KWPN...alleen paarden of ook pony's??

Moderators: Neonlight, Amaryllis, Just_Sannee, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Stephany

KWPN...alleen paarden of ook pony's??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-03 21:31

Ik vroeg mij af of er alleen paarden ingeschreven kunnen worden bij de KWPN of staan er ook grote pony's ingeschreven?? (of die alleen bij de NPRS??).....

Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 21:37

Ook pony's maar dat zijn geloof ik vooral te klein gebleven paarden.

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-03 21:43

????? Wat verstaan ze dan daar onder? Dat zijn dan paarden die niet de grote hebben bereikt, waardoor ze als paard ingeschreven kunnen worden?
Kunnen ze dan wel ingeschreven worden? Een paard wat te klein (en wat is dat?) is gebleven zal toch niet snel in het stamboek worden opgenomen?
Bij welke schoftmaat gaan we over een paard praten, en tot welke is het nog een pony (of een klein paard?)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 21:59

Bij het KWPN staan paarden in geschreven die gefokt zijn volgens de KWPN normen. Voor uitleg hiervoor zie KWPN.nl Deze krijgen als veulen een veulenboekpapier. Een driejarige kan alleen ingeschreven worden in het hoofdstamboek als zij aan bepaalde voorwaarde voldoet een ervan is een minumum stokmaat van 1.58. Dus te kleine KWPN paarden hebben alleen een veulenboekpapier, maar zijn niet geregistreerd in het stamboek.

Men kan alleen discussiƫren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-03 22:08

Bedankt voor de heldere uitleg! Ik vraag dit omdat onze (grote) pony, schofthoogte 1.48, volgens mij een brandmerk heeft van de KWPN, hij is net 19 jaar geworden en we hebben hem een aantal jaren geleden gekocht zonder papieren, ik vroeg mij dus af hoe dat kan, omdat hij niet aan die maat voldoet, mogelijk een brandmerk vanuit het buitenland??

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 22:22

Wat is de afstamming van de pony, daaraan kan je vaak zien uit welk stamboek het komt. En Duitse stamboeken branden veulens, het KWPN brandde (toen dat nog toegestaan was) alleen stamboekpaarden bij opname, dus minimaal 3 jarigen

Men kan alleen discussiƫren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-03 22:31

Dat is juist het probleem, we weten niet wat de afstamming is, eerst dachten we een New Forest, maar die zijn toch iets steviger gebouwd, men zei wel eens dat hij op een sjieke New Forester leek, omdat hij toch vrij rank is gebouwd.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie