Shetlander vraagjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Shetlander vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 15:26

Ik ben al aardig wat jaren in bezit van eigen paarden, maar sinds gisteren ben ik in het trotse bezit van een allerschattigste mini Shetlander Jamai Lovers. De eigenaar wilde hem naar de slacht brengen i.v.m. overcompleet en dat kon ik niet over mijn hart verkrijgen. Hij staat dus nu in volpension bij mijn andere paarden. Hij is overigens meteen de stalmascotte geworden Haha!.
Dit is werkelijk de eerste keer dat ik een Shetlander bezit. Ik wil heel graag freestyle met hem gaan trainen en hem eigenlijk ook beleren voor een karretje. Hoeveel kan zo'n klein ding eigenlijk trekken? Is het misschien verstandiger een tweede mini erbij aan te schaffen om er een tweespan(netje) van te maken?
Jamai mag bij de grote paarden in de wei, is dit verstandig? Ze (6 stuks, 2 Quarters, een Arabier, een KWPN'er, een Fjord en een Haflinger) zijn reuze geintresseerd in hem. Ze rennen hem achterna. Jamai is helemaal niet van hen onder de indruk en weet zich snel uit de voeten te maken wanneer 1 van die grote lummels naar hem trapt. Hij kan ook onder het stroomdraad door mocht het nodig zijn om zichzelf in veiligheid te brengen. Maar doe ik er wel goed aan hem tussen de grote paarden in de wei te zetten?

Jeetje, ik voel me weer net een beginneling Verward. Wie geeft mij raad? Hieronder een plaatje van mijn spettertje.

Afbeelding

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 15:43

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst en een leuke naam heeft die Knipoog Party!!
Weet je wat bij mij altijd het probleem was, mijn Shetlandertje was het pispaaltje zeg maar van de groep. Echt telkens gingen ze achter hem aan en die van mij was nogal een mietje.. Ik weet niet of dat ook zo bij jou is maar toch zal ik er wel goed opletten. Later ging het gelukkig bij mij beter.
Een Shetlander kan veel trekken hoor, maak je daar maar geen zorgen over. Hoeveel weet ik niet precies maar misschien kan je daarvoor de zoekfunctie gebruiken.
En moet je niet nog een extra stroomdraadje erbij maken zodat die er niet onderdoor kan? Zo kan die toch gewoon weg rennen?

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 16:07

Gefeliciteerd met je nieuwe pony........je zal een hoop plezier hebben van Jamai, want shets kunnen je aardig aan het lachen maken.......ik heb er 3 lopen Pling
Wij zelf rijden ook aangespannen met de shets en over het algemeen kunnen ze 3 keer hun eigen gewicht trekken op het harde......2 keer in het bos (niet te zwaar) en 1 keer door mul zand......ongeveer.
Ik weet niet of Jamai een grote of een kleine maat shet is.......maar wijzelf hebben een vrij forze grote maat shet en die weegt rond de 250 kg.
Onze shets lopen bij nog 2 fjorden in en over het algemeen is een shetlander heel erg brutaal......de kleinste/jongste hier in het land kan alles maken en breken bij de grotere.
Heel veel plezier met je shetlander

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 17:33

Gefelciteerd met Jamai!
Isabeau (mijn shet) loopt -normaal gesproken- ook tussen de grote paarden in. Omdat we een hengstje op stal hebben wat wel in de groep staat, staat Ies nu een weilandje ernaast, maar dat is meer omdat ik bang ben dat het hengstje erop springt, dan dat Ies het niet zou redden tussen de groters! Zoals al gezegd, hoe klein ze ook zijn, des te groter de mond vaak Haha! dus dat komt wel goed!

Succes!

En zoals Jacq al zegt, een shet kan flink trekken, ze kunnen zelfs naar verhouding meer hebben dan bv een Bels. Oke, niet inspannen en dan met 5 volwassenen door het bos crossen, maar 2 personen trekken ze makkelijk!

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 17:46

ik heb ook ene bijdehandje in het land lopen bij mijn e pony! maar ze speelt toch af ent oe echt de baas!!! fel kreng af en toe! maar als ik haar alleen zet is ze beldigt! dan wordt ze stront chaggie haha, denk maar niet dat je haar dan nog kan pakken!
maar het gaat super hoor! als mijn pony het niet zint, laat ie dat wel merken!
de meeste paarden vinden die kleine opdonders heel interessant en de mijne kan niet meer zonder, die beschermt haar helemaal!!!!!!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 18:03

Hihi Haha! , mijn 2 shets houden mijn 3 jarige fries er echt wel onder hoor, vaak zijn shets de baas over grote paarden, het zijn nou eenmaal kleine krengetjes Extreme duivel .
Uiteraard is dit niet áltijd het geval dus idd eerst even opletten, maar meestal loopt het wel los.

JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 19:01

Ik heb precies zo'n shetje!!!
Zo in de wei is prima maar zodra die te dik word in een appart klein stukje zetten!!! ( i.v.m. hoefbevangenheid..)
Ooooohhhh jaaaa je moetm echt beleren voor het karretje!! Heb ik ook gedaan!
Hij trekt zo in een 2wiel karretje 1 "kind" en een volwassene!!!! doety makkelijk!!!! Ze zijn echt TE sterk!!
"ZE" zeggen dat een shetJE z'n eigen gewicht kan trekken!! ik geloof dat zeker!!!!
en kunstjes moet je ook zeker doen!! = zooleuukkkkkkkkk!!!!!
veeeeeeel plezier met Jamai!!!!!!!!!!!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 21:06

Wij hebben ook 2 shets tussen de groep lopen.
Gaat heel leuk maar ze hebben wel wel de ruimte om onder de lijnen door te gaan als het ze allemaal teveel wordt.

