Nieuw of tweedehands???

Moderators: Just_Sannee, Neonlight, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Boxer

Nieuw of tweedehands???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-03 13:03

Ik heb een 3-jarige merrie die over 2 weken ingereden wordt. Dit ga ik niet zelf doen maar laat ik doen door iemand anders (die daar wel verstand van heeft Tong uitsteken )

Nu weet ik alleen niet wat ik moet doen:
Een nieuw zadel kopen wat goed is en goed past
Een goed tweedehands zadel, omdat paarden doordat ze bespiering krijgen toch nog groeien, ook op de rug.

Heeft iemand goeie tips of zelf ervaring met dit ?

Groetjes

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 13:32

de 2e handse, met het inrijden kan teneerst an alels gebreuren en inderdaad je zegt het zelf al ivm de bespiering.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 13:40

Een tweedehands zadel ALLEEN als dit ook goed past.

Je kunt ook nog voor een (nieuw) VERSTELBAAR zadel kiezen.

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

floortje_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 13:49

meestal hebben die mensen die zadelmak maken wel een zadel en dan een nieuw zadel kopen maar niet op maat laten maken want de schoft enzo verabderen nog

papa ik mis je en dat zou altijd zo blijven

Oscar
Forumcoordinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 14:26

Zelf zou ik voor een goed tweedehands zadel gaan.
Niet alleen qua bespiering, maar ook voor het risico.
Een jong paard kan gekke dingen doen (een oudere ook hoor Knipoog ) en het risico op beschadiging is in het begin best aanwezig.
Je zou ook nog kunnen kiezen voor een verstelbaar zadel of een zadel dat je bij een goede zadelmaker koopt en dat later evt. zonder al te veel problemen aangepast kan worden.
Ik geloof dat Daaleman hier goed in is.

diegomarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 16:29

Ik heb vorig jaar mijn paard gekocht toen hij net ingereden was en heb daar een goedkoop zadel bij gekocht , Nu nog geen jaar later ligt het zadel klem en heeft mijn paard er echt last van. Ik ben blij dat ik toen geen duur zadel heb gekocht ! Verder heb je natuurlijk een groot risico dat er iets gebeurt met je zadel bij het inrijden, zonde van je nieuwe zadel dus! Wel zou je kunnen kijken voor een zadel met een verstelbare boom, dan kan je hem weer verstellen als hij niet goed meer ligt *LOL* Succes

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 21:00

een zadel dat je bij een goede zadelmaker koopt en dat later evt. zonder al te veel problemen aangepast kan worden.
Ik geloof dat Daaleman hier goed in is.[/quote]

Zullen we voor de nuancering zeggen dat Daaleman hier goed in KAN zijn?
(mij zijn ook minder positieve ervaringen bekend)

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 21:47

Nou, gaat ie weer (ik val in herhaling over dit onderwerp):

Het jonge paard zal zijn bespiering aangroeien, maar wel aangepast op het zadel wat je op hem gebruikt.
Maw: koop een zadel van een gerenommeerd merk met een goede pasvorm. Eentje die je na een jaartje gewoon anders kan laten opvullen (aanpassen) zodat ie gewoon weer past. Daarom kun je dus prima een goed nieuw zadel kopen.
Waar je de rug van je nog jonge paard meteen voor altijd mee verpest is een goedkoop zadel van dubieuze kwaliteit, of nog erger, een scheve tweedehands. Daarmee maak je een paardenrug die of scheef is, of een heel lastige pasvorm zal kunnen hebben.

Je bent ten aller tijde gewoon beter uit met een goed zadel, en dat zijn toch vaak de nieuwe zadels van een goed merk. Of een tweedehands die is opgevuld naar je paard's rugmodel.
Een paard veranderd niet zo heel veel dat je over een jaar een kompleet ander zadel nodig bent; dat is vaak wel zo als je begint met een inferieur zadel.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 22:16

Ik zou toch een tweedehands kwaliteitszadel kopen. Je kunt deze eventueel door een zadelmaker na kunnen laten kijken en op laten vullen als dat nodig is. Het komt toch vaak voor dat een zadel na verloop van tijd absoluut niet meer past en ook niet meer aan te passen is, aangezien de boom dan te smal is geworden.

Vlugger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 18:52

Ik zou voor een passend zadel gaan , bijvoorbeeld een Torsion die knelt nooit en groeit mee met je paard. Kijk maar op www.torsion.nl

Geluk kan je vermenigvuldigen,
door het te delen

STELLAlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 19:09

Ik heb een kieffer met verstelbare boom. Mocht het ooit nodig zijn, laat ik `gewoon mijn zadel aanpassen.

Oscar
Forumcoordinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 20:23

Botervlieg schreef:
een zadel dat je bij een goede zadelmaker koopt en dat later evt. zonder al te veel problemen aangepast kan worden.
Ik geloof dat Daaleman hier goed in is.

Zullen we voor de nuancering zeggen dat Daaleman hier goed in KAN zijn?
(mij zijn ook minder positieve ervaringen bekend)
[/quote]

Mijn nuancering had ik al aangebracht door de woorden "ik geloof" Knipoog
'k Heb er nl. zelf geen ervaring mee en heb de verhalen alleen van horen zeggen.
De personen die ik ken en een Daaleman zadel hebben zijn er zonder uitzondering positief over, maar zoals bij alles zullen er ook minder positieve verhalen bekend zijn, dat hou je toch.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie