijheidsdressuur, wandelen). Maar verder staat hij dus op stal.

Mijn nieuwe stal (vanaf 1 februari): particulier bij iemand. 2 stallen. Zijn maatje wordt een shetlander merrie. Hij komt hier in een stal met uitloop, een bak die altijd open staat en waar ze in kunnen en als het niet te nat is de wei waar ze in gaan. Zomer en winter, dag en nacht. Een hele overgang dus. Het rijden/werken zal niet veranderen. Maar het stalklimaat dus wel.

Hoe ga ik dit doen? Het gaat om een haflinger met een flinke vacht. In oktober heb ik een dekenmodel bij hem geschoren, maar op het geschoren deel is zijn vacht ook al weer flink gegroeid. Hij staat nu ook zonder deken en heeft het niet koud. Buiten en binnen niet. Maar hoe zal dat gaan als hij straks veel buiten staat? Kan dit gewoon?
Zoals hij nu is: http://i45.tinypic.com/25q6tld.jpg

En hoe laat ik hem het beste wennen aan de nieuwe stal de eerste dagen?

Wennen aan de andere pony is geen probleem. In het begin komt er even een draadje tussen, maar ik vermoed dat ze snel samen staan. Mijn pony is namelijk over-sociaal :D
Nadeel is dat hij waarschijnlijk erg aan haar gaat hangen. maar dat zien we dan wel weer.

neres

Re: Van stalpaard naar weidepaard in de winter. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 09:43

Ja kan hem gewoon buiten gaan zetten haffies zijn heel sterk. En hoe kouder het is hoe dikker de wintervacht wordt. En als je hem scheert gewoon met een dekentje op. Ze groeien zeg maar vanzelf mee met de kou als ze gewoon buiten staan.

En laten wennen ik heb er niet zoveel ervaring mee eerst deden we altijd een week een draadje ertussen daarna mochten ze bij elkaar en dat ging altijd prima.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 09:46

Ik ben niet van plan hem nu nog te scheren. Maar hij is in oktober dus wel half geschoren. Zie link in mijn eerste bericht voor een foto.
Zijn vacht is best behoorlijk. Maar niet zoals de meeste buitenpaarden nu hebben. En is de overgang van stal naar wei niet in 1x erg groot?
Ze kunnen best wat hebben, maar ik heb ook geen zin in een ziek paard :D

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:05

Hij heeft inderdaad niet zo'n dikke vacht als een buitenpaard.
Als je hem vanaf nu niet meer scheert zou ik hem gewoon buiten zetten op je nieuwe plek.
In eerste instantie zou ik dat zonder deken doen en dan goed in de gate houden of hij het wel/niet koud heeft.
Mocht hij het koud hebben dan kan je altijd voor deze winter even een deken op doen.
Vergeet niet dat paarden die kunnen bewegen en genoeg (onbeperkt) ruwvoer hebben het over het algemeen wel kunnen hebben.
Wel heel fijn voor je paardje dat hij een plekje krijgt waar hij samen staat en lekker kan bewegen.

Groetjes Mirella

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:06

Wat beteft het wennen inderdaad een draadje er tussen de eerste dagen. Verder denk ik dat je paard alleen maar blij is om van stal paard naar weide paard te gaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:10

de temperatuur zal niet zo'n probleem zijn denk ik,daar heb je eventueel dekens voor toch?
vanaf februari gaat de temperatuur toch wel alweer omhoog.
maar als je twijfeld doe je hem een regendeken op
weidegang moet je wel even kijken, als hij nu ook op gras komt is er niks aan de hand,maar als dat niet zo is en hij komt straks wel op gras moet je dat gaan opbouwen.

komt wel goed :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 10:14

Hij staat nu niet op gras.
Ik laat hem wel aan de hand grazen, maar dat is hooguit een half uurtje en niet elke dag.
Goed punt inderdaad. Daar zal ik het nog even over hebben op de nieuwe stal.

In februari is het weer inderdaad over het algemeen zachter. Maar het kan ook ineens weer vriezen.
Ik heb een ongevoerde regendeken en een canvas met wollen voering. Dus die kunnen eventueel op als hij het koud blijkt te hebben. Die zijn ook waterdicht.

Het is echt heerlijk voor hem. Maar wel lastig voor mij. Ben het niet gewend in de winter. Hier in de regio is het haast niet mogelijk en gebeurt het ook gewoon niet. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:22

Kou heeft een paard weinig van. Regen vinden ze veel vervelender. Met een schuilstal zal hij daar best gebruik van maken bij regen. Ik heb één van mijn paarden halverwege de winter een deken opgedaan omdat het me opviel dat zij als enige heel vaak in een schuilstal stond. Ze rilde dus niet, maar gaf aan de nattigheid niet fijn te vinden door binnen te gaan staan. Dus dat soort dingen kunnen ook een reden zijn een deken op te doen.

Ongevoerde dekens maken een paard overigens koud. Het gewicht van een deken maakt dat een paard z'n haren niet meer rechtop kan zetten. Z'n eigen 'voering' werkt dus niet, dus moet je altijd een deken met voering hebben, 's winters.

Als je niet wacht tot het gras een meter hoog staat, en ze 's winters bij goed weer óók van de wei gebruik maken, is de overgang naar gras ook niet zo moeilijk. Maar dat zal de eigenaar van het spul ook wel geleidelijk aan doen, aangezien de andere pony een Shet is (toch?).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 10:35

Ja klopt. Is een shetlander. Het gras staat nu vrij kort. En Jim is er niet 1 die zich de hele dag door vol eet. Ja, misschien de eerste dag, maar van de zomer stond hij ook meer te suffen en liep wat op en neer. Overdag graasde hij dan een paar uur.

Ongevoerde regendeken is inderdaad niet handig dan. Bestaan er regendekens met voering? Want een té dikke deken is ook niet zo handig met zijn dikke vacht. Of is die canvas dan een idee? Die is op de rug en een deel buik met wol gevoerd. Maar volgens mij is dat best een warme deken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 10:37

Je kan best een 150 of 200 grams deken opleggen. Is niet te warm. Heb ik op mijn beertje Doma ook liggen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 10:40

Okee, dan moet ik daarvoor gaan kijken.
Heb er 1 liggen, maar die is niet waterdicht :+
Ik moet zoiezo een hoop spullen opruimen, want die kunnen niet mee. En inderdaad kijken naar wat ik wel nodig heb voor buiten.
Maar goed, dat is weer een ander 'probleem'.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:34

ik zou helemaal geen dekens opleggen en al helemaal niet in februari. Tegen die tijd worden de dagen al weer langer en gaat het paard zich al klaar maken om de haren weer te verliezen dus zou het gaan om misschien 4 weken een deken op. Als je paarden ziek wilt hebben moet je dekens op en dekens af halen.

De temp zal echt niet veel verschillen en hij heeft tenslotte een box om in de schuilen. Wordt het toch wat kouder zorg dan voor voldoende hooi.

Ik denk dat jou haflinger het prima gaat redden en zich eigenlijk nog happier gaat voelen.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:46

Beetje afhankelijk hoe het weer in februari is. Dat kan hier nogal verschillen. Maar ik zou die van mij in zo'n geval met een goede gevoerde (zonder vulling) outdoor deken zetten. Met vulling loop je het risico dat het gewoon te warm is. Dan nog even goed in de gaten houden of het genoeg is, maar voor een Haf denk ik wel, die hebben het niet zo snel koud.

Neem een Rambo, die ademen goed, daar hebben ze het echt niet zo snel warm onder.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:58

Sosha schreef:
Beetje afhankelijk hoe het weer in februari is. Dat kan hier nogal verschillen. Maar ik zou die van mij in zo'n geval met een goede gevoerde (zonder vulling) outdoor deken zetten. Met vulling loop je het risico dat het gewoon te warm is. Dan nog even goed in de gaten houden of het genoeg is, maar voor een Haf denk ik wel, die hebben het niet zo snel koud.

Neem een Rambo, die ademen goed, daar hebben ze het echt niet zo snel warm onder.

En zonder vulling druk de deken de vacht omlaag dus krijgt het dier het steenkoud. Heb ik zelf ervaren.

Paarden zijn echt niet van suiker en kunnen wel tegen een stootje hoor.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:56

Cowgirl schreef:
Sosha schreef:

En zonder vulling druk de deken de vacht omlaag dus krijgt het dier het steenkoud. Heb ik zelf ervaren.

