kleine pony inrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

kleine pony inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 09:30

Nav het topic over Buster, vraag ik me het volgende af; ik heb een B pony hengstje dat volgend jaar drie jaar gaat worden.

Waarschijnlijk zal ik het beestje zelf aan moeten gaan rijden. Ik ben 1.65 groot en 47 kg zwaar. Hij zal me dus zonder problemen kunnen dragen.

Maar het zadel??? Ik kan moeilijk m'n spring of dressuurzadel (van m'n paarden) er op leggen; dan zit ik echt achter op z'n rug!! Ik verwacht echter dat het ook niet lekker zit op zo'n ponyzadeltje......

Hoe doen andere volwassenen/grote kinderen dat....zonder zadel?

Is het misschien een idee om zo'n kindercowboy zadel te kopen? Het lijkt me voor de neefjes en nichtjes ook wel handig om dat ze zich dan aan de knop vast kunnen houden.....maar pas ik met m'n achterwerk daar in......Of is het dat het ultieme aanrijden->met een achterwerk vacuum gezogen in het zadel Haha!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 09:46

Zo'n kinder cowboy zadel is wel heel erg klein! Haha! Tja hoeveel inch max kan dat ponytje hebben zonder dat het zadel te lang is voor zijn rug?

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 09:50

Tja, het is een welsje....ik schat hem nu op tweejarige leeftijd op 1.20.....hij ziet er nu uit als die Buster

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 09:54

Een B-pony past meestal al in de grotere ponyzadeltjes die ook in grotere maten al komen (kontmaten dan hé)!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 09:54

Een 16" zadeltje moet toch wel kunnen op die pony en volgens mij pas jij daar ook nog wel in.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 09:56

Op Dennis van 94 cm heb ik een zadel van 15" liggen. Hier voor had hij zo'n plat zadeltje.
Wij hebben ook een tijdje zo'n mini wenstern zadeltje gehad, ik vind het zelf helemaal niets. Ik ben ong 162 en 45 kg en paste d'r al niet in en het zat voor geen meter.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 20:59

In hoeverre wil je hem "inrijden" bedoel je dat je er alleen de eerste 2-3 maanden op gaat zitten (dus eigenlijk meer zadelmak) maken zodat ie iemand op zijn rug "dult" of wil je hem echt dingen leren. Persoonlijk verkies ik namelijk een blote paardenrug als IK er voor de eerste keer op moet. De eerste keer dat ik op een paard ga doe ik dat altijd zonder zadel. Ik loop dan niet het risico dat ikzelf in de beugels blijf hangen als ik er afgebokt wordt en je kan sowieso jezelf niet vastklemmen als je op een niet ingereden paard zit. Bovendien kan het zadel niet onder z'n buik belanden met alle traumas van dien. Zelf geef ik er de voorkeur aan om de eerste (20) keer op een paard zonder zadel te zitten (zeker als hij te klein is voor mij) en dan, als ik vrij "zeker" ben dat er weinig gebeurt, een kleiner iemand met zadel erop en er gewoon naast lopen.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 21:43

Pinky is ook een kleintje (Buster maat, a pony, 1.15) en die heb ik ook zelf zadelmak gemaakt.
Hij heeft een 15 inch zadeltje en ik ben zelf vrij iel en weeg niet zoveel dus mijn kont paste er best in.
Ging prima Tong uitsteken
Overigens rijdt nu Caitlin, zijn verzorgstertje hem verder in

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 22:34

Ik rijd ook op welshes met een 16 inch zadeltje, en het gaat nog best hoor. En ik heb geen minikontje.