Beter te diep dan met haar hoofd in de lucht??

Moderators: Just_Sannee, Neonlight, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

nikkiemisty

Beter te diep dan met haar hoofd in de lucht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-03 15:26

Ik heb vandaag voor de derde keer op karina (mijn nieuwe verzorgpony) gereden. Ze was eerst 20 minuten aan het mutsen, omdat de bak net was gesproeid en dat was wel erg eng Scheve mond

Na een half uur lekker los (in alle gangen) te hebben gereden, probeerde ik haar wat naar beneden te rijden. Ze is heel gevoelig in haar mond en ben dus rustig aan begonnen. Normaal loopt ze altijd heel erg hoog met haar hoofd. Na 5 minuten kwam ze al wat meer naar beneden. Alleen opeens begon ze heel diep te lopen. Echt te diep...Maar wat ik me nu afvraag is, of het nou beter is dat ze in het begin te diep lopen en dan later weer omhoog werken of dan toch met haar hoofd in de lucht te laten lopen.

Ze is net 5 jaar en kent bijna alle basisdingen ongeveer wel. Hoe kan ik nou het beste te werk gaan?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 15:30

Waarschijnlijk ging ze achter de teugel lopen en dat is absoluut niet goed, omdat je dan geen contact meer hebt. Dit doet ze om de druk te ontlopen.

Gast7521

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 15:33

Ik zou niet gaan denken in termen als "wat is nou beter" want het is gewoon allebei niet goed. Lekker lessen met je beestje, dan helpt je instructeur jullie er wel doorheen.

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 15:37

Doordat ze dieper ging lopen, kreeg ze waarschijnlijk minder druk op haar mond, zodat jij geen stuur mee hebt en zij lekker kan doen wat ze wil Tong uitsteken
Werk er eerst naartoe dat ze jouw hand accepteerd, dus dat je de hele tijd hetzelfde contact met de mond hebt. Niet de ene keer heel licht en de andere keer wat zwaarder, maar heel de tijd hetzelfde.
Dan pas kun je naar beneden gaan werken, terwijl ze niet de druk van de teugels gaat ontwijken. Als ze dat doet, meteen weer tegen je hand aan drijven, dan maar weer hoofd omhoog en opnieuw beginnen.
Kan je niet eens in de zoveel tijd een lesje nemen?
1 keer in de maand ofzo? Je rijdt haar toch niet super vaak, dus dan rijdt je ook niet veel zonder begleiding Lachen
Ik heb met Rocky ook 2 maanden zonder begleiding gereden, ging wel redelijk, foutjes die erin kwamen, gingen er ook wel weer uit. Maar sinds ik eens in de 2 weken les hebt, gaat het met hele grote sprongen vooruit.
Laatst bijgewerkt door DaphneL op 05-05-03 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 15:37

Je moet proberen om haar meer naar het bit toe te rijden en je hand ook daadwerkelijk ontspannen als ze goed loopt. Ga idd lessen nemen, als je daar de mogelijkheid toe hebt.

nikkiemisty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-03 15:49

Wat nou het gekke is, is dat ik wel gewoon haar mond met rust liet (mijn handen ging ontspannen) als ze op de goede hoogte liep. Verder zat er weinig spanning op de teugels als ik haar daar naar toe reed, omdat ze nogal gevoelig is.

Morgenochtend ga ik met mijn instructrice rijden, allebei te paard. Ik zal dan wel aan haar vragen wat zei vind.

Ze bleef niet heel de tijd diep lopen. Als ik haar dan had waar ik haar hebben wilde en ging ontspannen ging ze juist dieper lopen. Na een paar stappen (halve lange zijde) kwam ze weer helemaal omhoog... Scheve mond

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie