Ruin "dekt" hengstige merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 13:48

Ik hoor wel vaker dat ruintjes zoiets doen...... hmm, eigenlijk ben ik best blij dat ik alleen te maken heb met twee merrie's (Al gaat Leo binnenkort wel het land op..... nou dat zien we dan wel weer)

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-03 20:23

Ik hoor hier ook een aantal keer iets voorbij komen in de trant van:

Kunnen ze ook eens genieten, of Ze vindt het wel lekker.

Denken jullie dat ze dat werkelijk zo beleven? Volgens mij is het meer instinct, en zeker geen "lust"

Meisju

Berichten: 28
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 21:36

dat zie je wel vaker ja !
het kan geen kwaad ofzo hoor...
ze denken denk ik dat ze nog een een hengst zijn Haha!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 22:08

Nou ik zal het jullie nog sterker vertellen }> ik heb meegemaakt dat een merrie bovenop een hengstige merrie sprong sindsdien is mevr gek Extreme duivel
Ze hinnekt naar alle merries , wil met alle merries sjansen, beest is gek geworden hahahaha.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 10:29

Ik weet het niet hoor, of het echt geen kwaad kan, in het voorbeeld wat ik hierboven noemde, die ruin is 1,70 mijn merie maar 1,46 hij sprong er zeker tien x per dag op, dat lijkt me niet zo lekker voor de rug, en zijn "geval" word nooit schoon gemaakt en ziet er ook echt vies uit, dat lijkt me ook niet zo gezond.

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-03 16:49

letizia80 schreef:
Ik weet het niet hoor, of het echt geen kwaad kan, in het voorbeeld wat ik hierboven noemde, die ruin is 1,70 mijn merie maar 1,46 hij sprong er zeker tien x per dag op, dat lijkt me niet zo lekker voor de rug, en zijn "geval" word nooit schoon gemaakt en ziet er ook echt vies uit, dat lijkt me ook niet zo gezond.


Het zal zeker van het "geval" afhangen. In mijn geval, waar hij er nog niet eens echt opklom, zou het niet veel kwaad kunnen.
Het zal idd anders ziijn in dit geval wat jij hier beschrijft.

serenta

Berichten: 2275
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 17:23

Mijn ruin doet het ook nog steeds, ook al is die inmiddels 8 en vanaf minimaal zijn derde al ruin.

tsjeerd
Berichten: 97
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 21:17

Ik ben het niet eens met het gezegde dat het niet schadelijk is.
Mijn vorige paard[ruin] heeft wel degelijk schade opgelopen door het dekken van merrie's.
De stal waar ik toen stond vond het niet nodig om ruinen en merrie's apart te weiden.
Mijn ruin was 7 jaar oud enop 4 jarige leeftijd gecastreerd,er stond in zijn groep een merrie die extreem hengstig was.
Hij 'moest'er continu op,ze liet hem zelfs geen tijd om te grazen.
Ik zelf was toen net bevallen van mijn zoontje en ging dus niet veel naar stal,via een stalgenootje werdt dit aan mij vertelt[na een periode van een week of wat].
Ik heb met de eigenaresse van de merrie gesproken over een oplossing maar zij wilde hier niets over horen[mijn paard was intussen onregelmatig op het achterbeen,dit door het vele springen].
Ik heb toen besloten om hem op stal te houden.
Hij bleef echter onregelmatig en dus de DA ingeschakeld.
Die vondt het nodig om foto's te maken van beide achterknieen,de gewrichten waren wat gevuld.
Uit de foto's bleek dat beide gewrichten behoorlijk beschadigd waren[allemaal losse fragmenten] dus opereren.
Deze aandoening werdt omschreven als dekhengsten kwaal.
Helaas heeft mijn paard deze operatie niet goed doorstaan,hij kreeg een spinale shock[verlamming van het ruggemerg]en heb ik een dag na de operatie moeten besluiten om hem in te laten slapen.
Bij mij komen merrie en ruin dus niet meer samen op het land na deze ervaring.