Dat heb je dan niet met een Rambo geprobeerd, want daarbij is dat echt niet het geval (De Bucas die ik hiervoor had trouwens ook niet, maar die vind ik lang niet zo goed liggen als de Rambo).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:40

Cowgirl schreef:
Sosha schreef:

Dat zal ook per merk deken en per paard (vacht) verschillen. Mijn oudere merrie krijgt met slecht weer een fleece-gevoerde Bucas op, geen vulling, alleen enkelvoudige fleecevoering, gaat uitstekend bij haar. Ik heb ook een wat zwaardere Bucas liggen als het nodig is, maar ze doet het onverwacht goed met deze.
Bij haar is het van belang dat ze niet langdurig nat wordt op de rug en dat de wind dan ook wordt weggevangen. Want een kille wind over een nat paard maakt heel erg koud.
Bedenk dus goed waarvoor je een deken wil gebruiken en pas de keuze van de deken daarop aan. En een goede kwaliteit deken (Horseware, Bucas) betaalt zich ruim terug in het gebruik.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:05

Heb een paar jaar geleden mijn dravertje die stapelgek werd op de stal waar ze toen stond met -10 graden buiten van de ene op andere dag buiten gezet op wei met containerstal. Gewoon goed regendek opgedaan en ze vond het werkelijk heerlijk. Geen dag spijt van gehad en vrolijk paard in plaats van een gestresste angsthaas.
Jaar erop stond ze zonder deken het hele jaar buiten. En ze stond eigenlijk nooit in de schuilstal maar goed.
Denk dat het heel erg meevalt, voor je eigen gemoedsrust is het wel handig een goede regendeken te kopen, heeft hij het warm genoeg mee. Als het straks heel erg gaat vriezen zet hij zijn haren wel overeind.
Het is belangrijker dat ze gewoon heel veel ruwvoer (goed hooi / kuil) krijgen, daar laten ze hun kachel mee branden.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:12

Ik denk dat hij het wel gaat redden zonder deken. Februari is ook nog een maandje weg, dus ik neem aan dat zn vacht dan nog wel wat groeit. Mocht het nog koud worden tegen die tijd gewoon zorgen voor voldoende hooi. Hij heeft immers een stal, zou me niet te druk maken.
Wel top dat hij nu zo'n mooie plek krijgt! (heb je vorige topic ook gelezen)

reslicun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:12

Gewoon buiten zetten, als hij het echt niet aan kan dan merk je het wel

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:08

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken. Het paard van mijn dochter staat behalve de vakanties op Deurne (op stal). Ik maakte mij vanwege de kou best een beetje zorgen toen hij voor de kerstvakantie thuis kwam. Dan gaat hij in onze actiefstal, dus ook buiten met schuilstal. Maar het is prima gegaan. Hij is inmiddels zelfs aan het verharen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:24

Ik heb met Jip iets soortgelijks aan de hand nu. Met dat verschil dat hij helemaal niet in de wei of paddock kwam en nu dus 24/7 buiten staat met een schuilstal.
Hij had een behoorlijke vacht vanzichtzelf, want de stal waar hij stond was ook niet warm en hij stond bij de buitendeur die grotendeels open was.

Ik heb hem een ongevoerde regendeken opgelegd dinsdag toen hij aankwam en hij krijgt volop hooi te eten. Er is nog geen moment geweest, dat hij eruit zag alsof hij het koud had, ondanks dat het de eerste nacht de hele nacht gezeken heeft van de regen en dat het afgelopen nacht 6 graden onder nul was. Hij voelt ook onder de deken gewoon warm aan. Ik heb nog dekens liggen voor eronder, maar tot nog toe dus geen reden toe gezien om die er onder te leggen. Nu scheelt het dat de deken bij hem niet rechtstreeks op zijn rug drukt, hij heeft een wat doorgezakte rug. Zijn vacht kan dus nog prima opstaan onder de deken. Maar ik zie het hem heel weinig doen, ook niet met de vacht op zijn hals, die niet door een deken wordt bedekt.
Zijn haren zijn sinds dinsdag wel duidelijk aan het groeien, vooral op de hals en onder zijn buik en aan zijn broek, die onder de deken niet.
Maar hij heeft zijn stalletje zelf ook goed ontdekt, daar kan hij droog en uit de wind staan.
En eten doetie ook volop, zijn hooibak is nooit leeg, dus hij kan echt altijd eten. Tot nog toe doet hij het super.

