Te zwaar of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sterre_Nova

Berichten: 1413
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: Achterhoek

Te zwaar of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-03 08:24

Hallo,

Vanaf welke gewicht en bij welk ras ben je te zwaar?

Ofwel, tot welk gewicht vind je dat je een bepaald ras kan/mag
berijden.

Noem maar!


Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 12:43

dit is moeilijk te beantwoorden, omdat ieder paard/pony verschillend is qua kracht.
ik ben zelf geen veertje, weeg bijna 80 kilo bij een lengte van 1.83m. Maar ik heb hindernissen van 1.10m gesprongen met een C-pony. Weliswaar was dit een kruising met Haflinger dus een vrij sterke en stevige pony, maar toch.

Aan de andere kant ken ik paardjes van 1.60m die het weliswaar kunnen hebben, maar niet blij zullen zijn met mij op hun rug.

Ik heb het echter ook wel eens meegemaakt, dat een hele dikke meneer wilde gaan paardrijden. Hij woog ruim 140 kilo. Op de manege stelden ze voor om op de grootste van het stel te gaan proberen. Dit was een Gelderlander van 1.78m. Ik heb het verder nooit meer gezien, maar dat paard ging dus letterlijk op zijn knieen!!!!! Het was gewoon zielig.

Nu heeft deze zelfde meneer een Tinker, en dat gaat heel erg goed.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 18:18

Er heeft een tijd geleden een heel uitgebreid artikel gestaan in Bit. IK heb het al proberen te vinden, maar dat lukt me niet echt
Ik leen nog wel eens wat Bitten uit.

Een koudbloedpaard, denk aan een Tinker of een Fjord, kan wel degelijk mee gewicht dragen dan een KWPN/er.
Een KWPN/er met een schofthoogte van zo´n 1. 65 mtr kan iemand van max 80 kilo op de rug verdragen.
Er stond in het Bit een complete tabel. Wellicht dat je het Bit even kan mailen om te vragen of ze de tabel voor je hebben.

Daarbij denk ik dat je zelf redelijk kan bepalen wat je paard wel en niet kan hebben. Als je paard moeite heeft met het ene been voor het andere te zetten en niet makkelijk in galop springt dan heb je denk ik wel iets om over na te denken. Maar kijk en luister goed naar je paard en dan komt dat wel goed.

Succes!

Op zoek naar de zon!!!

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 19:16

ik ben zelf niet een van de lichtsten maar rijd gewoon op mijn welsh K van 1.53. (ze heeft wel een zware bouw.) maar laatst waren mijn neef en nicht er + aanhang en die hebben er ook allemaal op gereden. de vriend van mijn nicht woog best wel heel erg zwaar en ze droeg hem zo mee op de rug het is net wat iedereen zegt: het licht aan de bouw van je pony/paard. mijn pony van 1.53 kan makkelijk iemand van over de 80 kilo dragen maar een wat ieler gebouwd ponietje van dezelfde lengte kan dat denk ik niet

*\o/* *\o/*

Sterre_Nova

Berichten: 1413
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-03 19:57

Goed idee om eventje bij BIT na te vragen. Ik werk in het zelfde pand, dus zal dat geen probeel zijn!.

Niet eerder aan gedacht!!
Thanks

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 10:42

zelf weeg ik ook iets van 75 kg en heb al met paardjes (geen koudbloeden) gereden van 1m40-1m45 ongeveer en deze hadden absoluut geen last van mij. Hangt er natuurlijk ook vanaf of ge zoals ne pattattenzak op uw paard zit of juist niet. Alles hangt gewoon af eigenlijk aan hoe je rijdt. Natuurlijk moet je nu ook niet iemand van 100 kg op een shetlanderke gaan zetten he bij manier van spreken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angie91, Astrid_Brann en 107 bezoekers