Verder worden ze alletwee in bescherming genomen door 1 of meerdere paarden.
Mijn haf is beschermmoeder van de ene en de ander staat onder hoede van een pony waar je dus echt niet bij in de buurt hoeft te komen als paard zijnde.

Denk dat Jamai ook wel een bescherm-paard zal krijgen en zoals je al zegt zijn ze reuze snel en fel zat om van zich af te bijten.

Misschien is het wel gezelliger voor hem om er een mini-maatje bij te hebben, maar voor de kar zijn ze sowieso heel erg sterk, alhoewel met zijn tweeen natuurlijk leuker is dan alleen.
En als je een al beleerde oliebol hebt, Jamai het misschien sneller leert?
Al schijnen ze al vrij snel te leren.

Succes en wat een leukerd om te zien

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 21:08

Ehh...waarom maakt bokt van s h e t een oliebol????

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 09:20

Sily schreef:
Ehh...waarom maakt bokt van s h e t een oliebol????


Omdat je misschien perongeluk s h i t getypt hebt.

Maar Dennis staat ook tussen de grote paarden, geen enkel probleem(mist het geen ruin of hengstige merrie is, het blijft een dekhengst). En zeker als hij bij de andere paarden weg kan moet het geen probleem zijn.
Zo als hier boven al gezegt is, een shet kan veel trekken.

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 12:16

Nou Jamai heeft streken hoor. Geweldig Haha!. Gisteren zat Okidokie (mijn Quartermerrie) hem achterna, hij dook onder het draad door. Okie rende de andere kant op en Jamai ging haar achterna.
Hij is voortdurend aan het donderjagen met de Rottweiler van de boerderij.
Hij is echt niet snel onder de indruk, maar een brutaal krengetje Knipoog en met het wandelen gisteren bokte hij naar Okidokie terwijl ze lelijk naar hem keek.
Ik heb een basketbal voor hem gekocht, zodat hij zich 's avonds in z'n box ook niet hoeft te vervelen.

Iedereen heel erg bedankt voor de bemoedigende woorden . Ik geef het even de tijd om de kudde aan elkaar te laten wennen.
En beleren voor een karretje ga ik zeker doen. Denk er serieus over na een maatje voor hem erbij te kopen en een tweespan te gaan maken. Tjonge jonge, wat zo'n mini Shetlander allemaal niet te weeg kan brengen .

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 12:44

Citaat:
Sily schreef:
Ehh...waarom maakt bokt van s h e t een oliebol????


Omdat je misschien perongeluk s h i t getypt hebt.



Hahaha ahaaaa dat zou best wel eens kunnen ja, dacht voordat iemand begint te schreeuwen dat ik een shet geen oliebol mag noemen zal ik maar even zeggen dat ik dat niet was Bloos

Maar ok..oliebol is dan beter dan oliebol he Knipoog

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 12:52

Bij ons op stal staat de shet ook gewoon tussen de grote paarden. Gaat prima! Als ik die gelder van mij eruit haal, rent ze altijd onder het draad door erachter aan (ook al blijft ze niet alleen achter). Ze kan het dus prima vinden met die grote paarden.
Heel veel plezier met Jamai!

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 20:48

Het gaat goed hoor, met Jamai. De 2 grote merries hebben zich helemaal over hem ontfermt. Vanmiddag werd Jamai gepakt door 1 van de ruinen en mijn merrie is die ruin toen aangevlogen. Vanaf dat moment zorgt ze ervoor dat de ruinen niet meer bij Jamai kunnen komen en blijft ze dreigend met haar kont tussen hen en Jamai inlopen.
Het is dus allemaal veel sneller gegaan dan ik had durven hopen. Jamai voelt zich helemaal thuis bij ons op stal, hoewel hij wel erg moe is van alles wat we doen. Hij wordt nu dagelijks gepoetst en gaat mee uit wandelen. Daarnaast is onze wei veel groter dan de wei waar hij vandaan kwam, dus loopt hij overdag heel wat kilometertjes. Toen ik hem vanavond op stal zette was hij zo moe dat hij meteen in slaap viel en z'n eten liet staan.
Ik hou het goed in de gaten dat hij maar een uurtje op de hoge wei staat en verder op een schraal stukje. Want uit jullie verhalen heb ik wel begrepen dat ik goed moet opletten dat hij niet hoefbevangen raakt.

Afbeelding

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 21:48

hoe oud is hij eigenlijk?? (of lees ik daar overheen?)
Hon loopt altijd (m.u.v. nu ivm veulen) in de kudde en heb daar nooit problemen mee gehad

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-03 06:45

30 juni wordt Jamai 2. Het is dus nog een behoorlijke baby.

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 09:58

gefeliciteerd met jamai!
geweldige naam en leuk beesie!
lijkt erg veel op mijn shetje....
veel plezier met jamai......

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 10:06

Tussen de paarden is echt geen probleen hoor. Zolang hij zich maar in veiligheid kan brengen als het nodig is. Wat je hebt gedaan met dat draad is prima!
Onze buren hadden een shetje tussen 3 haflingers. Af en toe hing de shet aan het halster van de haflingerruin. Haha! En dan liep hij er op zijn achterbenen achteraan te trekken aan dat halster... Haha!

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 10:00

Wat een mopje!!! En wat tof van je dat je hem hebt gered van de slacht!!!
Veel plezier ermee, en ze zijn echt leuk, ik heb er ook 1 lopen tussen mijn paarden.