Boterbloem Probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Boterbloem Probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-03 16:42

In een week tijd staat mijn weiland opeens helemaal vol met boterbloemen!! Opvallend is dat het weiland van mijn buurman het niet heeft, maar daar groeit eigenlijk helemaal niks meer op ondertussen.

anyway, voor spuiten is het te laat, moet ik het maaien? Of is het eigenlijk helemaal niet erg?
Nuala heeft nu een hele gele neus van al dat stuifmeel hahaha, is het erg dat ze het inademt?

Boterbloemen waren toch licht giftig??????


leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 16:53

Boterbloemen zijn idd giftig, maar mijn ervaring ermee is dat de paarden er echt wel netjes rondom rond eten, al staan er nog zoveel.
Als je het gaat maaien, kan je het alleszinds al niet als hooi gebruiken, en zelfs al haal je dan alles weg, je hebt altijd kans dat er "stukjes boterbloem" (ja hoe moet ik het noemen?) blijven liggen, die uitdrogen, waardoor je paarden misschien niet meer doorhebben dat ze er moeten afblijven en het dus gewoon opeten.
Laten staan zou ik zo zeggen...

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 17:06

Veel kan je er denk ik niet meer aan doen.
Marilyn loopt er trouwens niet omheen hoor maar eet ze gewoon op.

22 Januari verwachten we ons kleintje

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 18:10

Je zult ze op eea manier moeten verwijderen anders hou je straks geen gras meer over. Paarden eten er iid in principe omheen TOT er geen gras meer staat en ze wel honger hebben. Dan heb je dus een probleem.
Maaien lost niks op, want de wortels moeten eruit.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 19:23

Volgens mij is de enige manier met 'n vertikuteerhark, maar dan ben je nog wel ff bezig Scheve mond Het groeien van boterbloemen ligt geloof ik aan de zuurgraad v/d bodem.

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 19:45

Gewoon ordinair plukken met de hand Esme Haha!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 20:19

Je hebt paarden die wel de boterbloemen eten, controleer even de eerste paar dagen de mond van je paard. Je paard kan namelijk door het eten van boterbloemen behoorlijk blaren in zijn mond oplopen wat kan resulteren in een zeer gevoelige mond. Verder is het misschien een optie om het weiland voor volgend jaar aan het begin van het seizoen 1 x te maaien, zo voorkom je dat er veel boterbloemen kunnen gaan groeien en verminder je het eiwitgehalte wat je paard binnen krijgt

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-03 20:25

Whahahahaha plukken?!!?!?! Wie komt me helpen even 1 hectare land boterbloempjes plukken? Extreme duivel

Ik heb vandaag het achterste stuk van het weiland ook maar open gedaan, want het voorste stuk was idd helemaal kaal rondom die boterbloemen. Nuala helemaal blij!

Haar neus is helemaal geel van die bloemen, en ze heeft ontstoken tandvlees, maar dat kwam doordat ze aan het hek at volgens de tandarts.. toch maar even in de gaten houden...

oliebol zeg ik baal!!

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 20:29

Zoals Kais zegt; bepaal de zuurgraad van je land eens. Met mesten kun je een hoop doen.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 20:35

en hoe zit t dan met paardenbloemen? Bij snow staat t vol met paardenbloemen en her en der wat boterbloempjes en ander kruid, maar hij eet dus ook echt alles!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 20:38

Gam niet, die eet netjes om de gele bloempjes heen.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-03 20:42

Sugarmiss schreef:
Zoals Kais zegt; bepaal de zuurgraad van je land eens. Met mesten kun je een hoop doen.


Oh god ik ben stom... hoe doe ik dat? Haha!

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 21:06

snowdon schreef:
en hoe zit t dan met paardenbloemen? Bij snow staat t vol met paardenbloemen en her en der wat boterbloempjes en ander kruid, maar hij eet dus ook echt alles!

paardenbloemen zijn geen probleem

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 21:08

Sugarmiss schreef:
Zoals Kais zegt; bepaal de zuurgraad van je land eens. Met mesten kun je een hoop doen.


Het kan ook het gevolg zijn van overbemesting Bloos

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 21:16

Esme_27"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Zoals Kais zegt; bepaal de zuurgraad van je land eens. Met mesten kun je een hoop doen.


