lange manen, korte manen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 21:57

Pellie kom jij dan knotjes maken bij Laica als ze lange manen heeft Knipoog
Trouwens grappig dat Laica in zulke topics altijd weer naar boven komt.
Lange manen kunnen prachtig zijn, maar dan moeten ze ook echt een bos manen hebben. Ik hou niet van het halve werk Knipoog Sowieso komt de hals een stuk mooier uit ( nu aan beiden kanten) en is het kwa verzorging veel makkelijker. En ook zoals Magreet zei, tijdens het rijden kan het ook erg lastig zijn.
Ik vind eigenlijk een paard met korte manen altijd mooier behalve als het een fries, ando of een haflinger is. Alhoewel fjorden met lange manen zijn ook erg mooi Haha!

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 22:14

Mijn paard heeft super dikke manen ongeveer tot z'n voorknie... Ik denk dat dat wel gnoeg zegt!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 22:25

Ik kan mij Cheyenne niet voorstellen met korte manen.....zou echt zonde zijn om die af te knippen. Ze is gewoon heel bijzonder door die enorme bos, het geeft iets speciaals aan je paard! Misschien is het wel lastig met rijden, maar ach, je kunt ze toch gewoon invlechten? *LOL*

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 23:06

ik vind langere manen mooier staan...

geen last hoor met het rijden.. je doet toch gewoon je teugel over de manen.. die van sharir zijn mooi lang.. die van junta beginen nu ook te komen .. en gaan zelfs aan 2 kanten staan.. maar verder vindt ik sommige paarden met korte manen mooi en andere staat het voor geen meter.....

maar lange manen hebben een zorro effect hahaah maar als je op wedstrijden moet. dan zijn korte manen echt een must..

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 00:00

Waarom zijn korte manen een must op wedstrijden? Ik wil namelijk wel wedstrijden gaan rijden met Yen, maar NO WAY dat die manen eraf gaan. Ik vlecht haar gewoon in...lijkt me geen probleem.

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 00:02

Gewoon een hengstenvlecht maken, deed ik ook bij Danny, nooit minder punten om gehad.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 00:12

Inderdaad *LOL*

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 02:10

Botervlieg schreef:
1.
2. (Regine,) met zweten heb je een punt, maar vacht die natregent onder manen?:?
3. 'Waarschijnlijk.......bevestigd'. Weet je ook of daar onderzoek naar gedaan is/literatuur/andere info.? Ik ben het nog niet tegengekomen, maar wel geïnteresseerd. Als een 'misverstand/fabeltje' uit de wereld moet, dan wil ik wel graag weten waarom.Haha!


Mijn paard staat elke dag in de wei en krijgt regelmatig een buitje op dr dak. De vacht onder de manen word ook echt wel nat hoor en duurt door de manen wel weer langer eer dat het droog is. dan aan de andere kant waar geen manen zijn. Er is inderdaad een theorie over hoe de veranderingen bij het paard plaats vonden toen de mens het ook als gebruikerspaard gingen gebruiken. Dit foutje met de manen valt daar ook onder, zoals ik al zei, fokte ze daarmee door en aten de kortmanige paarden op. Ik zal als ik thuis kom eens opzoeken in welk boek het stond dat pb ik je dan wel even. Het is echt een heel intressant stuk om te lezen.

Marjolein

Berichten: 11635
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 09:08

Ik ga vooor korte manen bij sportpaarden. Het staat verzorgd als je ze netjes kort houdt, de hals komt beter uit en het is in gebruik een stuk makkelijker.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-03 13:48

loulou"]
[quote="Pellie schreef:
ik vind het idioot omdat ik paarden met lange manen juist mooi vind, ongeacht ras of gebruik.


ja jij vind het mooi, maar een ander vind lange manen juist weer lelijk. ik vind niet dat je moet gaan roepen dat korte manen idioot is, want het ligt er gewoon aan wat je smaak is.
het paard heeft er echt geen last van dat de manen kort zijn. ze zullen juist eerder last hebben van lange manen, omdat het erg gaat zweten tijdens het rijden.

