Schimmel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 09:07

Vorige zomer hebben we een spik splinter nieuw 2 span tuig gekocht.
Nu heb ik dat ijverig in een badje met olie gegooit (zoals de man mij vertelde) en na die tijd was het ook mooi soepel (niet vet).
Het hangt nu in de schuur en echt het is helemaal groen van kleur......schimmel!!!!
Ik weet dat dat niet het ergste is......maar kan hoe kan ik het nu het beste behandelen?
Uitpoetsen, of schoonmaken met zeep, of weer invetten?

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 09:17

Gewoon schoonmaken met zadelzeep. Persoonlijk vind ik de zadelzeep van Stübben het fijnst. Vervolgens zou je wanneer het tuig wat droog is geworden het opnieuw kunnen invetten, maar als het leer nog lekker soepel is hoeft dat zeker niet. Het leer zal de olie of het vet dan ook niet opnemen. Je zou een beetje op een klein stukje kunnen doen en wanneer het leer het meteen opzuigt dan heeft het blijkbaar weer wat "voeding" nodig. Lachen
Laatst bijgewerkt door manon_lin op 02-05-03 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 09:19

ik zou m zowiezo wel n keer invetten nadat je hem met zadelzeep heb gepoetst.want zo te horen word ie niet zo vaak gebruikt, en als je m goed invet kan ie er weer ff tegen , je hebt ook een blok zeep, merk weet ik niet, die werkt ook heel goed en is veel goedkoper als die stubben , alleen ik gebruik die ook omdat die zo lekker ruitkt Lachen maar jah zo'n groot tuig, das dan sund als je zo'n dure zeep gaat kopen.

BinkyGirl

Berichten: 96
Geregistreerd: 21-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 10:14

je kan het gewoon met dat zeep schoonmaken voor leer, ik had het namelijk ook met mijn zadeltje :-/

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 11:31

Foei toch, dan heeft het tuig te vochtig gehangen deze winter.
Gewoon wegpoetsen met lederdressing, vet, olie of whatever en vrolijk gaan rijden. Het is gewoon een schimmel dat je tuig lekker vind.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 11:40

als je je tuig niet gebruikt lekker laten zitten. Schijnt een natuurlijke beschermlaag te zijn

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 12:30

en als je het wel gaat gebruiken, schoonmaken met zadelzeep , heel goed droog maken en daarna als het nodig is licht invetten

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 15:49

stef schreef:
als je je tuig niet gebruikt lekker laten zitten. Schijnt een natuurlijke beschermlaag te zijn


Dat wist ik niet Haha!

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 15:59

Bij mijn tuig was dat ook, hadden we per ongeluk in de kar laten liggen Bloos
We hebben het gewoon goed laten drogen en daarna kon je het met een droge doek er gewoon afvegen, en daarna heb ik 'm ingevet