tips gevraagd voor indelen van weiland en maken van stal.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kladruber

tips gevraagd voor indelen van weiland en maken van stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 13:20

Per 1 okt gaan we eindelijk verhuizen naar Belgie en kunnen mijn paarden, minimaal 2 aan huis komen te staan.
Ik heb al 50 tekeningen gemaakt over hoe ik mijn land van ongeveer 1 hectare ga ik delen maar hoor graag nog tips.

Wat ik al heb aangeschaft zijn, het duurste lint (toevalling een aanbieding :) ) 40 cm voor boven
Een goed draad voor onder.
Bevestigingsmateriaal.
Weidepalen ongeveer 60 stuks.
Damwand platen voor het maken van de schuilstal.
Ik moet nog een stroomapparaat en wat kleine dingen aanschaffen
Onder het gras ligt zand want de regen niet zo goed doorlaat.

Wat ik graag wil weten is hoe zouden jullie het indelen?
Waar geven jullie je hooi in?
Wat hebben jullie op de bodem van de rijbak liggen (het moet namelijk een btje opgaan in de weide want het is huur en ik moet het na de verhuizing weer kunnen zaaien.)

Langs het huis moet een vrije strook zijn van 6 meter van de kant ivm brandvoorwschiften , bij de openslaande deuren naar het huis komt een afgesloten terras, zodat me dochtertje niet bij de paarden kan komen.

Ik wil een rijbak/paddock met daaraan een looppad richting de maisvelden, langs de maisvelden en dan bij de grondhoop naast het huis weer een 4kante paddock, zodat ze hopelijk wat meer beweging krijgen.
Daarnaast wil ik 2 weilanden zodat ik die om de maand kan wisselen en bij slecht weer mogen ze alleen in de paddock.
Mest kan ik bij de buurman kwijt.
Hier wat foto's , het weiland loopt in L vorm.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bij het stukje schaduw links komt waarschijnlijk de schuilstal, want de eigenaar heeft hem liever uit het zicht.
Bij de bomen loopt een sloot, achter me schuilstal wil ik een poetsplaats maken met licht en een afdakje.

Water en electra is aanwezig.
Hoop dat jullie er wijs uit kunnen :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 14:01

Ik heb onze rechthoekige weide van 8000 m2 verdeeld in 3 stukken. Vooraan in de volledige breedte een deel waar ze altijd in kunnen, met schuurpaal en watervoorziening en daar komen ook bakken te staan om ruwvoer te voeren. Dit stuk heeft de meeste schaduw van bomen op warme dagen en ligt windluw.

Na dit brede stuk volgt een splitsing in de lengte, middels weidepalen en lint. Je krijgt dan qua figuur een omgedraaide T. Elk van deze lengtestukken kan steeds groter worden gemaakt door een dwars afzetlint (prikpaaltjes en uiteinden met handvaten op de omheining en het middenlint) te verzetten, waardoor je vers gras middels strookbegrazing gedoseerd kunt geven.

Overigens kun je m.i. beter de onderste omheining met lint doen en de bovenste met koord, in verband met de wind ;)

kladruber

Re: tips gevraagd voor indelen van weiland en maken van stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 15:02

copie, Overigens kun je m.i. beter de onderste omheining met lint doen en de bovenste met koord, in verband met de wind

Dat idee had ik ook, maar dit is wind doorlatend :) teminste staat op de verpakking :)

Hoeveel paaltjes heb je gebruikt? Ik heb er een stuk of 60 besteld. Ik zit eraan te denken om me paddock (behalve de rijbak) in een strook (hoefijzervorm) aan te leggen zodat ze meer bewegen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 15:05

Wij hebben palen op elke 8 meter gezet.
Mag je zelf even uitrekenen hoeveel je er nodig hebt :D

Wij gaven afgelopen winter op verschillende plaatsen in de wei ruwvoer, om beweging te stimuleren. Maar daar ben ik van teruggekomen, omdat ik uiteindelijk in het voorjaar 8000 m2 mocht harken (wei niet goed gesleept en slechte lading hooi met achterblijvende takjes).

