Rare stalondeugd!!! Wanhopig!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Rare stalondeugd!!! Wanhopig!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-03 09:03

Cerise is een ontzettend energiek paard, vooral ze nu maar ongeveer 3x per week wordt gereden.
Dit gaat binnenkort misschien meer worden, maar nu ik nog aan de chemokuren zit... ach ja.

Op stal is ze best rustig maar heeft een bloedhekel aan het feit dat er een paard naast haar staat. Ze heeft op de vorige stal waar we t/m november stonden wel veel geweefd, maar dit nu afgeleerd. In de huidige, grotere stal is ze veel rustiger en kan door een raampje naar buiten kijken.
Dat raampje wordt nog omgebouwd tot 2 luiken zodat zomers de paarden met hoofd en hals er doorheen naar buiten kunnen.

Nu is ze best rustig overdag, maar ze heeft voernijd en 's nachts als ze zich gaat vervelen, gaat ze met haar zijkant naar de muur staan en bonkt keihard met haar billen tegen de tralies/muur waar het andere paard staat. De tralies houden het nog, maar voor hoelang is de vraag Verward Bloos
Dit had ze bij de vorige eigenaresse niet, althans dat denk ik niet.

Wat kan ik tegen dit bonken doen?
De tralies zijn al 'dicht getimmerd met planken' zodat ze het andere paard al niet meer ziet.
Ook hebben we geprobeerd een ander paard naast haar te zetten, maar dan doet ze het ook... Frusty

Overdag komt ze tussen 9.00 en 19.00 uur in de wei, en ze krijgen 's morgens hooi en bix/muesli, en terug op stal bix, en 's avonds rond tien uur ook hooi.

Het lijkt er eigenlijk op dat ze hoopt aandacht te krijgen van de stalhoudster, dat ze hoopt dat de stalhoudster op stal komt en haar eten gaat geven ook al is het pas drie uur 's nachts.... Bloos
Ik weet niet of m'n paard dit al eens voor elkaar heeft gekregen, maar ik hoop het niet: dan zal ze het alleen maar blijven proberen natuurlijk.

Wie weet hoe ik kan voorkomen dat ze met haar achterhand/billen tegen de wand bonkt (eerst bokte ze zelfs met haar hoeven tegen de tralies aan en raakte met een hoef er doorheen, maar dat doet ze niet meer want dat deed goed pijn }> ).

We willen nu twee skippyballen o.i.d. tegen die wand hangen zodat het bonken niet meer zo goed lukt, zou dat helpen?
Of kunnen we ook die oranje pionnen tegen de wand hangen of iets anders?

Alvast hardstikke bedankt voor de tips! Lachen


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 09:33

Misschien schuimrubber (bankstellenvulling weet je wel, dat gele) en daaroverheen rubber ivm de hygiene? Dan dempt en is schoon te houden.

Heb geen idee of dat te doen is hoor, maar misschien kan het?

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 09:46

Rubber matten is inderdaad een goed idee, maar het enige wat echt zal helpen vrees ik is een stroomlint (wel geen 220V, maar gewoon schrikdraad in de stal). Ik heb een paard gekend die ook een rare stalondeugd had (sloeg iedere keer de waterbak eraf) en het enige wat hielp was dit. De stroom zou er bij jouw paard dan alleen 's nachts op hoeven staan en na een tijdje zou je eens kunnen proberen de stroom er een nachtje af te laten en daags erna wel weer stroom. Bij dat paard was alleen het lint op een gegeven moment voldoende en hoefde er nooit meer stroom op. Het kan zijn dat je paard weer iets anders gaat verzinnen, maar het is denk ik wel de moeite van het proberen waard. Veel succes (of moet ik zeggen sterkte??) ermee!!

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 09:55

Ik denk ten eerste dat het idd voortkomt uit verveling/overmatige energie, maar dat gaf je zelf al min of meer aan. Misschien dat er een mogelijkheid is om haar iets vaker te laten longeren. En dat idee met die skippyballen klinkt ook wel goed om uit te proberen.
Wel een paardje naar het baasje he?

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 10:14

Wellicht kan anders voeren soelaas bieden: minder brokjes, en zo veel ruwvoer als ze maar op kan.
Een strovreter is een tevreden paard, en die buikige dingen zijn gewoon minder snel. Weet niet of het zal werken bij een bloedje als Cerise, maar het is het proberen waard. Dan amar een tijdje een buikje, worden ze wel zo mak van...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 10:17

Rubbermatten kunnen het geluid en de eventuele schade aan haar benen voorkomen maar nemen niet de oorzaak weg. En vaak is het ook aangeleerd gedrag (met als beloning idd een plukje hooi, omdat hij/zij dan even rustig is...).
Ik heb hier een ruin op stal staan die ook in erge mate voernijd had (jarenlang, bij een andere stal "aangeleerd").
Benen steeds kapot en kreupel lopen.
Rubber op de wanden hielp slechts tijdelijk.
Ik heb hem een tijd in een andere box gezet waar geen paard naast stond. Meteen was hij rustig tijdens het voeren en ook in de nacht.
(ik slaap tegenwoordig boven de stallen dus heb geen zin in herrieschoppers Knipoog )
Na een tijd (paar maanden) heb ik het weer geprobeerd om er een ander paard naast te zetten. En nu staat hij zelfs samen met een jaarling in de box en eten ze rustig samen hooi en brokken!