Oh god ik ben stom... hoe doe ik dat? Haha!
[/quote]

Met een eenvoudige test die je kunt kopen in tuincentra Lachen

It never eats, it never sleeps, it never stops...

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 21:20

Overbemesting met paardenpoep dan toch zeker Haha! Ik zit met exact hetzelfde probleem. Steeds meer boterbloemen en bijna geen gras meer.
Vorig seizoen heb ik het overigens wel een keer gemaaid. Dat hielp wel wat. De pony's hebben er niets aan overgehouden.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 21:25

OK .... hier komt ie ... (ik had het zelfde probleem hier). Paardjes van het land, en spuit met BOFIX of een ander middel met MCPA in verwerkt. Het is giftig, de paarden moeten 7/10 dagen van de wei blijven en het moet er eens op geregend hebben voor de paarden terug de wei opgaan. Het mag niet regenen kort na de behandeling, want het gif dringt in via de bladeren van de plant en dood de plant van boven uit tot in de wortels. Het tast het gras niet aan, enkel de boterbloemen en eventueel klaver (éénlobbige onkruiden o.a. ook distels en netels). Je zal ze zien verdorren en neervallen. Je kan ze dan gewoon samen harken of gewoon laten wegrotten. Kort na het weghalen van de boterbloemen moet je de wei kalken, het is nl. op kalkarme grond dat de boterbloemen groeien. Ze zullen terugkomen maar in veel minder grote mate (pas na ettelijke keren kalken gaat de grond de goede verhouding krijgen dat je maar onderhoudsdosis meer moet toepassen dan). Dit jaar heb ik maar een fractie meer van wat hier vorig jaar stond. Ik heb nu pas de ronde met de hand gedaan .... zo weinig zijn het er nu ....! Rooien met de hand is trouwens vechten tegen de bierkaai, ze komen heel snel terug tenzij je de volledige wortel meehebt, en dat is maar zelden zo omdat ze van die haarwortels hebben die afbreken bij het uittrekken. Wil je uittrekken moet je zorgen dat je de volledige kroon op de grond vasthebt aan de basis en recht omhoog trekken (niet sjorren of er kraken wortels af, ze komen best los na een regenbui). Grote gaten inzaaien kan ook helpen en mesten met iets die een snelle groei bevorderd, vooral als je zo van die groepen hebt zoals wij hier hadden ... Misselijk Verder voorkomen dat de wei tekort gegeten raakt, dat is juist wat de boterbloem nodig heeft om goed en weelderig te tieren. In hoog gras vind je maar zelden boterbloemen (ja, ik weet dat dit met paarden een utopie is).

BOFIX is wel duur, maar het enige afdoend middel (of ander product met MCPA). In landbouwmiddens is het puur te koop ook, maar niet voor particulieren.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 21:26

Tuincentra hebben wel een test, maar van weidebeheer hebben ze weinig kaas gegeten. Dan kun je beter bij een Welcoop winkel terecht.

Ik heb 1 jaar gemest met oude paardepoep, NOOOOIIITTT MEEEEERRRR dus. Ik heb nog nooit zoveel onkruid gehad.
Er gaat nu gewoon 17/17/17 over.

Nog iemand interesse in oude paardepoep (gratis afhalen) Clown

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 21:30


napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 06:45

Esme_27 schreef:
Haar neus is helemaal geel van die bloemen, en ze heeft ontstoken tandvlees, maar dat kwam doordat ze aan het hek at volgens de tandarts.. toch maar even in de gaten houden...


Zal vandaag op mijn werk vragen hoe je dat kan oplossen, volgens mij komt dat ontstoken tandvlees dan wel van de boterbloemen en vorige week had ik het er over met 1 van de dierenartsen. Ik weet dat er een middel is waarme je de mond van je paard kan spoelen zodat het tandvlees weer wat rustiger word, je hoort het nog wel van me

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 08:12

Moest het zijn dat je Bofix niet kan vinden wil ik het wel voor je kopen en opsturen vanuit België. Als je ervoor gaat kijken moet je bij de grote(re) tuinbouwwinkels zijn, of eventueel bij een groothandel. Sanac (verdeler van bofix) verdeeld enkel aan grote zaken.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 14:20

Bij ons groeien ook vrij veel boterbloemen (is aan de overkant van de weg bij jullie, hahaha), alleen NIET op het land waar de schapen staan of kort geleden hebben gestaan. Misschien een ideetje? Of toeval?



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 19 bezoekers