Pezen koelen na SGW(-les)??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Onassis
Berichten: 64
Geregistreerd: 14-02-03

Pezen koelen na SGW(-les)??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-03 06:34

Mijn dressuurinstructrice heeft mij aangeraden om na een SGW(-les) de pezen van pijn paard (in zijn voorbeen) te koelen met coolpacks. De temperatuur van de pezen kan natuurlijk aardig oplopen na zoveel galopwerk. En omdat er vaak geen stromend water in de buurt is, lijken coolpacks een goede oplossing. Alleen nu valt het wel erg op dat ik de enige ben die dat doet.

Zijn er hier mensen, die na zware trainingen ook koelen met coolpacks, en wat is de algemene mening hierover, is het nodig???

Zorg voor voldoende afwisseling in je eigen leven en dat van je paard!!


Belker

Berichten: 15253
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 06:52

Ik deed er altijd Sticky LEgs van de Paardendrogist op. Gewoon na de training op het been doen en dan geen beschermers er meer omheen. Thuis goed afspuiten en het weer op de benen doen en een nacht laten zitten.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 07:11

er heeft deze maand net een test gestaan in de Bit over cooling gels, ter vervanging van water. heb helaas geen scanner, maar misshcien kan iemand anders het voor je inscannen?
de sticky legs kwamen er wel aardig uit.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 07:44

Yep die gebruikte ik ook altijd voor mijn ouwtje na een SGW les. Is mij toen ooit aangeraden en ik heb dat altijd braaf gedaan. Knipoog Ik gebruikte gewoon van die coldpacks, paardendrogist bestond nog niet Haha!

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 11:15

Ik bandageer de benen na een SGW altijd in met cole's liniment.

Als het op een SGW mogelijk is de paarden af te spuiten doe ik op de SGW zelf ook nog even de benen koud afspoelen en daarna inbanadgeren. Als de mogelijkheid op de SGW er niet is paarden af te spuiten was ik hem thuis, maar koel de benen dan niet meer zo zeer.

Ook na zware SGW-trainingen bandageer ik de benen in met cole's liniment eronder. De komende nacht na een SGW(training) hebben mijn paarden ook bandages om.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 14:38

Na een cross doe ik er cool-packs op. Mijn moeder heeft van een paar oude handdoeken en klitteband zakjes gemaakt waar ze in kunnen. De cool-packs niet rechtstreeks op de huid doen, da's veel te koud!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Onassis
Berichten: 64
Geregistreerd: 14-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-03 14:09

Nee, dat klopt, ik doe ook eerst een handdoekje, en dan coldpacks, en dan gewoon bandages.

Is er naar jullie weten wel eens onderzoek geweest naar het effect van het koelen van de pezen na zware arbeid??

Zorg voor voldoende afwisseling in je eigen leven en dat van je paard!!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 16:06

Ik weet het niet, maar ik zou het wel eens willen weten!
Het lijkt mij dat sterk en snel afkoelen niet echt goed is. Daarom doe ik ze ook niet meteen na de cross erom. Misschien is gewoon afspoelen dan nog wel beter. Ik zal eens zoeken Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

renske
Berichten: 652
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 17:29

wat is eigenlijk een SGW?? eigenlijk nog nooit van gehoord... of ben ik nu heel dom?

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 21:18

SGW = Samen Gestelde Wedstrijd. Dat betekent dat je een dressuurproef, springproef en uithoudingsproef in één wedstrijd moet rijden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dartel, Googlebot, Leliesan, Saartjuh_b en 29 bezoekers