Muilkorf... goed idee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jenson
Berichten: 237
Geregistreerd: 22-11-01
Woonplaats: Alkmaar

Muilkorf... goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-03 14:34

Omdat mijn paard (haflinger) dag en nacht op het land staat met andere paarden, is hij tonnetje rond geworden. Het land is ong. 4 hectare en omringd met sloten. Ik ben toch wel bang dat het gevaarlijk kan aflopen nu hij zo dik wordt. Nu wil ik hem dus een muilkorf om doen, (staat in de catalogus van de paardendrogist) zodat hij alleen de bovenste puntjes van het gras kan eten. Het is wel een groot dieet, want hij krijgt dan wel een stuk minder gras. Wat vinden jullie ervan? Iemand hier al ervaring mee, suggesties enz???

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 15:37

ik denk wel dat je dit kan doen, maar als ij echt weinig binnen krijgt zal ik hem daarbij wel gewoon droog hooi geven en dan kijken hoe hij het daarop doet

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 17:11

Denk er wel om dat je paard zichzelf niet meer kan verdedigen door middel van bijten naar andere paarden.
Ik heb het ook aan de eigenaar van mijn verzorgpony gevraagd of een muilkorf geen oplossing is zodat ze tenminste in de wei kan. De pony is hoefbevangen geweest en heeft sincker aan alle benen.
De eigenaar gaf het eerder genoemde argument.
Ook vind ik het sneu voor het paard die gras ziet, er op staat, en het wil eten, maar niet kan eten.
De keus is aan jou!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 17:14

waarom niet gewoon meer beweging, misschien snachts op stal.......

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 17:17

is het geen idee om het land op te delen en hem maar een paar uur in een wat vollere wei te zetten en de rest in een 'kale'wei. of idd gewoon binnen zeten 's avonds als dat kan.

jenson
Berichten: 237
Geregistreerd: 22-11-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-03 18:31

Hij kan niet op stal staan daar, dus kan alleen op het land. Als het goed is wordt het gras binnenkort wel gemaaid, dus dan scheelt het al wat meer. Jenson is ruim 2, dus ik kan hem nog niet meer beweging geven. Ik heb wel gehoord dat als een paard nu het gras eet als mayonaise, en je een muilkorf omdoet het paard gefrustreerd raakt, het kan een chagarijnig paard worden, en hij kan er koliek van krijgen. Omdat hij ineens op dieet gaat, gaat de lever vet aanmaken. Wie weet hier meer over?

Sanny

Berichten: 215
Geregistreerd: 28-09-01
Woonplaats: Winschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 10:31

Anders doe je de muilkorf niet direct de hele dag op, maar bouw het wat op zodat hij niet direct heel weinig krijgt.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 12:33

Als het een mogelijkheid is kun je hem ook eventueel alleen 's nachts buiten zetten. Juist dan eten ze minder. Maar ik denk niet dat hij snel te weinig eet met zo'n muilkorfje en natuurlijk moet je hem voldoende beweging geven maar een vette wei en een pony die gevoelig is voor dikworden kun je niet tegenop rijden.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 12:52

Ik heb ervaring Knipoog
Het helpt echt. Mijn pony werd ook veel te dik en binnen zetten vind ik geen optie. Kreeg ze nog veel minder beweging dan bij lekker weiden. Ze krijgt heus nog wel eten binnen maar niet die hoeveelheden als anders. Meestal zijn dit soort ponies ook nog echte veelvraten. 's Nachts eten ze echt niet minder hoor, zeker niet als je ze overdag op stal heel weinig geeft.
Over het verdedigen tegen andere paarden, als ze door hebben dat ze niet kunnen bijten (meestal dreigen ze ook alleen maar), gaan ze wel omdraaien en slaan. Of het moet echt zo dagelijkse vechtpartijen in het land zijn......
De belangrijkste maanden zijn dan ook nu. Het gras is echt vet en ze groeien helemaal dicht. Ik kreeg wel commentaar dat het zielig was, maar bevangen worden is veel zieliger en binnen zetten wel het ergste.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 13:24

De lever gaat geen vet aanmaken hoor. Het paard gaat opgeslagen vet mobiliseren om aan de energiebehoefte te voldoen. Hierdoor komt er (in verhouding) ineens veel vet in het bloed en das nie goed.

jenson
Berichten: 237
Geregistreerd: 22-11-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-03 13:37

Bedankt voor jullie reacties! Alleen Katja: Ik kan jenson nog niet rijden, want hij is ruim 2 jaar, zoals ik al zei. Ja, ik ben erg bang dat hij hoefbevangen raakt, of koliek ervan krijgt, maar..... de veearts zei dat als je je paard zo'n dieet geeft (muilkorf is een soort van dieet, omdat hij 50% minder gras krijgt) raakt z'n afbraaksysteem en darmen in de war, omdat hij ineens veel minder binnen krijgt, en dan (zei de veearts) gaat zijn lever vetten aanmaken, zodat hij grote kans op koliek krijgt! En hij zei dat het geen zin had om hem alleen snachts of alleen overdag om te doen. Maar wat ik me nu ook afbvraag is.. als jenson zo dik is, en ik wil hem straks stukje bij beetje gaan beginnen met longeren, kan dat dan kwaad, vanwege zijn omvang, en dat hij dus dag en nacht op het land staat?

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 14:21

kun je anders niet beginnen met die muilkorf een paar uur per dag om te doen? dan is het ook niet in een keer, of wat ik al eerder zei een paar uur per dag in een wei waar bijna niets staat.

didi74

Berichten: 409
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 19:30

Ik zou die muilkorf een paar uurtjes per dag omdoen en hem verder veel beweging geven.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 21:09

Als je hem dan weer afdoet, schrokt hij zich weer lekker vol. Hij zal heus niet zelf bedenken dat dat niet goed voor hem is. Dus doe hem dan maar helemaal niet om.
Tuurlijk is het niet leuk maar het is uit twee kwaden de beste kiezen.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 21:19

Als je je veearts vertrouwt, zou ik daarnaar luisteren.Als hij zegt dat dat niet goed is, heb je veel kans dat dat zo is, wij kennen je pony ook niet.
Het is beter om hem op een kalere wei te zetten, dat weet die veearts ook wel, maar als die mogelijkheid er niet is...

Is een van de andere paarden misschien ook niet te dik? Anders kan je toch vragen om hen te splitsen en die twee 'dikken' op een kleiner stuk te zetten(en daar het gras regelmatig maaien als het dan nog te lang blijft).

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 21:28

Kusia schreef:
Denk er wel om dat je paard zichzelf niet meer kan verdedigen door middel van bijten naar andere paarden.
Ik heb het ook aan de eigenaar van mijn verzorgpony gevraagd of een muilkorf geen oplossing is zodat ze tenminste in de wei kan. De pony is hoefbevangen geweest en heeft sincker aan alle benen.
De eigenaar gaf het eerder genoemde argument.
Ook vind ik het sneu voor het paard die gras ziet, er op staat, en het wil eten, maar niet kan eten.
De keus is aan jou!


Gelukkig heeft het paard ook nog een paar benen waarmee het dier zichmee kan verdedigen Knipoog
Mijn paard heeft zelf ook erg veel aanleg om dik te worden, dus die zet ik uiteraard niet op vol gras, maar op een redelijk stukje gras.
En gewoon voldoende beweging geven.(longeren,kan met 2 jaar, desnoods kan je het paard lichtjes bijzetten als je dat ook nodig vind,kan geen kwaad)

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 21:36

parouscha schreef:
Mijn paard heeft zelf ook erg veel aanleg om dik te worden, dus die zet ik uiteraard niet op vol gras, maar op een redelijk stukje gras.

Wat denk je dat gras doet???
Groeien! Haha!
Dus het maakt eigenlijk niet uit of je hem nou gelijk er in zet of later. Na de eerste paar dagen zal het gras kort zijn maar blijft dus door groeien, dus je ziet eigenlijk niet wat je paard eet.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 21:57

Wou dat ik het "probleem" had, ik heb nl. te weinig gras en moet dus m'n schatje verkopen ... ik zou als ik je "probleem" had gewoon een stuk afspannen die minder groot is, en de rest maaien/hooien. Dan heb je meteen het voordeel dat daar geen mest meer in komt en het hooi bruikbaar is voor de paarden.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 22:00

Ja, helaas is het mijn pony niet, dus zomaar beslissingen nemen wil ik niet.
En mijn verzorgpony staat op een stal met andere pensionpaarden bij een boer, en ik denk niet dat een stuk afzetten wordt gedaan, aangezien ze al bij die boer 4 jaar op stal staat.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 22:38

Kusia schreef:
Denk er wel om dat je paard zichzelf niet meer kan verdedigen door middel van bijten naar andere paarden.
Ik heb het ook aan de eigenaar van mijn verzorgpony gevraagd of een muilkorf geen oplossing is zodat ze tenminste in de wei kan. De pony is hoefbevangen geweest en heeft sincker aan alle benen.
De eigenaar gaf het eerder genoemde argument.
Ook vind ik het sneu voor het paard die gras ziet, er op staat, en het wil eten, maar niet kan eten.
De keus is aan jou!

Wat is sincker aan de benen?

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 10:02


Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 12:22

Mijn shetlander staat tussen andere paarden aan de ketting/touw in de wei. Doordat ze vaststaat kan je goed bepalen hoeveel ze eet. het vaststaan levert geen enkel probleem op.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 13:08

Ik heb er ook ervaring mee.

Ik vindt het ideaal, ze krijgen nog meer dan voldoende eten binnen, hij werd nog steeds dik, maar niet meer gevaarlijk dik.
Ze kunnen er zelfs mee kriebelen met andere paarden, dus het is nauwelijks een beperking.

Je moet er wel om denken dat niet ieder paard er goed op reargeerd, sommigen vinden het doodeng. Je kunt bij de paardendrogist dat ding eerst een week lenen zodat je het uit kunt proberen. Dan weet je hoe je paard er op reargeerd en of het wat voor jou is.

jenson
Berichten: 237
Geregistreerd: 22-11-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-03 22:00

Nou, ik heb zo'n muilkorf omgehad... Hij vond er niks spannends aan (tja... haflingers...). Toen ik de volgende ochtend kwam was hij stuk.... Lekker dan! Ik had er al geen goed gevoel over, omdat ik namelijk niet van dat soort dingen hou, net als hulpteugels e.d. Ik had die muilkorf een week op proef, voor een bepaald bedrag, en aan het eind van de week zouden ze hem weer ophalen, maar als het je bevalt mocht je bellen en kon je hem houden, en betalen (natuurlijk). Maar ja.. na 1 nacht stuk! Dus ik gebeld... ze zouden het hele bedrag vergoeden, dus ik hoef gelukkig niks te betalen!
Misschien is het inderdaad een idee om hem aan zo'n lange lijn te zetten met een pen in de grond. Maar het grappige is, is dat ze alleen op het korte stuk grazen, en het hele lange gras vinden ze niet lekker. Dus ik kijk het nog ff aan. Is het niet gevaarlijk als je je paard aan zo'n lange lijn zet, met een pen in de grond?? Oja... paroucha... ik longeer jenson niet voor zijn conditie als hij nog maar 2 jaar is... , alleen voor commando's, maar die kent ie al. Vandaar...