bakbodem, wie heeft er tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

bakbodem, wie heeft er tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-03 12:05

wij zijn een buitenbak aan het aanleggen
maar wat voor zand (of iets anders) kan je er het best inleggen
we nemen geen drainage. ( Verward )
dus hoe kunnen we de bak het beste winterproof Haha! maken?
alle tips zijn welkom Haha!


STELLAlover

Berichten: 796
Geregistreerd: 03-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 12:15

Bij een vriendin van mij hebben ze gewoon zand in de bak liggen. Het loopt heel zwaar, maar hij is bijna altijd droog.

Wij hebben op dit moment nog houtsnippers. Loopt minder zwaar maar vermengd zich met de grond en dan loopt het water niet meer weg. Bevriest ook enzo.

Volgende maand krijgen wij een all-wether bak (hoe schrijf je dat Verward ). Dat is denk ik met drainage maar ik heb er wel erg goede berichten over gehoord. Ben benieuwd!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 12:18

Ik zou jullie willen aanraden om er toch een drainage in te gaan leggen. Kans is namelijk erg groot dat je anders een bak hebt waar je in de winter in kunt zwemmen.

Wij hebben op stal scherp zand in de bak liggen, maar dat is een eb- en vloed bak. Als de bak erg droog is, word hij erg zwaar. Als hij nat is, is het ideaal.

Een ding wil ik je afraden: begin niet aan houtsnippers, want dat verteerd en daar slibt je bak van dicht. Gooi er nooit je paard in los, of als je losgooit, haal de mest er daarna uit.

En Winterproof maken? Sommigen gooien er zout doorheen. Maar dan heb je erg veel zout nodig. Als je de bak sleept voordat het vriest, dan vriest hij mooi gelijk op, en als je dan gaat rijden na een nachtvorstje, trap je zo door de bovenste bevroren laag heen. Als hij glad is opgevroren en je kunt er niet meer doorheen, kun je altijd nog rijden...mits je het voorzichtig aan doet...

Het is even werken, maar het lukt!

Je suis Charlie.

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 12:30

Wij hadden eerst drainagezand, maar dat was giga zwaar. Wel altijd droog, maar wij hadden dan ook nog drainage, dus dat was altijd te droog. Ik zou echt drainage nemen, anders wil je over een jaar wel drainage. We hebben nu leemzand, veel beter maar dan heb je echt drainage nodig, anders is ie echt te nat

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 12:31

Wij hadden eerst drainagezand, maar dat was giga zwaar. Wel altijd droog, maar wij hadden dan ook nog drainage, dus dat was altijd te droog. Ik zou echt drainage nemen, anders wil je over een jaar wel drainage. We hebben nu leemzand, veel beter maar dan heb je echt drainage nodig, anders is ie echt te nat

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 13:00

Wij hebben een halfjaar geleden ook ene bak laten aanleggen, ook geen drainage en tot nu toe bevalt het perfect.
Er komt over een tijdje nog wel zand overheen, wat voor zand weet ik (nog) niet.[/b]

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-03 14:24

ok drainage is dus wel zo verstandig
weet iemand toevallig hoeveel dat kost?
(zal het samen met een vriendin moeten betalen, dat krijg je als je een eigen stal hebt...)

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 15:29

Wat wij in de bak hebben liggen is ideaal.
Als het regent worden er geen plassen gevormt.
Als het heel droog is stuift het ook niet
* zoekt even een foto *

Afbeelding

Afbeelding

Het ziet eruit als gras, maar voelt plastic achtig aan. Ik zal een keer opzoeken hoe het heet. Maar het is echt ideaal!

(L)

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 15:35

Dat ziet er goed uit Anne! (lijkt idd op het eerste gezicht wel op gras)
Wij hebben ook van dat zware zand,omdat het water dan snel weg loopt,maar dat raad ik je ook af.Als het in de zomer droog is,is er bijna niet in te rijden.Alleen in de winter,als het heeft geregend,of de onderste laag is bevroren rijd de bak heel goed.Of als hij net is aangesleept en gesproeid.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 16:49

Ik ben zelf niet zo weg van plastic of kunststof. Het is wel heel erg goedkoop in onderhoud. Maar als je het wilt opruimen/bakbodem wilt laten veranderen of vervangen kom je altijd met afval te zitten. En dat kost een heleboel om dat op te laten ruimen.

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Joanne_, judithM, laran, wodant en 135 bezoekers