Er loopt hier op bokt een topic over Paddock Paradise, dat is echt leuk om inspiratie op te doen!

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 16:16

Paddock Paradise heb ik gelezen ja erg interresant en heb gelijk wat plannen aangepast :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:20

Hooi zou je bijvoorbeeld in hooinetten kunnen voeren. Die met die kleine gaten. Kijk maar op heunetz.de Je kan zo'n hooinet mooi buiten tussen twee palen spannen onder een afdakje en in je schuilstal tegen de wand. En ook ergens een strobox plaatsen. Daarin blijft het stro ook bij regen mooi droog en zo hebben ze altijd wat te knagen. Denk goed bij het inrichten dat je elke dag er wezen moet. Hoe is het met de watervoorziening. Kijk naar een oplossing die voor je paarden misschien meer beweging betekenen maar voor jou minder werk.

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 16:37

Ze willen dus graag dat ik me schuilstal maak op die plek, maar ik besef me wel nu dat ik dan met me kruiwagen een flinke wandeling moet maken, persoonlijk heb ik me stal liever naast de loods..., maar dan zit ik weer met die 6 meter van de kant en dat lijkt me iid wel een rotgezicht...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:41

Google eens op sleepstal..

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 16:51

nee vind ik niet geschikt in mijn geval.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:00

:D Joh dan sleep je de stal elke dag effe naar huis en ga je hem daar mesten en dan sleep je hem weer terug

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 17:09

of neem een stalmeisje ;)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:26

:D je bedoelt een sleepmeisje

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:39

Die 6 meter om te beginnen. Dat is ook gewoon gras?
Zorg dat je dat pad voor en achter kan sluiten, zodat ze dat af en toe kunnen afgrazen, heel handig... Anders zit je dat altijd te maaien.

Zit je op echte zandgrond? Dat laat water toch wel goed door... Hier toch wel in ieder geval.
Onze piste hebben we heel simpel gemaakt. Een straat verderop waren ze een huis aan het bouwen, of toch de kelder aan het uitgraven. In plaats van dat ze dat zand in grote hopen in de tuin legden, om achteraf terug weg te laten voeren, hebben ze dat hier in de wei gestort. Vriendlief heeft alles met de tractor gelijk gemaakt, treinbilsen er rond, en klaar is kees... (dus de echte gele zand ligt nu gewoon op de wei)

Ik zou denk ik de wei ook opdelen in 3 stukken. Als je er 2 hebt is het ene herkomen als het ander helemaal stukgelopen is...

Mesthoop dicht bij de piste en stal.

Zorgen dat de stallen dicht kunnen.

Euhm...

Oh, als je gangetjes maakt om van wei te wisselen...
Dus zodat ze zelf van de stal naar de wei kunnen.
Maak deze breed genoeg, zodat ze zich kunnen omdraaien in dat pad. Hier is ons pad ik denk anderhalve breed, en de paardjes van 150 hoog kunnen nipt draaien.

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 09:56

Op die 6 meter moeten struiken komen dus ik denk dat ik een tegelpad aanleg en een rij struiken. Belgie hebben rare regels ;)
Dan kan ik makkelijk met me spullen heen en weer.
Ik was helemaal vergeten dat ik een loswerk bak nodig heb, dus heb weer een aanpassing in me plan :Z
Ik maak paden van 2 meter breed, met afgeronde hoeken, me paard is nogal lomp dus dat heeft hij wel nodig...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 10:36

Zat zo te denken. Maar kun je de stal gewoon op je plek doen waar je het wilt maar je poetsplaats kun je die niet dichter bij huis maken. Voeren hoeft niet perse in de stal het gaat erom dat je je paard kan poetsen niet te ver van je zadelkast vandaan. Ook wanneer je hem op wilt halen of de da komt of wat dan ook, vindt je hem eerder bij de eetplaats dan in de stal. Naar die stal hoef je dan enkel alleen om uit te mesten. Ook de drinkplek hoeft niet bij de stal te zijn. Een soort carpoort bij jullie huis. Dan haal je je paard even uit de paddock of wei en bind hem daar vast.