Ik heb aan hem niet gemerkt dat hij het niet naar zijn zin heeft. Nu zijn we pas een weekje onderweg, maar ik merk duidelijk dat hij praatjes begint te krijgen. Ook ligt hij sinds 2 dagen alweer snachts, das ook een teken datie zich op zijn gemak voelt.

Ik denk dat het met Jim ook wel mee zal vallen. Die is al gewend buiten te staan. En als ze het wel koud krijgen, vinden ze die schuilstal heus wel hoor. Ze zijn echt niet gek.

Succes met Jim!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:54

Amanda schreef:
Ik heb een andere stal gevonden en nu gaat het organiseren, nadenken en regelen beginnen.
Het eerste 'probleem': hoe van een stalpaard naar een weidepaard in de winter?

De situatie nu: Jim staat volpension. Zomers 24/7 op de wei, in de winter op stal en een paar uur in de paddock als ik hem er in zet of een stalgenootje. Hij staat op de wei met een groep of met een jonge hengst en in de paddock met 1 maatje (ruin, jonge hengst, merrie shet). Hij krijgt 3x per dag een flinke portie hooi. Ik rij hem 3/4 keer per week, longeer 1x en de andere 2 dagen rommelen we wat aan (los, vrijspringen, vrijheidsdressuur, wandelen). Maar verder staat hij dus op stal.

Mijn nieuwe stal (vanaf 1 februari): particulier bij iemand. 2 stallen. Zijn maatje wordt een shetlander merrie. Hij komt hier in een stal met uitloop, een bak die altijd open staat en waar ze in kunnen en als het niet te nat is de wei waar ze in gaan. Zomer en winter, dag en nacht. Een hele overgang dus. Het rijden/werken zal niet veranderen. Maar het stalklimaat dus wel.

Hoe ga ik dit doen? Het gaat om een haflinger met een flinke vacht. In oktober heb ik een dekenmodel bij hem geschoren, maar op het geschoren deel is zijn vacht ook al weer flink gegroeid. Hij staat nu ook zonder deken en heeft het niet koud. Buiten en binnen niet. Maar hoe zal dat gaan als hij straks veel buiten staat? Kan dit gewoon?
Zoals hij nu is: http://i45.tinypic.com/25q6tld.jpg

En hoe laat ik hem het beste wennen aan de nieuwe stal de eerste dagen?

Wennen aan de andere pony is geen probleem. In het begin komt er even een draadje tussen, maar ik vermoed dat ze snel samen staan. Mijn pony is namelijk over-sociaal :D
Nadeel is dat hij waarschijnlijk erg aan haar gaat hangen. maar dat zien we dan wel weer.

gewoon buiten zetten

als je een paard een keus geeft tussen een box of lekker buiten staan ze vaak met - 10 liefste buiten

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:39

Mijn paarden slapen ondanks de comfortabele schuilstal ook het liefste buiten. Bij neerslag gaan ze pas naar binnen, terwijl ze een flink pak sneeuw juist heerlijk vinden om in te gaan liggen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 12:48

We zijn inmiddels ruim een week verder.
En er ligt nog steeds sneeuw en ze geven nog steeds vorst op.
De gehoopte warmere temperatuur zal nog niet gaan gebeuren vrees ik.

Zijn vacht is nog steeds niet zo dik als een paard dat alleen buiten staat. Zie: [ITP] [HAF]Jim gaat helemaal uit zijn dak in de sneeuw!

Ik zit zelf te denken om geen deken op te doen. Hij kan schuilen in stal als hij dat zelf wil. De stal waar hij nu in staat is net zo koud als buiten (containerstal). Er staat alleen geen wind.

Lastig hoor :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:51

Amanda schreef:
We zijn inmiddels ruim een week verder.
En er ligt nog steeds sneeuw en ze geven nog steeds vorst op.
De gehoopte warmere temperatuur zal nog niet gaan gebeuren vrees ik.

Zijn vacht is nog steeds niet zo dik als een paard dat alleen buiten staat. Zie: [ITP] [HAF]Jim gaat helemaal uit zijn dak in de sneeuw!

Ik zit zelf te denken om geen deken op te doen. Hij kan schuilen in stal als hij dat zelf wil. De stal waar hij nu in staat is net zo koud als buiten (containerstal). Er staat alleen geen wind.

Lastig hoor :D

Gewoon kijken hoe het gaat zonder deken en zorgen dat je een deken klaar hebt liggen mocht het nodig zijn.