merrie beleren?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eilinora

Berichten: 11918
Geregistreerd: 23-10-04

merrie beleren?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 20:37

hallo,
ik heb een verzorgpony(welsh mountain merrie,roodschimmel)
en ik mag haar van de eigenaar alles leren wat ik wil.
nu wil ik haar vrijheidsdresuur en vrijheidsspringen leren en de spaanse pas en piaffe.
maar op welke leeftijd mag je daarmee beginnen.
swin word aankomend voorjaar 2 en ik heb vanmiddag gekeken hoe hoog ze haar voorbenen kan optillen en dat was behoorlijk hoog.ik weet ook dat ze best dressuur kan doen omdat ze hele goede gangen heefd.
maar wat kan ik haar dan het 1e leren,ze is namelijk behoorlijk koppig(ikke gelukkig ook,daarom passen we goed bij elkaar Tong uitsteken )
kan iemand mij antwoord geven op die vragen???

alvast bedankt

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 20:42

je kan beter pas vanaf haar 2.5 vd gaan leren,

eVeLyNtJuHhH

Berichten: 302
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 20:46

ik denk het beste eerst met gewoon rijden beginnen.... en daarna vrijheids dressuur

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 20:50

Als ze vrijheids dressuur zelf leuk vind om te doen kan je haar al best wat leren. Maar ze is natuurlijk wel jong en nog speels...dan kunnen ze nog wel eens koppig doen...

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 20:54

ik zou daar ook nog even mee wachten, beestje is 1,5 jaar, nog behoorlijk jong vind ik. Ik zou gewoon lekker met haar gaan wandelen enzo.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 21:19

Zou t nu nog (gezien de leeftijd ) houden op poetsen voetjes tillen (uitkrabben / teren) en aan de hand wandelen

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 21:58

Met vrijheidsdressuur hebben ze niet zoveel te lijden hoor Knipoog Maar piaffe??? Ehm dat is niet zomaar iets wat je ze aanleert, dit is de hoogste graad van verzameling, ga daar niet zelf mee lopen experimenteren.

Spaanse pas kun je alvast op de grond aanleren. Je kan in principe veel met jaarlingen/twenters doen, als je er maar niet op gaat zitten of gaat longeren oid. Daar zijn de pezen en spieren echt te slap voor!

Veel plezier met haar!

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 21:59

nickyu schreef:
Zou t nu nog (gezien de leeftijd ) houden op poetsen voetjes tillen (uitkrabben / teren) en aan de hand wandelen

Hoeven teren doe je hoop ik niet zomaar? Dat doe je als het nodig is omdat de hoef daar van uitdroogt.

Eilinora

Berichten: 11918
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 22:18

ik wil haar eerst laten wennen aan de longe maar aangezien ze een welsh mountain is(ze word maar 1.22 ongeveer)is ze een beetje te klein voor mij(of ik te groot Tong uitsteken )ik ben namelijk 1.58.
springen vind ze wel leuk denk ik.ze heefd wel eens van die buien dat ze niet wil dat haar voeten nat worden en springt dan helemaal dol over de modderpoel.ik ben nog niet begonnen en moet nog veel info hebben over deze onderewerpen.kunnen jullie me vertellen wat het makkelijkste is om haar te leren nadat ik haar aan de longe heb laten wennen??

helaas kan ik haar niet berijden. Huilen

Eilinora

Berichten: 11918
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 20:46

mijn vader heefd vroeger erg veel gedaan met paarden en hij zegt dat je een paard/pony al vanaf veulen mag longeren maar je moet beginnen met 5 minuten met een veulen en dan 10 minuten met een jaarling.
ik wil haar dus zodra ze 2 is 15 minuten per dag longeren.kan dat?? of is dat al te lang om op te bouwen.
ik longeer nu regelmatig een dekhengst(die ook wel eens door mij bereden word)omdat hij veels te dik is.
ik longeer hem meestal zo,n 20 minuten en soms 25 minuten.
ik weet dus wel hoe ik moet longeren maar hoe moet ik opbouwen.ze reageerd wel goed op de zweep maar heefd nog nooit aan de longe gezeten.ik hoop dat iemand me kan helpen.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 22:57

een veulen hoort niet aan de longe. Een veulen hoort in de wei te spelen met zijn/haar kameraadjes en daar op te groeien. Longeren wil zeggen voortdurend in cirkels moeten lopen, wat enorm belastend is voor gewrichten en pezen die nog lang niet volgroeid zijn. Pas vanaf 2.5 kan je voorzichtig beginnen met het longeren.

Verder vind ik haar persoonlijk nog vrij jong om al Vrijheidsdressuur te doen, heel zeker om dingen als piaffe. Maar anders, begin erbij zeker bij het begin. Ga niet liggen klooien met steigeren omdat het mooi staat. Begin met eenvoudige dingen als het leren stilstaan, volgen, draaien, achteruitgaan op commando, voetje geven.. Dingen als gapen en flemen of iets vastpakken zijn ook leuk. Op UZ vind je een stickey, een woordje vooraf over vrijheidsdressuur, daar staat veel nuttige info in, en enkele interessante links.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 23:02

En piaffe Haha! Haha! Haha! Dream on, voorlopig nog even. Wacht daar nog maar een jaar of 5 mee, denk dat er wel meer mensen zijn die hun p[aard dat zouden willen leren *LOL*

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 00:09

wacht tot het paard 3 is om te gaan VDen en dan met 3,5 ofzo zadelmak maken en dan duurt het minstens nog 4 jaar voor het paard uberhaupt de piaffe kan( als dat uberhaupt gaat lukken Haha!). dus neem de tijd

Eilinora

Berichten: 11918
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 20:55

vanwege het commentaar van iedereen heb ik besloten om de piaffe te vergeten en begin ik in september(ongeveer)met longeren.
wat katleentje zei over dat gedoe met steigeren,daar begin ik inderdaad niet aan,veel te eng(heb wel ervaring met steigerende paarden,maar lang niet zulke goede)ik heb alle tijd van de wereld want mijn hobby is tevens mijn baan en ik zit ook wel op school maar heb weinig uren.
wel kan swyn al handje schudden(nog niet zo goed) Haha!
je tikt tegen haar been en ze tilt hem op(nog niet zo hoog)je pakt hem beet en schudden,ik beloon haar altijd met een lekker snoepje met bananensmaak.
dat vrijheids springen en dresuur wacht ik ook nog een tijdje mee.
allemaal bedankt voor de tips en informatie.
het heefd me goed geholpen



ik mag nu elke zondag wandelen met butterfly,een veulen van 7 maanden ongeveer *LOL*