veulens mak maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

veulens mak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 10:05

hallo,
ik moet een paar veulens mak maken voor een boer waar ik paarden rijd, ik weet het je moet veel geduld hebben, die veulens zijn gewoon half verwilderd en hoe hij ermee omgaat is niet echt goed, ik was erbij toejn hij ze ging vangen , dat gebeurde met een touw om hun nek en somige vielen achterover, dus ze hebben echt geen vertrouwen in de mens...eentje is al zover dattie wel wil drinken als ik een emmer neerzet maar de andere zijn echt zo bang...hebben jullie nog tips?
xxx maaike

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 16:08

Gewoon heel veel gedult hebben en ze met respect behandelen.
Veel wandelen buiten en laten grazen helpt altijd wel..

Vitje
Berichten: 37
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 17:09

beetje borstelen en gewoon veel aaien en gedult hebben...

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:31

eerst gewoon ergens in het land gaan staan en wachten tot dat ze naar je toekomen. Daarna aaien en het langzaam opbouwen tot dat je ze gemakkelijk met halster kunt mee nemen en ze kunt borstelen.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:39

doen wat hierboven staat, en natuurlijk aan de eigenaar vragen om er iets minder "ruw" mee om te gaan, anders zullen ze niet echt snel vertrouwen in mensen krijgen.
hebben ze geen halsters? Zo ja, dan kun je vragen of hij daar gewoon een touw aan maakt zodat hij ze normaal mee kan nemen. Dat helpt misschien al een beetje.

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-03 09:58

ook met halsters om zijn ze zo wild....je krijgt ze helemaal nie te pakken nu staan er drie vast aan een halstertouw voor een maand en dan worden ze mak zegtie :S ik ga dr elke dag ff bij zitten om ze te kalmeren en te drinken te geven...het gaat al iets beter

Josée
Berichten: 51
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:54

Die boer heeft er écht verstand van, zie ik wel. Is ws. analfabeet dus kan ook nergens lezen hoe het wel zou moeten. Veulens moeten alles nog leren en overal langzaam aan , met takt en geduld aan gewwend worden. Wat zou jij doen als een maand lang vastgezet wordt? Daar zou ik knettergek en agressief van worden. Veel kontakt, rustig overal aanraken en vooral ze de vrijheid gunnen om weg te lopen als ze het niet meer zien zitten bij je. Als ze je gaan vertrouwen, komen ze weer bij je terug. Maar ze moeten eerst leren dat je te vertrouwen bent. Met die boer als baas, zou ik er niet aan beginnen!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 22:01

Zijn ze nog bij de moeder? Je moet idd heel veel geduld hebben, en als die boer er niet bij is, doe ze het halster (als dat mag) af! Win eerst het vertrouwen en probeer ze dan overal te aaien en begin dan met het halster.
Maar mochten ze 1 maal je vertrouwen hebben, wees altijd de baas over ze.
Ik heb 1 keer (was mijn eerste veulen) een grote fout gemaakt, was 2 maanden oud en niks gewend, maar na 4 maanden sprong hij boven op me en was ik nergens meer veilig!!

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-03 10:35

ze zijn jaarlingen maar de veulens die nog bij de moeders staan zijn ook zoooo bang

citalover

Berichten: 380
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 10:43

wij vangen ze altijd en dan je handen voor de borst dat ze met de kont tegen je benen aan staan.
en dan rustig tegen ze praten en wachten tot ze uit gesparteld zijn en dan vooral veel aaien.
dat werkt bij ons het beste.

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-03 15:45

jA maar daar zijn de jaarlingen 3x te groot voor Haha! die zijn al rond de 1.30/1.40