loulou heeft ook korte rechtopstaande manen. jij vind dit dus lelijk, want volgens jouw hoort elk ras lange manen te hebben.
dat slaat dus nergens op. bij bijv fjorden horen de rechtopstaande manen bij het ras. en de Prezwalski (waar de fjord van afstamt) en de ezel hebben van nature kort, (vaak) rechtopstaande manen.

jij vind lange manen mooier. prima, laat de manen van je paardje lekker lang groeien. vind ik persoonlijk bij tinkers, friezen, haflinger enz ook mooier. bij veel andere pony's trouwens ook.
veel sportpaarden hebben korte manen, en dat vind ik ook netter staan.

je moet gewoon kijken wat je zelf mooi/handig vind, en er rekening mee houden dat andere mensen een andere smaak kunnen hebben
[/quote]

rieleks meisje, ik heb het niet over jouw haren... Lachen

en ja ik vlecht als het warm is. Lachen

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-03 13:49

littleroosie schreef:
Pellie kom jij dan knotjes maken bij Laica als ze lange manen heeft Knipoog
Trouwens grappig dat Laica in zulke topics altijd weer naar boven komt.


ja hoor ik kom knoetjes bij laica draaien... Lachen

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 13:59

Ik houd de manen bij zoals ik ze mooi vind staan bij de pony! bij Apollon zijn ze kort en recht, omdat ze het uiterlijk heeft van een sportpony, bij Belle houd ik ze lang en dun (zijn ze uit zichzelf al) omdat ze een Welsh A tje is met heeeeeeeel veeeeeeel arabierenbloed in zich en omdat dat leuker staat voor voor de kar. (klinkt best gek...)
Bij Bonnie zorgen we ervoor dat haar manen in een mooie volle bos blijven staan en hangen (shetje).
Dus ik vind dat iedereen dat zelf moet weten en doen wat het mooiste het paard staat!

desillies
Berichten: 6778
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Castelnaud la Cgapelle ( FR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 15:55

Citaat:
De lange manen zijn inderdaad dus een onnatuurlijk iets.
maar goed ik zit dan ook tussen de Lipizzaners en daar hoort het gewoon bij.


is een lipizzaner dan zo onnatuurlijk Verward
(maar zo bedoel je het vast niet hè) Haha!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 16:28

littleroosie schreef:
Pellie kom jij dan knotjes maken bij Laica als ze lange manen heeft Knipoog
Trouwens grappig dat Laica in zulke topics altijd weer naar boven komt.
Lange manen kunnen prachtig zijn, maar dan moeten ze ook echt een bos manen hebben. Ik hou niet van het halve werk Knipoog Sowieso komt de hals een stuk mooier uit ( nu aan beiden kanten) en is het kwa verzorging veel makkelijker. En ook zoals Magreet zei, tijdens het rijden kan het ook erg lastig zijn.
Ik vind eigenlijk een paard met korte manen altijd mooier behalve als het een fries, ando of een haflinger is. Alhoewel fjorden met lange manen zijn ook erg mooi Haha!


Eej roos we hebben immers ook nog knoetjes gemaakt bij annabel!!
En die heeft dikke lange manen *LOL*
Dus bij laica moet het dan ook wel lukken Tong uitsteken

EvelienH
Berichten: 3714
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 16:45

Ik vind korte manen mooier bij sportpaarden en sportpony's.
Maar bij bijvoorbeeld een Fries of een Lipizzaner vind ik het weer niet mooi, die paarden horen gewoon lange manen te hebben.
Toen ik mijn pony kocht had zij ook lange manen en ik heb
ze er gelijk afgehaald want dat zag er echt niet uit Misselijk
Maarja smaken verschillen Lachen

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 17:28

lange manen zweten niet! Niet alle oerpaarden hebben korte manen! bv Een merens is ook al een heeeeeel oud ras en deze hebben toch ook lange manen. Ook is het niet waar dat het lastig is met rijden, waar precies heb je dan last van?? Mijn paard heeft zoals ik al eerder zei hele lange manen en ik heb er nooit last van met rijden.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 18:23

parouscha schreef:
Ik vind het altijd zonde dat de manen van een arabier eraf worden gehaald moeten worden.
Ik denk dat het laica wel mooi staat, maar roos heeft er een reden voor , maar toch Tong uitsteken Lachen