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om haar een tijd in een box te zetten zonder paard ernaast. Het kan misschien ook bij haar helpen...

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-03 11:17

Dees schreef:
Wellicht kan anders voeren soelaas bieden: minder brokjes, en zo veel ruwvoer als ze maar op kan.
Een strovreter is een tevreden paard, en die buikige dingen zijn gewoon minder snel. Weet niet of het zal werken bij een bloedje als Cerise, maar het is het proberen waard. Dan amar een tijdje een buikje, worden ze wel zo mak van...


Gaat niet ben ik bang.
Ze heeft een tijdje op stro gestaan, en heeft drie keer stro-koliek gehad, waarvan men de derde keer pas in de gaten had dat het idd aan de stro lag. Boos!
En ja, minder brok en meer hooi, dat zou eventueel wel kunnen, en dan ook nog bijv. in een hooinet zodat ze er heel lang over doet.
Maar uiteindelijk raakt ook dit op en om vier uur 's nachts... doet ze het dan alsnog, dat bonken, denk je ook niet?

Eerst maar eens met skippyballen langs de wand proberen. Knipoog

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 11:36

Misschien allebei? En een hooinet en de skippyballen.
Neem dan van die hooinetten met kleine maasjes dan moeten ze nog meer
moeite doen. Ervaring van de afgelopen 9 maanden.

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 11:46

Ik zou gaan voor de optie van bezemborstels tegen de wand aan schoeven. Die prikken in haar billen zodra ze met haar kont tegen de wand aan komt, zodat het gedrag doorbroken wordt.
Stroom in de stal, daar ben ik niet zo'n fan van, stroom en stro vind ik geen goede combinatie.

Toos paardloos

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-03 11:57

imker schreef:
Ik zou gaan voor de optie van bezemborstels tegen de wand aan schoeven. Die prikken in haar billen zodra ze met haar kont tegen de wand aan komt, zodat het gedrag doorbroken wordt.
Stroom in de stal, daar ben ik niet zo'n fan van, stroom en stro vind ik geen goede combinatie.


Bezemborstels heb ik zelf ook al aan gedacht!
Wie weet een goede optie als de skippieballen niet helpen.

Wat stroom betreft... hmmm is lastig helemaal naar die stal te brengen maar wie weet.
Iemand ervaring met een stal met een stroomdraadje tegen de wand o.i.d.?
De stal is ongeveer 3,50 m bij 4,20 m of zo Verward
Ruimte zat voor de skippyballen... *LOL*

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 12:08

ik denk dat die bezems in het begin zullen helpen, maar dat hij vervolgens een andere manier zal zoeken om stalondeugden te uiten. (je gaf al aan dat hij voorheen ook geweeft heeft, dus een paard die er gevoelig voor is)
Hooinet, superidee. Denk erom dat je hem in de stal iet te laag hangt (ivm gevaar voor het vastzitten been)
Skippyballen kun je proberen, goed idee. Afleiding is voor jouw paard sowieso het beste. Hoe meer hij met andere dingen bezig is hoe beter. Je hebt tegenwoordig ook van die ballen waar je biks in kunt doen, die gooi je dan in de stal en dan door middel van het rollen van die bal vallen er stukjes biks uit. Aardige bezigheid, voor die op is.
Veel hooi, en zorgen voor wat minder energie (dus of geen muesli, of wat minderen in biks) zolang er maar drie keer op gereden wordt. Als ze weer meer getraind wordt en meer energie nodig zal hebben, weer wat opvoeren.

Ik vind het idee van MarijeR een goede oplossing. Kun je dat niet proberen?

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 12:14

Ik zou inderdaad ook eens naar een Equiball gaan kijken.. lekker bezighouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 12:17

Dit is echt een probleem van verveling en een overschot aan energie. Als je haar niet meer beweging kan geven/laten geven, kun je haar 'snachts gewoon op het land laten staan.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 12:27

Idd zo veel mogelijk uit die box. Heel simpel eigenlijk Knipoog .

De zon schijnt voor iedereen!!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 16:31

miis idee om haar s avond's meer hooi te geven zodat ze lekker kan door kauwen de nacht.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 23:59

Pak op dr billen?????


geen idee hoe dit op te lossen.....
mijn paard heeft ook voernijd ontwikkeld op een andere stal...
maar het valt wel op nu hij weer vaker buiten is het nagenoeg verdwenen is....

Ik weet alleen dat ik niets weet.
Socrates

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 00:14

Wat mij opvalt is dat jij zelf erg gericht bent op het bestrijden van de eventuele nagatieve gevolgen van dit gedrag. Ik denk dat je de oorzaak van dit gedrag weg moet nemen en niet de symptomen. Ik heb daar zelf al een voorzetje voor gegeven.

In dit topic: [VMR] Aura lezen las ik dat jij nogal contacten hebt in het alternatieve circuit en dat je zelf ook een bep. mate van heldervoelendheid hebt. Waarom zou je in dit geval niet zo'n iemand inschakelen om na te gaan wat de oorzaak is van het gedrag van Cerise? In jou/Cerises geval lijkt me dat een zeer goede optie omdat je hier zelf ook veel affiniteit mee hebt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Delaja, maessie, xSCWx en 179 bezoekers