tot hoe oud kan je een paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

tot hoe oud kan je een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-03 19:13

en nog een! Haha!
stel je wilt een paard bijvoorbeeld leren om stil te staan tijdens poetsen, ook zonder halster, of dat het paard je gewoon achterna loopt.
en meer van dat soort dingen.
tot hoe oud kan je een paard dat leren?
moet dat voor zijn eerste jaar zijn, of 2 de, 3de, 4de..enz.
heel erg bedankt!

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 19:22

je kunt een paard dat op elke leeftijd leren, maar hoe ouder ze worden hoe minder snel het gaat (bij de meeste paarden dan)

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 19:45

idd wat Lissy al zegt. Hoe jonger het paard, hoe eerder hij het waarschijnlijk begrijpt. Maar ook oude paarden kun je dit nog goed aanleren!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132039
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 22:54

Een paard is nooit te oud om te leren !
Het is wel zo dat als je je paard jong kunt leren dat bijv. stilstaan bij het poetsen een vereiste is, je hier altijd plezier van zult hebben.
Bij jonge paarden moet je dingen aanleren, en bij oudere paarden vaak afleren of corrigeren.
Aanleren is makkelijker dan verkeerde oude gewoontes ombuigen tot een positieve gewoonte.
Jong geleerd is oud gedaan !

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 23:45

ik zou zeggen bij oude paarden moet je het ook gewoon aanleren, want je kan wel lekker beginnen met straffen en corrigeren, maar daar snapt je paard niet veel van, want hij heeft het altijd gedaan zoals hij dacht dat goed was. Zeker dingen als stilstaan moet je niet aanleren met afstraffen, maar alleen maar met vertrouwen. Het is geen trucje, maar gewoon respect voor jou

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 13:52

Een 14-jarige IJslander moest bij vorige eigenaresse vaak vastgebonden worden om te kunnen opstappen. Heb nooit iets afgestraft, alleen laten zien dat ik meer tijd had om te wachten tot hij stilstond dan hij om onnodig te 'wiebelen'. Daarbij bleef ik altijd naast het zadel staan. Hij stapje(s) achteruit, ik ook; hij stapje(s) vooruit, ik ook. Na een paar keer had hij echt wel door dat het pas leuk werd voor hem (ha, op stap!) als hij eerst even stil stond. Op een enkel 'geintje' na, staat hij nu al 16 jaar perfect stil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 13:58

Je kunt alles af- en aanleren zolang 'ie leeft. Daarna wordt het pas echt moeilijk Haha!

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 17:47

je kan dat bij elk paard aanleren, welke leeftijd, welk ras. dat gaat allemaal goed. zolang je maar in het begin dagelijks oefent en eens hij het kent dan nog regelmatig herhalen. maar over het algemeen is dat niet zo een probleem met een ouder paard. hij moet mss wel nog wat zin hebben om te leren. en voor de rest is hij lekker rustig. Haha!