Voordeel van kuil

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-03 23:22

Mmhh... er zitten toch wel een aantal voordelen aan kuil als ik het zo lees Scheve mond ! Toch eens kijken of ik het hier ergens op de kop kan tikken ! Kan je dat kuil ook afwisselend met "gewoon" hooi voeren, of is het beter om of kuil, óf hooi te geven ??

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 23:54

Ik kan heel wat voor en nadelen van kuil bedenken bedenk ik me opeens Haha! Teveel om op te noemen eigenlijk.
De voordelen zitten voornamelijk in de manier van oogsten/opslag/weerrisico.
De nadelen (voor paarden in elk geval) in het eiwitgehalte, de onzekerheid in wat je koopt, de beperkte houdbaarheid na opening van een pak etc.
Voor paarden is het in elk geval niet het ideale voer. Soms wel handig (stof b.v.)
Perfect hooi blijft vanuit paadenstandpunt het beste, maar ja, wat is perfect in deze wereld.
Goed kuil is beter dan slecht hooi om maar iets te noemen.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 00:23

Ik prefereer zeker het gewone hooi boven kuil. Het gewone hooi is mooi droog je ziet wat je koopt het ruikt lekkerder want op stal meurt het een eind weg dat kuil gras. Mijn paarden vinden toch wel gewoon hooi lekkerder volgens mij. Kuil dat gedroogt wordt omdat het nog blijft liggeno mdat ze niet alles eten vinden ze niks meer. Van kuil gaan ze aan de schijt en alles stinkt ernaar.

Geef mij maar gewoon hooi!!! De jonge paarden hebbenop de wei wel kuil maar dit ook alleen maar uit gemak dat het een groot pak is en kan blijven liggen daar. Maar ook daar zitten ooit slechte pakken tussen, bruin helemaal nat lijkt wel hooi dat onder gepist is en soms schimmelstukken erin.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 00:25

ik ben ook niet zo voor kuil. te hoog eiwit gehalte en ze kunnen niet de hele dag door knabbelen. van kuil hebben ze minder nodig dan hooi. betekent dus dat ze eerder uitgegeten zijnn en zich gaan vervelen en das ook niet goed voor een paard.
als een paard vatbaar is voor hoefbevangenheid is dan moet je er al helemaal niet aan beginnen.

voor stofalergie is het wel handig inderdaad, en je kan het op het land bewaren, maar meer voordelen kan ik niet opnoemen.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 09:06

bij ons op de manege eten de paarden denhele dag kuil hoor sommige paarden raken daaranin de schijt jah maar die krigjt dan gewone hooi......mijn paardje vind kuil veel lekkerder dan hooi en ze is er nog nooit van in de schijt geraak.wanneeer ik eenslecht pak heb komt de boer m weer ophalenen brengt me een nieuwe dus ik heb altijd goed kuil

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 09:25

Nogmaals, dat ligt er maar net aan hoe lang het gedroogd is.
Er is zo'n enorm kwaliteits verschil per snede en per boer.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 10:14

Yorghos heeft sinds 6 weken ook kuil ipv gewoon hooi. Ik heb ervoor gekozen om redenen die al eerder zijn genoemd: goedkoop, makkelijker op te slaan en niet langer het gezeul met losse baaltjes.
Yorghos heeft er de hele dag door vrije beschikking over. Zijn mest ziet er normaal uit en hij eet het graag. Ik ben dus dik tevreden. Ik ben wel wat gaan minderen met de brok, ivm eiwitten.

ConcordeJarig

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 13:25

Bij ons wordt ook kuil gevoerd. Zit in die grote ronde balen. We hebben per baal 16 paarden die we ervan voeren, dus het gaat snel genoeg op. Het komt idd wel veel voor dat je een ranzige baal hebt, helemaal verschimmelt enzo. Onze paarden vinden kuil lekkerder dan hooi, en ze doen t er goed op hoor. We hebben 1 keer kuil gehad dat eigenlijk'voor koeien bestemd was, ik vond het risico op hoefbevangenheid e.d. toen te groot, en ben gedeeltelijk (overjarig) hooi gaan voeren.

Setje

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Pijnacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 13:51

Ik heb me er inderdaad ook laatst eens in verdiept, omdat ik het niet helemaal vertrouwde. Toen kwam ik onder andere ook dit artikeltje tegen wat ook weer een herhaling is van wat hierboven al gezegd is.

http://www.horses.nl/huibers/nieuws/nieuws_bericht.ws


Pas op met voordroog
07-12-1999

Voordroog heeft als voordeel dat het niet stoffig is . Er zit echter ook een nadeel aan, een nadeel van voordroog is dat de voedings waarde veel te hoog is je kunt er te weinig van voeren. Wat ik de laatste tijd veel tegen kom zijn paarden waarvan de bacterie huishouding niet goed meer werkt.
Vaak begint het bij de nieren als je goed op let kun je het zien aan de urine die is een beetje donker van kleur en lijkt wat slijmerig (verwissel het niet met hengstigheid van merries. ) Als je dan toch door blijft voeren krijgt het paard last in de rug. (daar zitten de acupunctuur punten van de nieren) met als gevolg dat de paarden onhandelbaar worden. Het begint langzaam maar naar verloop van tijd is er niet meer mee te rijden. Dan zie ik nog paarden die bevangen worden, men onderschat de hoeveelheid eiwit die in voordroog zit. De mode van vandaag is het hooi in plastic balen te laten wikkelen, echter als het te droog is word het nog stoffiger en is het te nat komt de bacterie ontwikkeling op gang . Ik geef toe dat ik er ook mee begonnen ben maar naar een paar maanden ben ik ermee gestopt. Door schade en schande word men wijs. Wat ik ook nog kwijt wil is dat men goed op moet passen in het voorjaar, omdat de voedings waarde van het jonge gras veel te hoog is, lopen de paarden de kans dat ze door het hoge eiwit bevangen raken

Setje

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Pijnacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 17:59

Ik heb nog wat meer wetenschappelijke informatie gevonden op www.recreatieruiter.nl Ga naar het hoofdmenu en "oude doos". Daar staat nog een vrij uitgebreid artikel.