Ik heb dr met lange manen gezien en het staat dr níét. En ikw eet heel zeker dat het Ewald ook niet zal staan.
Friezen, tinkers, haflingers en andere barokke paarden, daar vind ik van dat ze lange manen moeten hebben.. Warmbloedjes met korte manen zijn gewoon veel mooier en het staat verzorgder.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 19:40

desillies schreef:
Citaat:
De lange manen zijn inderdaad dus een onnatuurlijk iets.
maar goed ik zit dan ook tussen de Lipizzaners en daar hoort het gewoon bij.


is een lipizzaner dan zo onnatuurlijk Verward
(maar zo bedoel je het vast niet hè) Haha!



Nee zo bedoel ik het inderdaad Tong uitsteken , bij die paarden horen gewoon lange manen! Ik vlecht ze zelfs in om ze langer te kweken!

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 19:58

Estragon schreef:
lange manen zweten niet! Niet alle oerpaarden hebben korte manen! bv Een merens is ook al een heeeeeel oud ras en deze hebben toch ook lange manen. Ook is het niet waar dat het lastig is met rijden, waar precies heb je dan last van?? Mijn paard heeft zoals ik al eerder zei hele lange manen en ik heb er nooit last van met rijden.

Lange manen zweten niet? Als het warm is, en Sher's manen zijn niet gevlochten, dan is ze toch echt helemaal nat onder haar manen hoor.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 20:10

Pellie"]
[quote="littleroosie schreef:
Pellie kom jij dan knotjes maken bij Laica als ze lange manen heeft Knipoog
Trouwens grappig dat Laica in zulke topics altijd weer naar boven komt.


ja hoor ik kom knoetjes bij laica draaien... Lachen
[/quote]

Weet je het zeker? Haha! Ze moeten namelijk echt mooi zijn en goed zitten. In ben echt een zeikerd daarin, ik ben er ook altijd lang mee bezig maar dan zit het er wel pico bello uit.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 20:13

Pellie schreef:
[rieleks meisje, ik heb het niet over jouw haren... Lachen

[/quote]


het kwam geloof ik iets feller over als bedoelt Haha!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 20:39

Ik vind Tos zijn lange blonde plukken bij hem horen, hij is niet voor niks haf Knipoog
Ben als de doods dat er een weidemaatje in gaat knagen en zou er nooit een trekkam door halen!
Maar bij bv een kwpner vind ik korte manen juist weer mooier...

Met warm weer maak ik meestal vlechten, met rijden heb ik geen last van zijn manen * Knipoog wat je gewent bent*
en met naald en draad krijg je er super mooie (vind ik iig) knotten mee!
Van de zomer, eerste keer zelf met naald en draad ingevlochten, en de keren dat ik wedstrijd heb gereden was de jury er over te spreken.
Afbeelding

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 20:48

Ik houd van lange manen. Mijn eigen pony heeft geen hele lange manen. Maar mijn verzorgpony's wel en mijn Haflinger ook.
Met Taran (20-30cm manen) rijd ik af en toe ook een mini-streekwedstrijd. En door alles netjes uit te kammen en niet te vlechten heb ik een 8 voor verzorging. Terwijl paarden met keurige knotjes echt niet hoger halen. Ik maak ook weleens een hengstenvlecht.

Maar gewoon voor het mooie vind ik lange manen meestal mooier, hoewel rechtopstaand ook mooi kan wezen.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 00:38

Lama Littleroosie... ik neem mijn woorden terug. dat wordt niks Lachen

Ik ben nogal een gevoelig typetje loulou Knipoog

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 09:02

Mijn pony's hebben lange manen. De ene een tinker, da's we duidelijk dan waarom die lange manen heeft, en ja, hij zweet er bij het kleinste zonnetje al onder. Deze zomer maken we gewoon vechten. Bij mijn andere pony, beetje meer sporty-type zijn ze ook lang. Ik vind het haar gewoon beter staan. Het is slechts zelden dan een korte coupe bij paarden mij kan charmeren.