wei??

Moderators: Just_Sannee, Neonlight, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

LiSsJe

wei??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-03 12:46

nou ik heb een vraag:

wij gaan mischien verhuizen (nou we gaan verhuizen mar we moeten eerst een huis vinden *LOL* ) en dan willen we heelgraag een stuk land er bij want mn moeder wil geiten en ik wil een paard Haha! maar ik weet niet hoe groot een redelijke wei moet zijn als je paard er gelukkig mee wil zijn dus is hier iemand die wat maten weet voor een wei?? Verward

alvast bedankt Tong uitsteken

greetz melissa

luna is de aller liefste

Oscar
Forumcoordinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 14:36

Da's een lastige vraag !
Het hangt er namelijk helemaal van af wat je met je paard wilt gaan doen, wat voor soort grond het is ed.
Als je overweegt om je paard het hele jaar weidegang te geven, dan heb je veel meer grond nodig dan wanneer je je paard 's winters stalt of in de paddock doet.
In de winter wordt de wei nl. snel vertrapt, en eigenlijk heb je dan 2 stukken grond nodig; eentje om je paard 's winters op te houden en dat vertrapt mag worden, en een "goed" stuk weiland.
Verder is het van belang of je bij wilt voeren of dat alleen gras voldoende is.
In de winter zul je waarschijnlijk toch bij moeten voeren, maar in de zomer is het een ander verhaal.
Kortom: wil je een wei om je paard beweging en afleiding te bezorgen, of wil je een wei om je paard in z'n eigen behoefte te laten voorzien ?
Een andere mogelijkheid is een stuk(je) wei en een paddock of buitenbak.
Bij slecht weer/bodem kun je je paard dan in de paddock of bak zetten, terwijl je je kostbare wei alleen gebruikt als de weersgesteldheid het toelaat.

Een indicatie zodat je een idee hebt:
Mijn paard heeft een wei van 120 x 60 meter, waarvan een stukje gebruikt wordt als "rijbak" waar ook weer gras in groeit.
's Zomers staat hij daar vaak 24/24 op en heeft hij ruim voldoende ruimte en gras tot zijn beschikking (zou best wat minder mogen Vork ).
's Winters gaat hij alleen naar buiten als de bodem het toelaat en wordt hij bijgevoerd.
Ik moet hem dan natuurlijk wel bijvoeren.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie